Nca skrev 2012-11-13 12:23:25 följande:
Har ytterligare en fråga till er, pratade med min läkare idag och såhär förklarade han för mig:
Ta Provera för att få blödning
På menscykel dag 5-9 ta pergotime
ÄL sker ALLTID på dag 14
Dag 16-25 tar du provera för att kunna stötta och behålla graviditeten.
Hur i helvete går det ihop? Någon son fattar? Alla andra tycks äta pergotime dag 5-9 VÄNTA tills 14 dagar EFTER pergotime eller 14 dagar efter äl. Är gravtestet negativt börjar man med provera, inte direkt efter ägglossningen varit. Någon som kan förklara?
allt känns jobbigt :(
Jag tycker också att det låter märkligt att du ska ta Provera efter eventuell ägglossning med hjälp av Pergotime. Kolla upp det en extra gång innan du sätter igång. Efter ÄL börjar ju kroppen producera Progesteron/gulkroppshormon och det är det som stöttar och ser till att man behåller gravidteten tills moderkakan tar över. Vid tec IVF så får man ta extra Progesteron just för att öka chanserna, det finns även en kräm Progester-all som man kan beställa på nätet som ska vara bra, men det är ju om man har brist på Progesteron, annars ska det inte behövas.
Att han säger att ÄL ALLTID sker på dag 14 är ju också fel. Om mam får ÄL kanske den kommer kring dag 14, men vanligare verkar det vara att den kommer senare. Sen är det ju inte alla som ens får ÄL av enkeldos Pergotime utan behöver högre dos eller annan behandling.
Lycka till med VUL iaf och hoppas du får bättre svar på hur du ska ta ev tabletter.