Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Har PCO och planerar syskon.

miracle maker skrev 2012-05-10 11:53:10 följande:

Vad tråkigt minus här med, men har läkartid nästa vecka så det känns ändå lite hoppfullt. Hoppas ni får en tid snabbt, det tar så mycket engeri att hålla på att oroa sig, hoppas, misströsta och så börja om igen, gång på gång. Även om man vet att det är värt det i slutändan.

Får hoppas det går bättre för dig, Emmmsan! Håller alla tummar och tår för dig.

Äsch vad tråkigt, men visst känns det rätt bra ändå bara att få ÄL på egen hand.

Ja jag hoppas också att vi snart får tid. Har hamnat mitt i en mkt stressig och jobbig situation på jobbet och jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet....men det känns iaf som att det får mig att tänka mindre på att bli gravid, och om vi dessutom får lite hjälp på traven så kanske det stressar mig mindre.
    maria7701 skrev 2012-05-10 11:50:00 följande:
    Vi fick bra nyheter idag: alle undersökningar (blod, spermaanalys, hydrosonografi) var bra! Så det är "bara" PCO, och Pergotime som inte funkar för mig. Och jag fick oväntat ÄL den här veckan (det var mer än 6 månader sen jag fick det), så jag känner mig så glad idag! Kanske, kanske.... men när jag inte blir gravid nu, ska vi börja med hormonsprutar i 2 veckor, jag fick recept för det idag också.
    De sa också att kvinnor med PCO är har mycket lång fruktsamma, för att de (be)hålla ägg i äggstockarna, de är inte förspillt (they are not wasted). Så efter ålder 40 kan kvinnor med PCO fortfarande har många barn, och är cyklar helt regelbunda igen. Inte bra nyheter när du är yngre, men ändå, liten positiva nyheter känns bra tycker jag.
    Jag är nu 34, vart dotter är 3 och vi har försökt för 1,5 år nu.
    Jag sägga lycka till till allihopa här! (och jag ber om ursäkt för min daliga svenska)
    Härligt med bra besked, hoppas sprutorna fungerar nu om du inte redan är gravid vill säga!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Härligt med pergo miraclemaker! Fick du mens efter den ÄL du hade på dag 11? Då var ju den cykeln kort iaf. Emmsan - vågat testa än? Hoppas det är nåt! Vi har varit bortresta över långhelgen och dagen innan vi åkte fick jag mens. En vecka senare än sist. Det var dock skönt att den kom efter två negativa gravtest, så nu får vi börja om. Hoppas på få tid på IVF-kliniken snart, men vi kommer iaf ge gärnet själva tills dess.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-20 21:35:15 följande:

Japp, mensen kom på dag 24 så det var den kortaste cykel jag någonsin haft. Denna cykel ska jag testa provera så den bör ju också bli normallång. Sen kör jag igång med pergo Hoppas du också får tid snart! Siktar ni på att göra IVF direkt eller testa något annan behandling först?

Nej vi har bett om att få prova Pergotime först, men vi har inte fått nåt svar sedan jag skickade in våra hälsodeklarationer och brevet. Hoppas de hör av sig snart så vi kanske hinner med ett Pergoförsök innan sommaren.
    maria7701 skrev 2012-05-21 09:23:18 följande:
    Emmmsan, har du redan testat?? Oj, så spännande.
    Ska ni börja direkt med pergo miracle maker? Lycka till!
    Mycket spännande här också. Har kännt riktiga gravidssymptomer: har haft liten blödning, trött, kramp, kissa ofta, och ingen mens än. Ser även annorlunda ut i ansiktet, på något sätt.  Kan testa den här veckan men är liten rädd att göra det för tidigt så jag väntar några dagar till. Kan förstås vara att det är bara mens som kommer men vi ska se. Jag har roat mig mycket med googlar gravidsymptomer i alla fall
    Lycka till alla!
    Det låter ju riktigt lovande, hoppas, hoppas!
    Emmmsan skrev 2012-05-21 18:40:26 följande:
    Precis som jag misstänkte var det nog ingen ägglossning jag kände av för lite mer än två veckor sedan. Har fortfarande inte fått min mens (dag 63 i menscykeln nu) och här om dagen gjorde jag ett gravtest som var så negativt som det kan bli.

Undrar om man skulle ta och samla mod till sig och ringa och höra sig för om man kan få någon hjälp med detta. Nu har det ju 6 månader sedan jag slutade med p-piller och det blir ju som sagt bara längre och längre mellan mens så någon sorts hjälp borde jag ju kunna få.
    Äsch vad drygt, men nog borde du kunna få lite hjälp för att få igång mens iaf. Får ni hjälp med syskon i ert landsting? Hos oss får vi inte det. Fick Provera och Metformin på KK, men för att få Pergotime måste man ta hjälp privat av IVF-kliniken.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-23 12:22:50 följande:

Oj vad spännande, hur har det gått? Har du testat ännu? Hoppas du får ett fint plus!

Jag läste bipacksedeln till Pergotime igår och blev lite chockad när det stod:

---
    Använd inte Pergotime
    om du har blåsbildning på äggstockarna (ovarialcysta)

Var särskilt försiktig med Pergotime
    om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)
    ---

Varför får då alla med PCOS pergo?! Vilka andra patientgrupper är det annars avsett för?   

Hm, har inget minne av att det där sist stod när jag använde dem förra gången....
    Får du göra VUL för att se så du får ÄL och så att du inte blir överstimulerad? Det fick aldrig jag, bara ta blodprov efter förmodad ÄL för att påvisa om den varit. Fråga gärna din läkare nästa gång du ska dit varför det står så där. Jag är iaf nyfiken. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    maria7701 skrev 2012-05-27 10:51:03 följande:
    jag hade Clomid förut (samma sak som Pergotime) och då fanns samma sak i bipacksedeln. men jag antar at gynekologar vet vad de göra... men varför frågar du inte hos gynekologen?
    här känns det riktigt jobbigt.. minus minus minus... och jag kännde mig sååååååå gravid, verkligen, intuition och alla symptomer. jag tror jag blev gravid faktiskt men att det gick fel. ingen mens än, hoppas lite lite grann att jag testade för tidigt men jag tror att det borde visas nu. vi väntar en liten stund och sen ska jag ringa gynekologen.
    today I just feel like crying

Hade du fått ÄL bekräftad denna gång?
    Vet hur det känns att bara få minus men ingen mens....man blir galen av väntan.
    Kramar till dig och hoppas det reder sig snart.  
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Välkommen Meja2011 och lycka till!

Tänk om man hade haft lite Pergo kvar sen sist, men det är ju dels över tre år sedan och så använde jag upp allt jag fått utskrivet innan jag till sist blev gravid. 

Jag väntar på ÄL, har haft lite känningar idag, men inget utslag på ÄL-test ännu. Kan komma när som helst eller om en eller två veckor....suck. Väntar också på att höra nåt från IVF-kliniken...vill veta om vi kommer få nån hjälp innan deras sommarstängning eller om vi ska ställa in oss på att vänta till i augusti när det öppnar igen. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    Emmmsan skrev 2012-05-30 06:44:13 följande:
    Håller tummarna för att det är ÄL på gång för dig Treasures!
    Fungerar ÄL-test för dig? Jag provade det när vi försökte bli gravida med dottern men jag höll på och bli tokig på det. Dom visade stegring flera gånger på en månad men teststrecket blev aldrig lika tydligt som kontrollstrecket.

Tänkte först att jag skulle försöka hålla mig borta från dom den här gången också men blir ändå lite sugen på att köpa hem dom och prova igen

Tack för tummhållningen, den behövs!
    Det har fungerat ganska bra med ÄL-test för mig. Jag har använt CB-digital, de visar inget annat än positivt eller negativt, men de är ju dyra, så man kan ju inte testa med dem då man inte har nån koll alls. Jag använde dem när vi blev gravid med dottern (det var första försöket med dem, men åttonde pregokuren då jag var så svårstimulerad). Sen har jag provat dem några ggr till och då jag fått glada gubben så har mensen kommit punktligt 14 dagar senare.
    Nu använder jag billiga stickor, och de visar svaga utslag hela tiden, men ökar markant när ÄL väl är och då dubbelkollar jag med CB och det har stämde bra i mars. I april fick jag två lika starka streck dag 17, men negativt CB och hade inte ÄL förrän dag 26 (och då hade jag slutat testa) för mensen kom ju på dag 40. Nu i maj så har jag idag på dag 16 fått lika starka steck på sticka, men igen negativt CB, men nu tänker jag inte ge upp utan fortsätta testa och se vad som händer. Det känns som att nåt är på G iaf...men säker är jag ju inte såklart. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Fick omslag på CB-digital idag! Tjoho...nu jäklar ska vi pricka rätt så vi slipper fortsätta vänta på att få Pergotime.

Här får ni se mina tester från tidigare idag:

Det översta är billig sticka, det i mitten är stickan som man sätter i det digtala och det nedersta är gla' gubben som man får som resultat!

Har nu ikväll rejäla ÄL-smärtor, fattar inte vad det är som gör så ont...ska försöka se om det finns nåt att läsa om det. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Miracle maker - jag känner igen känslan av att bara vilja ge upp. Jag tänker ofta att vi bara ska släppa det och se vad som händer, men klarar inte riktigt det heller. Vill ju inget hellre än att gå ett till barn. Just nu går mina tankar kring att om vi inte lyckats denna gång och inte hinner få tid för att få Pergotime innan sommarstängningen så ska vi ta paus under sommaren. Bara mysa när vi känner för det och skippa ÄL-test och sånt. Får se hur det går med det om det blir så. Jag fick ju positivt äl-test dag 17, vi har sexat dag 13, 16, 17 och 18...hoppas så att det fungerat men har ingen bra känsla än iaf. Minns i.te exakt, men tror att jag inte känt nåt alls innan jag plussat de två gångerna jag varit gravid. Nu har jag redan molvärk och känner mig irriterad. Så har det ibland varit innan mens och långt innan, har ju 12 dagar kvar....

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hej!

Vad roligt att vi blir fler här, välkommen ni nya!
    Blir så irriterad på läkare som säger att man inte har nån chans att bli gravid på egen hand då man har PCO. När vi gjorde vår utredning innan vi fick dotra så står det i papperna vi fick hem om resultaten att min infertilitet är absolut, dvs att chansen att lyckas själv är minimal. Men vi har ju bevisat åtminstone för oss själv att vi kan själva med. Och så har det ju varit för flera av er med.

Nu är jag på BIM -8, känner inte så mkt tror jag, försöker att inte känna efter iaf. Och det går faktiskt ganska bra denna gång för jag har så otroligt mkt att göra på jobbet så det finns ingen tid att anlysera. Är trött, men sover för lite, har ömma bröst (som alltid efter ÄL), molvärk till och från och just nu ett jäkla magknip, men det kommer nog från tarmarna.
    Idag ringde de från IVF-kliniken, och vi ska få komma dit på tisdag. Perfekt eftersom jag har BIM på fredag samma vecka....och då kommer jag ju förhoppningsvis kunna börja med Pergotime på en gång om jag får det utskrivet om mensen kommer. Hoppas dock såklart att det inte ska behövas nu utan att det blir ett plus istället.

Hoppas mensen dyker upp nu miracle maker så du får börja med pergon!     

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.