Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!
Hej, jag blev akutsnittad. Mitt tips är att skriva i förlossningsbrevet att du vill ha upp bebisen på bröstet direkt. Försök inte var en hjälte utan se till att du får ordentligt med smärtstillande de första dygnen, då är chansen större ett du inte behöver knapra smärtstillande så länge. När smärtkurvan gått upp till max är det svårare att komma ner till "normal" igen än om du hela tiden är ordentligt bedövad när det är som jobbigast (ung. 2-3 dagar). Du kan också kolla om du kan få en sk. "morfinepidural" innan snittet, det ger enligt många bästa lindringen efter "uppvaknandet". Se till att du blir hjälpt hemma. Du har noll magmuskler en tid framöver och kan och bör inte lyfta mycket mer än bebins vikt. Det är ofta knepigt att ta sig ur sängen den första tiden, man får liksom rulla sig upp på sidan. Skaffa en mjuk stödkorsett för magen, det kan kännas skönt. Och tejpa ärret med kirurgtejp så blir det snyggare plus att det känns lite som ett skydd. Och köp ett milt laxermedel för det är lite läbbigt att göra nr. 2 de första gångerna efter snitt och man kan vara hård i magen.
Jag hade en asjobbig första förlossning (akutsnittet), men den andra var toppen (och naturlig/vaginal). Ingen bedövning och timtals av lyckorus efteråt. Ändå blev jag sydd mer än alla andra på avdelningen tillsammans tror jag. ;) Det berodde på att de forcerade så mycket. Det gick fort men det tyckte att det skulle gå ännu snabbare. Tillslut kom de dragandes med sin älskade sugklocka men då kände jag att "jaså de tror att han kan komma ut den vägen ändå!?" och så tog jag bara i och klämde ut honom så att det stänkte blod i ansiktet på BM. Jag var grymt nöjd med mig själv och läkaren stod där och såg snopen ut med sin maskin. ;D Barnet vägde 5 kg och mådde kalasbra. Och det gjorde jag med även om det var "lite ömt" i mellangården i ett halvår. ;) Mitt förlossningstips är att propsa på att få byta ställning om det inte händer nåt. Det är ibland knepigt och segt att föda barn i uppförsbacke (exempelvis som man gör med halvsittande ställning), pröva isf stående, på huk (som gör öppningen i bäckenet 24% större om jag inte missminner mig) eller på alla fyra (som också minskar risken för allvarliga bristningar i mellangården). Och använd om möjligt självhypnos istället för epidural, det fungerar minst lika bra! Man måste öva innan, dock. Epidural kan göra så att man blir värksvag.
Lycka till vad du än väljer!