Mariohn skrev 2012-02-22 13:49:35 följande:
Jag bryr mig inte heller. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en lös hund attackerat mig. De flesta hundar är ganska trevliga. Däremot förstår jag att det finns folk som är rädda för hundar av olika anledningar och låter därför inte hundar springa fram till främlingar vind för våg. Och absolut inte till kopplade hundar.
Det har jag, jag blev attackerad av en lös schäfer när jag var 8-9, den hoppade upp mot mig och jag bet den i halsen och slet den i örat, den tjöt och sprang tillbaka till sin alkisägare och sen gjorde den lover runt mig hädanefter. Nu hade ju vi en schäfer hemma, mkt större än den som hoppade på mig, tror inte heller den som hoppade egentligen var aggressv och jag reagerade på ren reflex när jag slet och bet i den.
Andra gången var det en jävla dvärgtax som sprang fram och bet mig i foten, ägarna bara släppte ut den och stod kvar i trappuppgången, mina grannar, men de sprang ut fort när min dobberman gav ett skall när den andra hunden bet mig. Då rusade dom ut och oade sig för min hund hade skällt, jag sa till dom att hålla sin jävla hund borta och att deras hund var farlig och att om jag såg den lös en gång till utan att de var med ute så skulle jag släppa min hund också!
De gjorde aldrig om det när jag såg i vart fall, förutom det så hade min hund inte gjort ett smack mot den andra om jag släppte honom men det visste inte dom idioterna. Deras var en tik och min en hane och han backade för alla tikar om de så började tugga på honom så försökte han bara backa undan.
Sen kom ju två schäfrar och attackerade min lilla hund när tösen var bebis, men de hände ju inget farligt, obehagligt absolut.
Men om jag jämför detta med alla normala lösa och okopplade hundar jag träffat i mitt liv, så är dessa tre händelser en fis i vinden typ.
Min dotter brukar umgås med tre rottisar samtidigt vår tik och kompisens heffa klumpar på 65 vardera och hon bestämmer och hundarna backar och lyssnar, som det skall och bör vara, hundarna leker, rått hårt absolut, men de har alla full koll på vart barnet befinner sig och stannar alltid upp om hon är i deras närhet. Min dotter är fyra och hon tränar med vår hund ibland, sitt ligg osv och hon får det för mig, jag ger henne tips och håller ett öga.
Mariohn skrev 2012-02-22 13:44:22 följande:
Jag måste nog säga att jag håller med dig. Hundhysterin har blivit löjlig. När jag var 15 var det ingen som skrek sig hes över lösa hundar, hundar som åt upp dem under promenaden osv osv. Hundar var något folk hade. Och så var det med det. Idag verkar alla hundar vara människoätande varelser som för ett jävla liv.
Ja de är lite så jag känner med. Min mamma berättade att när de var i Tjeckien så hade typ ingen koppel på sina hundar, alla gick lösa och uppförde sig bra, de såg inget illa under den veckan de var där, fast de var lösa hundar på bussar, restauranger, torg och annat, utanför affärer osv och hundarna sket i varandra, men de är vana, tror en grund kan ligga där, dessa hundar vet inget annat.
Samma när jag var i turkiet, folk rastade sina hundar på morgonen, sen släppte de dom lösa och åkte till jobbet, hundarna gick till närmsta vilda hundflock där de förmodligen hade sin rang redan och när husse/matte om hem så stod de utanför lägenhetshuset och väntade. Jag var så förvånad, trodde först de var en engångsgrej, men varje dag i 2 veckor såg jag detta, en rottis och en doggo argentino, samma sak varje morgon
Iaf var det häftigt att se det, lite impad blev man ju