• Barbaboo

Vi som är gravida efter upprepade missfall

Hej tjejer!

Tänkte att vi som är gravida och kanske kommit några veckor in på graviditeten (bestäm själv när du känner att du kan ta till dig att du faktiskt är gravid nu, tog fram till v 14 för mig ungefär) kan samlas här för att samtala om lyckan, hoppet och oron som medföljer det vi gått igenom...

Känner mig själv väldigt upp och ner i känslorna.. ena dagen ska jag bli mamma.. andra dagen är det någonting som stör min lycka.. många funderingar som vi kanske kan bolla med varandra.

Jag är gravid 22+6 idag.
    Enligt RUL i v 19 såg allt tip-top ut med min lilla tjej, och hon hade växt som hon skulle från KUB-testet i v 12.

Väntar på att få komma till Bvc och lyssna på hjärtat och mäta magen om cirka 2-3 veckor, längtar.

Bebben sparkar flera gånger varje dag och jag är så lycklig över det, det är min trygghet kan jag säga!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-02 19:39
    Den 25 juni föddes vår lilla dotter och vi är så lyckliga hela familjen.

Fortsätt kämpa alla :)

• Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall
  • Barbaboo

Mini82, härligt med hjärtljuden :)

Den lilla M, har du ngt konstaterat kring blodet, propprisk etc?

Hos mig har de inte hittat ngt men får fragmin ändå...

• Den lilla M
    Barbaboo skrev 2012-03-01 13:55:01 följande:
    Den lilla M, har du ngt konstaterat kring blodet, propprisk etc?
    Ja, jag har faktor V leiden. Så antar att det är därför jag ska ta det så länge..
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Barbaboo

Aha! Jag vet inte vad det innebär, låter avancerat men rimligt.

Själv är jag så tacksam över att jag litade på min magkänsla att inte låta operera bort mitt myom.. Från början var det absolut inte myomet som gjorde att jag fick mf, men sen fick jag ändå välja att ta bort det "utifall att", eftersom de inte hittade något fel på mig så ville de "erbjuda" mig detta...
    Hörde med flera läkare som bekräftade mig i att det inte ska ha med mf att göra.. Så jag tackade nej!
    Istället för att försätta min kropp i klimakterie under 3 månader, för att sedan göra operationen, och sedan vänta flera månader innan jag får försöka bli gravid, så fick min kropp återhämta dig från alla hormonella omställningar under ca 6-7 månader... Efter alla graviditeter, hormoner, missfall mm, så tror jag att min återhämtning har stor inverkan på denna, till synes, lyckade graviditet :)

önskar att fler vågade ta en paus, jag blev 40 i december och visst kände jag klockan ticka snabbt, men hade ändå tillit till att det kommer att gå och jag hade bestämt mig för att ge detta 1 chans till, skulle det inte fungera så skulle jag satsa på det barn jag har och leva lycklig i alla mina dagar...

• Mini 82

Ang paus så blev det en paus på 9 mån för oss efter tredje mf, det var inte självvalt dock. Men nu i efterhand kanske det var precis vad min kropp behövde. Jag tror inte det finns något rätt och fel men en mens eller två kan man nog hålla sig, mest för psykets skull. Kan inte nog säga hur glad jag är över hjärtljuden igår:). Har känt mig lite "smal" senaste dagarna. Längtar efter en riktig gravidmage och att känna sparkar. Undrar när man kommer känna det...

• Den lilla M

Go morron tjejer! Hoppas allt är bra med er?!

Ego: Vi var på CUB igår och fick se en ganska livlig liten krabat därinne på 6,2cm   .  Kändes riktigt overkligt men ändå kul.. kanske ska det äntligen gå vägen den här gången. Fick helt ok siffror , 1:12989, också så kommer inte göra FVP.

Barbaboo: Faktor V kan skapa små miniproppar som man inte normalt märker av men när man är gravid så finns det stor risk att det sätter sig i moderkakan och täpper till näringstillförseln. Det är just detta som min gyn tror har hänt i två av mina fyra tidigare missfall, dem som var i v8 o 9. Dem andra två var nog "vanliga" tidiga missfall (v.5).

• Barbaboo

Den lilla M. Grattis till lyckat kub :) vi fick 1:4950 och tyckte det var toppensiffror :)

Men då har du alltså fått den diagnosen och konstaterat faktor v? Fick ju aldrig diagnos och känner mig osäker att sluta med fragminet... Tänk om det är den som gör att det går så bra...
    Lite funderingar... Som vanligt :)

• Den lilla M

Barbaboo: ja jag har fått det konstaterat på min missfallsutredning. Hur länge tycker din läkare att du ska ta det då?

• Barbaboo

Tills rul, alltså tills för 4 v sedan. Grejjen är att jag har trappat ner och har tagit varannan dag fr rul och nu var tredje dag sedan ett par veckor... Har bara 8 sprutor kvar..

Kommer dock käka trombyl ett par mån till...

Bebben verkar inte må dåligt för nedtrappningen.. Hon känns stark och under utveckling..

Tänk om man hade ett facit...

Kram till er alla!

Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall