• FruSen

Har PCO och planerar syskon.

*asg*
    Jag är lite full i fan ibland och maken frågade "när det står 2-3 på testet, vad betyder det?"
    Jag svarade (på skämt) "2-3 barn såklart!"
    Hahaha, han blev kritvit i ansiktet och stammade fram ett "vad säger du?!"
    Ååååh, så elakt men jag kunde inte låta bli
    Hahaha

• FruSen

Haha, näää jag vet
    Nej, jag sa senare att det betyder (såklart) att det är 2-3 veckor sedan befruktning, ungefär
    Han drog en lättnadens suck.

• FruSen

Miracle maker: 
    Jag vet att man inte bör ta rosenrot samtidigt osm du tar pergotime.... Frågan är om det är samma med gestagen? Jag har ingen aning faktiskt... Låter ju dock jättebra att lchf ger så bra effekt på äggstockarna! Jag håller tummarna för att det fungerar, vem vet, du kanske ägglossar av dig själv nästa gång? Hoppas på det!

Emmsan:
    Tack ! Ja, jag kan inte fatta det själv, har inga symptom alls (fast det hade jag ju inte när jag väntade dottern heller)! Känner mig precis som vanligt, bara lite småömma bröst ibland och lite mer flytningar

Håller tummarna för att du får positivt besked på vul på fredag! Det gick ju lysande för mig så helt omöjligt är det ju inte att det går vägen med enkeldos!  Haha, min man är likadan, livrädd för att det ska bli fler än en. 

Meja:
    Jag har också liknande flytningar. Igår blev jag lite nervös för det kom ut en "klump" som var lite smålik slemproppen strax innan förlossningen startade när jag väntade dottern. Såklart mycket mindre. Men den påminde mycket om slemproppen. Hoppas det är normalt. Jag har inga bruna eller så men med dottern blödde jag lite. Har googlat och det ska ju vara vanligt och normalt med mer flytningar när man är gravid... 

Själv känner jag mig nästan helt lost. Kommer inte alls ihåg hur det var att vara gravid, det känns som att allt är nytt nu igen  
    Läkaren sa att jag skulle ringa och meddela hur det gått, dvs om jag får mens eller om jag plussar. Ska ringa nu till veckan tänkte jag. Brukar man få göra ett vul då man blivit gravid med pergotime? I norrbotten får man ju bara ett ul och det är rul i v 17-20. Finns som ingenstans att vända sig till privat heller, det är väl i Luleå antar jag? 

• FruSen
    TheBlueOcean skrev 2012-09-10 11:14:56 följande:
    Sitter och mår väldigt illa här på skolan nu..... Dock kan det ju vara för att det snart är lunch och magen vill ha mat men jag har mått illa i 3 dagar nu.... Brukar inte må illa när jag är hungrig heller förutom när jag var gravid med dottern.... men det är säkert kroppen som spelar mig ett spratt.... :/

Du har inte gjort något mer test?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 20:25:31 följande:
    I dag ringde de från IVF-kliniken och vi ska påbörja behndlingar jag ska lämna prover på Fredag och mannen ska göra sperma prov på Måndag och på Tisdag ska vi på lärkarbesök. Blev lite förvånad över priset de skulle kosta 3000 kr för alla de proverna och undersökningarna, plus ev andra besök som kostar 500 kr/besök. Känns lite onödigt att göra alla prover igen som jag tog senast jan 12. Jag hoppas bara att jag får pergotime sen då eftersom det är därför vi söker dit?

Hur var det för er Treasures? Behöver lite råd nu Glad
    Ojdå! Vad konstigt att du måste ta om alla prover när det bara gått ett halvår lite drygt - vet de om att du tagit de redan?
    Treasures skrev 2012-09-10 20:12:30 följande:
    FruSen - ha ha, vad rolig du är! Angående flytningar som både du och Meja beskriver så hade jag också mkt sånna när jag nyplussat, väldigt geléiga. Kan fortfarande ha det vid enstaka toabesök. Hur gick det att ringa idag? Får du komma och göra nåt VUL om några veckor?
    Vad skönt att höra att det verkar höra till det mormala i alla fall
    Ringde idag och inget vul får jag göra tydligen. Hade hoppats man skulle få göra det när man fått Pergotime liksom... Nåja, ska ringa MVC nästa vecka tror jag. Hon har telefontid mellan kl 8.15 och 9.00 och jag börjar jobba kl 8 hela denna vecka. Vill inte ringa från jobbet och "outa" det ännu. Känns väl tidigt..
    TheBlueOcean skrev 2012-09-10 18:51:58 följande:

Nej har inga och vårt Internet fungerar inte så jag kan köpa via nätet heller. Apoteket är så dyrt.
    OK, håller tummarna för dig!

• FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 21:36:32 följande:

Ja hon sa att de inte har något samarbete med kvinnokliniken på Nus men att man kunde ju begära ut de jornalerna, men att de var bäst att ta nya tester som var mera aktuella =) Kanske lika bra? blevska ringa och kolla i morgon om jag kan få ut de papperna. Hon sa först något om att sen får ni träffa en läkare som avgör om ni får IVF-behandling eller inte, jag blev helt paff, jag sa bara men vi ska inte göra någon IVF-behandling, man måste väl ändå prova annat innan?

De jag är rädd för är att de ska säga att  inte får pergotime, och sen har man betalat massa pengar helt i onödanRynkar på näsan
    Menvad konstigt, tar de förgivet att ni vill göra IVF på en gång? Vad sa de när du frågade om annat än IVF?
    Jag menar, då ni har ett barn sedan tidigare borde ju din mans spermier vara ok, när du dessutom har PCO är det kanske rimligast att prova pergotime först....
  • FruSen
    Treasures skrev 2012-09-10 21:53:37 följande:
    FruSen - så var det flr mig sist med, blev nekad VUL både av de som behandlat mig och KK här i stan. Vi vände oss då privat. Likadant var det i vintras när jag småblödde och var orolig, vi fick gå privat....fick sedan tjata mig till en tid då jag redan fått dommen för att få komma och hjälp med att ta bort det som inte kom ut av sig själv. Berättade för läkaren att det värsta var att behöva tjata sig till hjälp då man redan var helt förkrossad och svag så hon skrev i min journal att vid en ny graviditet skulle jag få komma vid besvär el oro och det gick ju bra den här gången. Hade eg tänkt vänta och gå privat när de öppnade, men då fick jag ju ont och deb där cystan så jag fick ju komma till KK iaf.
    Ja, det är jobbigt att behöva tjata.
    Jag blödde när jag väntade dottern och det var verkligen inte lätt att få komma och göra ett vul. Mycket motvilligt gick de med på det tillslut.
    Usch, jag var helt förkrossad, orolig till tusen.
    Vet inte riktigt vilka privata alternativ som finns här, om det ens finns något? Hittar just inga alls. Möjligtvis Hermelinen i Luleå men de verkar inte erbjuda ultraljud vad jag kan läsa på deras hemsida...
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 22:09:50 följande:

Ja, men de var sjuksköterskan som sa det, de är läkaren som sen ska avgöra vad man ska få Glad

Jag hoppas att jag får pergotime eftersom de är privat och man betalar själv? Hur var det för dig? Gick du privat eller via landstinget? fick du rätt hjälp på en gång?
    Gick via landstinget. Kontaktade gyn här i Piteå primärt pga min oregelbundna mens. Läkaren tog först en massa uppgifter om detta och först då berättade jag att vi försökt få barn ett bra tag. Sen gjorde hon vul och konstarade min PCO-äggstockar. Hon pratade då om att skulle det visa sig att jag har PCO/PCOS skulle vi prova med primolut och pergotime för att framkalla mens och äl. Fick återkomma ca en vecka senare för att lämna hormonprover och fick sedan svar på dessa att jag har PCOS. I brevet hade läkaren skrivit att hon skickat recept på pergotime till apoteket så då var det bara att hämta ut och börja.

Känner inte till något privat alternativ här faktiskt.. ? Ja, kanske i Luleå då.
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-11 21:15:53 följande:
    Tack för att du orkar svara på alla mina frågorGlad

Ja, jag tror också att stressen påverkar mycket, eftersom jag blev spontant gravid med dottern och då kände jag inte någon stress. Men det är så svårt att påverka stressen. Ska kanske ringa i morgon, ska även fråga om man måste lämna spermaprov eftersom de troligtvis är hos mig probelmet sitter. Man kan ju förstås inte veta helt hundra, men man kanske kan få göra provet senare?
    Det skadar ju inte att ringa och fråga. Då du har pco och blivit gravid spontant tidigare så är det ju lite som du säger, problemet "borde" ju sitta hos dig (om jag får säga så, låter hemskt ju!) och problemet att du inte har ägglossning.. Håller med Treasures, ring och fråga om du inte kan komma på läkarbesök först och ställ frågor osv
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-12 17:05:59 följande:

Vi har nu bestämt oss att vi gör utredningen trots allt, känns bra. Kanske man kan minska stressen lite i alla fall Glad

Vi ska dit på Tisdag så vi får väl se då  Glad
    Det blir nog jättebra!
    Bollen är i rullning i alla fall
    Hoppas ni inte behöver vänta så länge på att få svar från proverna ni kommer lämna

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.