Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!
Hej TS, min spontanta "feedback":
Har själv fött första barnet vaginalt och andra med akut snitt. Väntar nu barn nr 3, som kommer att förlösas via planerat snitt om 6½ veckor pga. förlossningsrädsla (orsakat av förlossning nr 2).
I mitt fall är det bl.a. riskerna vid användandet av just sugklocka som skrämmer mig. Barnet kan få bestående skador pga. denna, vilket känns tämligen oroväckande. Likaså den överhängande risken att förlossningen av olika anledningar slutar med ett akut snitt, ifall försöket till vaginal förlossning inte går så bra som man hoppats: ett akut snitt innebär ur många olika aspekter FLER risker, än ett planerat snitt. Och i ditt fall (är dock ingen läkare) känner jag att det finns anledning att kanske ta sig en funderare ifall inte ett planerat snitt vore det bästa/lugnaste/säkraste sättet för dig och bebben..? Då slipper du även hemorrojderna.. Om man dessutom ser till det faktum att ditt senaste barn var rätt stort, så ökar ju också det "risken" för att ditt försök till VF inte ska gå så väl som du hoppas och att det ändå slutar med akut snitt eller sugklocka, vilket medför ökade risker för både dig och barnet.
Men, som med det mesta annat i livet, så finns det för och nackdelar med både VF och KS, och för mig har det handlat om att väga de olika "komplikationerna" mot varandra, för att lista ut vilken/vilka ev. "skador" jag tror jag skulle hantera bäst/lättast, ifall jag drabbades av dem. Du får försöka göra samma sak. Men det är inte lätt, jag vet. Skitjobbig process.
Angående att få upp barnet på bröstet efter KS, så har jag ju bara gjort ett akut snitt än så länge, men då fick jag faktiskt inte upp dottern på bröstet. Troligen pga. att jag kräkts ett par gånger, mådde lite illa, samt var förlamad i båda armarna (av spinalen).. Lite svårt att hålla henne då.. Men vill minnas att hon låg sidan om mig i sängen när vi rullades iväg från op.salen..? Är dock inte säker, har lite minnesluckor från hela den förlossningen, som var rätt traumatisk för mig. Men denna gången hoppas jag verkligen få upp min tös på bröstet direkt i alla fall! Det är nog praxis att man får det, om det inte är något fel på barnet. I varje fall står det så i broschyren jag fick av läkaren som i onsdags beviljade mitt planerade snitt.