• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • HäckHäxan
    Shili skrev 2012-02-22 10:11:08 följande:
    Haha roliga inlägg. Det finns tydligen en del här som tycker att "min hund kan gå lös och fri överallt för den är snällast i världen"... Naivt.
    Den måste inte vara snäll för att vara lös, det räcker med att den lyssnar som den bör, sen kan den vara hr bad ass som helst, bara den lyssnar.

Jag tycker de är mkt värre med hundar som slänger och kastar sig ohc skäller i sina koppel med husse å matte som inte ens försöker säga åt sina hundar än de som har sina lösa, gående fot och som faktiskt skiter fullkomligt i andra hundar. Min är en sån där som kastar sig i kopplet och låter helt galen tyvärr, men det skall jobbas bort.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 08:06:30 följande:
    Varför ska hunden vara kopplad när den inget gör?

Det är just detta som är grejen, hur snäll den lösa hunden än är så vill man inte att den kommer fram när man själv har en hund som är problematisk och som man tränar med. Spelar ingen roll om det är teddybjörnen Fredriksson som kommer framlunkandes då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 09:54:11 följande:
    vad som helst kan hända. det beror inte på tillit.
    plötsligt kommer en liten unge fram och kör en pinne i ögat på hunden.

vad händer då?
    Varför tror du utgången i en sådan situation skulle påverkas av om hunden är kopplad eller ej?

Det jag vet som händer är att ungen blir polisanmäld, soc blir inkopplade och föräldrarna blir åtalade.
  • Anonym (lii)
    Anonym skrev 2012-02-22 10:50:28 följande:
    Varför tror du utgången i en sådan situation skulle påverkas av om hunden är kopplad eller ej?

Det jag vet som händer är att ungen blir polisanmäld, soc blir inkopplade och föräldrarna blir åtalade.
    HAHAH ne verkligen inte! Va paranoid du lät
  • Mariohn

Jag begriper inte heller vad det är med dumma hundägare. Min hund var den snällaste och mest pålitliga individ som fanns. Men han var fortfarande mitt ansvar. Dvs att det var fritt fram för mig att ha honom precis hur lös jag ville i MITT hem och på MIN mark. Jag anser inte att jag hade behövt ha koppel på honom när vi var ute och promenerade eftersom han aldrig ens sträckte på det utan hade kontakt med mig hela tiden, men jag har tillräckligt mycket respekt för andra människor för att faktiskt följa lagen. 

• LillaJag06

Bara läst TS

Jag tycker att det är riktigt illa med lösa hundar som ägaren inte har någon som helst kontroll till.
    Vi har tre stycken. De två äldsta är ALLTID kopplade trots att den äldsta aldrig sticker och är otroligt snäll. Men vi vet aldrig om hon skulle få för sig att sticka iväg.

Vår minsting på 1.2 kilo är lös. Han lyssnar och sticker aldrig. Håller sig en meter ifrån oss som max.
    Skulle han börja springa av någon anledning hinner vi i fatt honom men inte med dem äldsta.

Vissa människor ska inte ha hund och så är det bara.
    Våra tikar har blivit påhoppade utav stora hundar som varit lösa flera gånger, det är INTE okej!
    Håller med dig TS 

• Anonym (irriterad!)

Jag vet inte hur många gånger hundar har rusat fram till min hund. Nej visst hände det inget denna gången men tänk om jag istället haft en tik som gått på höglöp? Eller råkat sätta min hund på deras tomt eller vad nu den andra hunden ser som sitt territorium? Utan en tydlig gräns kan det vara svårt att se var en tomt börjar.

Om man nu har en hund som skäller och vaktar så här, varför sätter man då inte upp ett staket? Man KAN inte veta att den inte springer ut istället. Det är ett djur, den styrs av instinkter och drifter.

Många gånger när hundar kommit fram har ägaren blivit såååå förvånad och hävdat att det aldrig har hänt och hunden är tio år och har alltid varit såååå snäll och vet att den inte får lämna tomten. Men då har väl hunden av någon anledning i sitt huvud haft ett  "giltigt skäl" att strunta i var gränsen går den gången.

Har man ett ordentligt staket kan man lita på att hunden inte tar sig över. Du vet ALDRIG helt säkert att den inte lämnar tomten hur lydig den än är.

• Mariohn
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-22 12:00:25 följande:
    Jag vet inte hur många gånger hundar har rusat fram till min hund. Nej visst hände det inget denna gången men tänk om jag istället haft en tik som gått på höglöp? Eller råkat sätta min hund på deras tomt eller vad nu den andra hunden ser som sitt territorium? Utan en tydlig gräns kan det vara svårt att se var en tomt börjar.

Om man nu har en hund som skäller och vaktar så här, varför sätter man då inte upp ett staket? Man KAN inte veta att den inte springer ut istället. Det är ett djur, den styrs av instinkter och drifter.

Många gånger när hundar kommit fram har ägaren blivit såååå förvånad och hävdat att det aldrig har hänt och hunden är tio år och har alltid varit såååå snäll och vet att den inte får lämna tomten. Men då har väl hunden av någon anledning i sitt huvud haft ett  "giltigt skäl" att strunta i var gränsen går den gången.

Har man ett ordentligt staket kan man lita på att hunden inte tar sig över. Du vet ALDRIG helt säkert att den inte lämnar tomten hur lydig den än är.
    Nej det vet man inte. Som sagt, instinkter och drifter är starka. Den mest väluppfostrade och stabila jycke kan glömma av sig om en kanin plötsligt studsar förbi. Och även hundar kan bli provocerade. 
  • Anonym
    Anonym (lii) skrev 2012-02-22 11:31:10 följande:
    HAHAH ne verkligen inte! Va paranoid du lät
    Du tror du skulle komma undan polis och socanmälan om du lät din unge köra in en pinne i en hunds öga? Hundens reaktioner skulle inte påverkas av ett koppel.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!