• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (vakt)
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-22 01:04:13 följande:
    Och tyvärr lär det väl fortsätta om folk har den här inställningen som verkar råda i tråden. Det är tråkigt för oss med hundar som redan har lite i bagaget..
    att din hund har lite i bagaget kan också ha varit den utlösande faktorn, osäkerhet m.m. skickar ut signaler till en annan hund som triggar vissa reaktioner. så problemhundar med en del ibagaget kommer alltid lättare att hamna i såna här situationer.
  • moruppgren

Jag avskyr också lösa hundar. Min stackars lilla papillon blev påhoppad av två lösa hundar för 2 år sedan.

Jag hade kört stenhård träning för att få henne att gå fint bredvid mig och inte skälla på andra hundar vi mötte. Det hade gett jätte bra resultat och hon var lugn och obrydd.

Efter hon blev attackerad så är hon fortfarande rädd. Det har tagit henne två år för att ens kunna möta andra hundar och vara i närheten av dem. Och det tack vare en jätte bra aktiv hundgrupp i området där vi bor nu.

Ägarna till hundarna som attackerade min lilla Bella skrek åt mig att ta upp min "hundjävel". Och bad inte ens om ursäkt efter attacken. Lyckligtvis så blev hon inte skadad då jag fick upp min hund och lyckades sparka bort den som bet henne så hon fick bara små rispor i skinnet.

Men jag är så arg och ledsen. Min hund är skadad för livet efter det där.

Vissa människor borde inte få ha hund :(

• Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-22 01:02:27 följande:
    Gör det ont att se till att din hund inte skrämmer andra?

Nej har man en lugn hund behöver man självklart inte hålla i den på tomten. Inlägget du citerade handlade mer om allmän respekt, att visa att man har koll på sin hund och inte låta den skrämma folk.

En lös hund på en tomt utan staket men som lugnt ligger och jäser utan att bry sig om oss blir jag inte rädd för.
    Om en hund skäller och morrar men står bakom ett ordentligt staket som den inte kan ta sig över blir jag heller inte rädd, tvärtom är det bra träning för mig och min hund.
    MEN finns där inget staket och den beter sig så ja då blir jag rädd.
    Andra blir rädda så fort de ser en okopplad hund. Varför är det bara din rädsla som alla ska ta hänsyn till, så att en hund som vaktar sin egen tomt ska kopplas för att du är rädd?

Det är bättre träning för din hund att du slutar hetsa upp dig och tränar hunden på att ignorera den och går förbi även om det finns en morrande hund på tomten.

• mion

klart folk går emot dig det gör dom bara för att dom kan,staket el inte INGEN går förbi o låtsas som ingenting om en stor hund kommer rusande på en tomt,vem tycker det är kul liksom o går förbi obemärkt? Inte många...  Men problemet löser sig fortfarande inte om du inte tar upp det med DEN personen det gäller? Hur ska det då kunna bli ändring? 

Sen får väl folk starta hur många trådar som helst om felvänt toapepper förstår liksom inte vad det har med saken o göra faktiskt....  

• Shili

Håller med TS! Är det så svårt att koppla sin hund? Här i området är det en del som brukar gå ut och gå med sina hundar okopplade.. Är trött på kommentarer som "men han är såå snäll...han gör ingenting"...

• Anonym
    Shili skrev 2012-02-22 07:57:36 följande:
    Håller med TS! Är det så svårt att koppla sin hund? Här i området är det en del som brukar gå ut och gå med sina hundar okopplade.. Är trött på kommentarer som "men han är såå snäll...han gör ingenting"...
    Varför ska hunden vara kopplad när den inget gör?
  • moruppgren

Jag litar inte på nån hund! Min hund är den snällaste som finns men hon är en hund och hon kopplas!

• Anonym
    moruppgren skrev 2012-02-22 09:12:16 följande:
    Jag litar inte på nån hund! Min hund är den snällaste som finns men hon är en hund och hon kopplas!
    Vad tråkigt att du saknar förtroende för din egen hund. Dina rädslor kan skapa otrevliga situationer. Man får ha sin hund lös om den lyder.
  • HäckHäxan
    moruppgren skrev 2012-02-22 09:12:16 följande:
    Där har du svaret på varför din hund inte litar på dig. Det skall gå åt två håll tilliten!
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Coyote
    Shili skrev 2012-02-22 07:57:36 följande:
    Lösa hundar ute på gatan är en sak. Lösa hundar på den egna tomten är en helt annan.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!