• Idizen

Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!

Hejsan

Ska berätta lite kort om min situation.

Är just nu gravid i v 27 med 3:dje barnet.

1 a förlossningen slutade med sugklocka pga att han inte hade vänt sig rätt, hade inga rejäla krystvärkar och hans hjärtljud försämrades. Efter förlossningen led jag av fruktansvärda hemorrojder och fick morfinsputor i 5 dygn innan det la sig någerlunda.      

2 a förlossningen hade jag svaga värkar (korta med täta), öppnade mig fullt men sen stannade allt av. Kände absolut ingenting. Försök med sugklocka som misslyckades och det slutade med ett akut snitt.
    Pojken som föddes vägde 5850 g och va 56 cm lång.
    Även här efter led jag av hemorrojderna i flera dygn efteråt.

Nu är jag då gravid med 3:dje och sista barnet. Långt in i hjärta och själ drömmer jag om en "normal" förlossning. Vill inget hellre än att få upp barnet på magen direkt. Har börjat disskutera förlossningar och börjar väl mer och mer försöka förstå att det kanske måste bli ett planerat snitt istället.

Såhär resonerar jag: antingen chansar man på en vaginal förlossning som kan sluta hur som helst. Mest troligt är väl att det antingen blir sugklocka eller akut snitt då. Problemet som jag haft innan med hemorrojderna kommer även att komma denna gången, går ej att undvika vid vaginal förlossning. Är det värt det? Att chansa och se om det blir en bra förlossning och få hemorrojderna och väldigt ont och inlagd flera dagar efteråt.
    eller ska man ta ett planerat kejsarsnitt och slippa hemorrojder och oron för hur det kommer gå?

Kan man få upp barnet på bröstet direkt vid ett snitt?

snälla hjälp mig att se olika sätt på saken. tar emot alla tips och råd på både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Råd och tips om hu ren vaginal förlossning kan bli så bra som möjligt, tekniker m.m.

och även hur ett kejsarsnitt kan bli en positiv upplevelse.      

Just nu vill jag inte alls föda fram detta barnet.              

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 08:53
    Läkarbesöket igår gick bra. Blev en remiss skickad in till obstretiska avd, för vidare samtal med en överläkare där inne. Beslutade ingenting igår och hoppas få mer information sen med den andra läkaren. Hur lång tid det tar vet man ju aldrig men hopaps på att det ska gå snabbt.

Blev sjukskriven på heltid 1 månad framåt sen får vi se om graviditetspengen går igenom eller om det blir ytterligare sjukskrivning.
  • Svar på tråden Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!
  • lycka 4

När jag väntade tvåan ansåg läkaren att chansen att det skulle bli ett akut snitt igen va väldigt hög så det blev planerat snitt . Jag är extremt rädd för snitt och mådde väldigt dåligt så att få bli sövd va lite av en lättnad . Efter andra snittet så va det kört att föds vainalt och så även denna gång.
    Så svaret är ja det va mitt eget beslut

• Fiona84

Alltså, var bor ni? Har kämpat för snitt under fem månader och blivit nrkad( extremt rädd för vf efter sonen föddes) bor i Västerås

• Fiona84

Frågan är alltså vilka landsting som är humana och beviljar på grund av rädsla

• Lady32
    Idizen skrev 2012-02-28 07:47:36 följande:
    Där ser man. Ganska tidigt egentligen fick du reda på datum. Vilken vecka kommer du vara i vid snittet? Får man fråga vad som har stått på dina listor?! Fördelar och nackdelar. Har du några trådar här på fl ang detta som man kan få läsa??

Ja, jag blev också lite förvånad av att få datumet i handen samma dag, eftersom jag läst här inne om andra som får det hemskickat en tid senare. Men glatt överraskad, givetvis. Skönt att ha det avklarat. Kommer att vara i vecka 40 när snittet görs, om inte förlossningen startar självmant innan dess, vilket jag tror den kommer att göra.. Har hela tiden haft den känslan, men...vi får se. Har BF den 15 april, ska snittas den 10:e.

Angående "mina listor", så har jag sammanställt dessa från diverse material jag funnit på nätet. Skulle gärna maila dig dem, om du vill, men vet inte hur man gör sådant härifrån? Kan man göra det via "de privata sidorna" (där man kan inboxa varandra, lägga upp presentationer osv)?
    Fiona84 skrev 2012-02-28 08:24:42 följande:
    Alltså, var bor ni? Har kämpat för snitt under fem månader och blivit nrkad( extremt rädd för vf efter sonen föddes) bor i Västerås
    Fiona84 skrev 2012-02-28 08:25:52 följande:
    Frågan är alltså vilka landsting som är humana och beviljar på grund av rädsla
    Det var Helsingborgs Lasarett som beviljade mitt planerade snitt pga. förlossningsrädsla.
  • Limone
    Idizen skrev 2012-02-27 19:31:41 följande:

Tack för svar och för länken, ska kolla in det noga, dock inte så bra på att förstå all engelska.

Jag tyckte nog inte snittet gjorde så ont förra gången, dock så fick jag ju morfinsprutor för smärtorna med hemmorojderna så det tog väl snittsmärtorna oxå. Kommer dock ihåg att även om jag hade ont i snittet så gjorde hemmorojderna 100 gånger värre ont och det är det jag minns.
    Kul att du lyckades klämma ut din lilla klump =) Måste känts skönt.
    Fick ju epidural med sonen och det va efter det som det inte kom några krystvärkar, kan det bero på det måntro?!?! det vet man ju aldrig. Men ska disskutera detta med läkaren på onsdag.
    Provade alla möjliga ställningar, ståendes och satt på boll, men det hjälpte inte alls.
    Vad innebär självhypnos?
    Kan finnas videosnuttar, då behöver man inte förstå så mycket engelska. Vet även att gravidyogan ofta lär ut en ställning där man ligger på knä med rumpan i vädret och huvudet neråt som ska ge bebisen mer rum att vända sig rätt. Kan också vara värt att kolla upp.

Förmodligen gjorde inte snittet så ont just eftersom du fick ordentligt med bedövning den första tiden efter, pga hemorrojderna som du säger. En kompis sa att det var väldig skillnad på snittet med extra morfin och utan. Själv fick jag en himla massa, både epidural och sen mera under snittet och sen morfinpiller efteråt och mitt snitt kändes i princip inte alls. Jag kunde sluta ta mina alvedon etc efter tre dar där hemma, för jag kände ju inget ändå.

Ja, jag kände mig oövervinnerlig efteråt, det var helt fantastiskt! :) Trots att alla läkare hade sagt att det var ungefär 50% chans efter snittet och en läkare sa att hon inte skulle rekommendera sin bästa väninna att föda ett så stort barn efter snitt. Men jag kände liksom på mig att allt var normalt, jag mådde hur bra som helst under graviditeten och så.

Ang. epidural kan jag ju säga att jag hade det första gången när det blev akutsnitt efter en oerhört snabb igångsättning där jag öppnade mig typ allt på 45 minuter. Jag trodde det skulle hjälpa mot värken som säkert hade 50 % med rädsla och otrygghet att göra för jag kände mig inte trygg med att personalen visste vad de pysslade med. Det gick liksom FÖR fort. Och de bara stressade på. Det som hände var att jag inte kunde känna när jag behövde kissa och det tog bara på ena sidan någotsånär men i princip var det samma. Så det är svårt att få några krystimpulser öht. Jag kände noll krystimpulser när de rullade iväg mig för operation trots att bebisen kommit förbi det trängsta området i bäckenet. Så det kan vara värt att testa alternativa sätt att inte ha det alltför obekvämt, inte för att vara duktig eller för prestige, utan för att det kan blir en bättre förlossning då.

Självhypnospaket har de på hynobabies.com Men om du tycker det är svårt med engelskan så vet jag att det finns svenska inspelade band med självhypnos för förlossning. Dem har jag dock inte testat.
    Självhypnos går ut på att man djupavslappnar och sedan lyssnar på ett budskap som säger att det kommer att kännas bra att föda barn, att man är trygg osv. Min version hade också budskapet att min kropp producerade sitt eget bedövningsmedel som blev starkare för varje värk. Man lyssnar under en tid och programmerar sig med det budskapet. Sen är det så mycket enklare att slappna av när man ligger där, och som alla vet är det mest effektiva att vara alldeles slapp under värkarna, då går det snabbare och känns mindre. För mig fungerande det jättebra, det är därför jag rekommenderar det. Jag hoppas fler kan få den positiva upplevelsen för det är inte så välkänt i Sverige. Hypnos används dock över hela världen på sjukhus under operationer för människor som inte tål vanlig bedövning, det säger ju en del om hur effektivt det kan vara.
  • Lady32
    Idizen skrev 2012-02-28 12:16:25 följande:
    Lady32: skickar min mailadress till dig i inboxen
    Tack, jag har fått den. Skickar info till dig så fort jag hinner, ska strax hämta mina barn, ge dem lite mat, leka osv, men skickar så fort jag kan. Har skrivit i din gästbok.
  • Lady32
    The Kittycats skrev 2012-02-28 13:12:59 följande:
    Lady32: Kan du maila till mig också?
    Javisst! Kan du skicka din mailadress via min inbox, så skickar jag så fort jag hinner och raderar adressen sen.
  • Lady32
    Idizen skrev 2012-02-28 12:16:25 följande:
    Lady32: skickar min mailadress till dig i inboxen
    The Kittycats skrev 2012-02-28 13:12:59 följande:
    Lady32: Kan du maila till mig också?
    Har mailat er båda nu. Hör av er ifall ni inte kan öppna/läsa dokumentet av någon anledning, så försöker jag igen. Hade lite problem att få iväg mailen, vet inte varför, men hotmailen strulade.
Svar på tråden Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!