• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Coyote
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-21 23:34:20 följande:
    Nej inget mer hände än att träningen gick åt helvete och jag blev rädd och arg.

Men tänk om jag istället drabbats av panik och sparkat till hunden i ansiktet med all min kraft för att jag blev rädd? Det hade väl inte gjort så mycket...? Mitt ben hade gott och väl räckt in från gatan..
    Tja, då hade du åkt dit på det. Du får ju för fasen skärpa dig.
  • Anonym
    Norris skrev 2012-02-21 23:33:45 följande:
    Ni som säger att man får göra som man vill på sin egen tomt, tycker ni även att man tex ska få stå näck för på sin egen tomt gör man dom man vill?
    Har man någonting som kan störa omgivningen så kan man i alla fall sätta upp skydd så ingen utanför blir rädd eller tar illa upp. Klart man ska få ha sin hund lös på sin egen tomt men sätt upp stängsel för bövelen!!
    Varför behövs stängsel om hunden inte passerar tomtgränden.
  • MrsKnapa

Fast då hade du kunnat bli anmäld eftersom du då sparkat hunden på "sin" tomt.. Och hur nära den va är väl ganska ointressant så länge den stannade på sin tomt

• Anonym (irriterad!)
    Coyote skrev 2012-02-21 23:35:19 följande:
    Tja, då hade du åkt dit på det. Du får ju för fasen skärpa dig.
    Tror du? Om en hund rusar mot mig när jag står på en allmän gata och jag sparkar medans den fortfarande rör sig mot mig? Man kanske inte alltid vill vänta och se om den tänker stanna där eller attackera mig. Det är hundägarens ansvar att se till att det inte händer, inte mitt.
  • Sephrenia89

Har själv en Canaan som är oerhört osäker på möten och en sådan där sak som överrumplar kan kasta omkull hela dagen och självförtroendet hos min hund, vart med om att det kommer en hund rusande mot oss, husse och matte kan stå på andra sidan av hyreshuset (där får man inte ha lösa vovvar) och reagerar inte förens jag ryter åt hunden att gå hem.

Hundar som vart agressiva och ska bita min hund har jag faktiskt släppt min hunds koppel och ställt mig som skydd för min lilla osäkra kille för han blir jätte rädd och vet inte hur han ska bete sig, nu omkull kastas HELA träningen med möte med andra hundar för nu ger jag den andra hunden respons och agerar starkt vilket man inte ska göra vid möten men det har vart helt för att skydda min hund.

Varför har inte folk sina hundar kopplade i samhällen?

Min hund går fot väldigt ofta, på senare tid även vid möten om det inte uppstår spänning innan mötet dem imellan som jag inte kan blocka.. men inte fan för det skulle jag ha honom lös för att han gör det oftast.    

• Coyote
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-21 23:39:52 följande:
    Tror du? Om en hund rusar mot mig när jag står på en allmän gata och jag sparkar medans den fortfarande rör sig mot mig? Man kanske inte alltid vill vänta och se om den tänker stanna där eller attackera mig. Det är hundägarens ansvar att se till att det inte händer, inte mitt.
    Ja, det tror jag. Du sparkar en hund i onödan, inte okej. Nu låter du mest bara obstinat. Du blev rädd, er träning blev inte vad du hade tänkt, men allt gick bra och du kan inte tvinga någon att koppla sin hund på egen tomt.
  • Anonym (irriterad!)
    Sephrenia89 skrev 2012-02-21 23:40:14 följande:
    Har själv en Canaan som är oerhört osäker på möten och en sådan där sak som överrumplar kan kasta omkull hela dagen och självförtroendet hos min hund, vart med om att det kommer en hund rusande mot oss, husse och matte kan stå på andra sidan av hyreshuset (där får man inte ha lösa vovvar) och reagerar inte förens jag ryter åt hunden att gå hem.

Hundar som vart agressiva och ska bita min hund har jag faktiskt släppt min hunds koppel och ställt mig som skydd för min lilla osäkra kille för han blir jätte rädd och vet inte hur han ska bete sig, nu omkull kastas HELA träningen med möte med andra hundar för nu ger jag den andra hunden respons och agerar starkt vilket man inte ska göra vid möten men det har vart helt för att skydda min hund.

Varför har inte folk sina hundar kopplade i samhällen?

Min hund går fot väldigt ofta, på senare tid även vid möten om det inte uppstår spänning innan mötet dem imellan som jag inte kan blocka.. men inte fan för det skulle jag ha honom lös för att han gör det oftast.    
    Precis. Men vissa tänker inte längre än näsan räcker.
  • HäckHäxan

Hmm alltså jag förstår att det var obehagligt, men hunden stannade ju på sin tomt, den gjorde inget. Det finns de som får sina hundar att stanna på tomten okopplade och utan staket (personligen blir jag imponerad som fan av sånt) dock är de ju mindre kul att passera.

Min är alltid kopplad på tomten om jag inte tränar med bara henne, hon skäller och låter som fan när andra hundar går förbi, blir några gånger om dagen sommartid för alla grannar har hundar och går förbi vår tomt. Men ingen har klagat på det. OM jag hade vandrat upp längs gatan med min hund så hade deras skällt på oss, inget konstigt, de är alla hundmänniskor och lyfter inte ens på ögonbrynen för det.

En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Norris

Anonym:

För att andra inte ska bli rädda! Är det ok att en man står med k*ken i vädret en meter från dig? Bara han inte går utanför tomtgränsen? Nej folk kan bli rädda och det ska man inte behöva utsättas för. Sen kan det faktiskt slå slint för hundar också.

• Marie1983

TS - jag instämmer och är lika trött på dessa lösa hundar jag också. Mina hundar har blivit attackerade av lösa hundar och problematiska till följd. Tomt eller inte, det är väl vanligt folkvett att se till att hunden inte skrämmer förbipasserande.

Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!