• diana0101

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Hej alla!

Nu har vi varit på vårt första möte. Det blir det korta protokollet och jag har sprutstart i v 8 och Äp v 10. Är glad för att det verkar gå rätt snabbt när man väl sätter igång med det korta protokollet.

Skulle någon vilja lära mig hur man gör den här listan. Jag har försökt själv tidigare men då kom hela listan i långa rader efter varandra.

• diana0101

Tack Tany och lycka till imorgon! Maybe: usch, det där låter inte kul Trots ditt obehag så passa på att njut av all uppassning Jag hoppas att du snart ska känna dig bättre!

• diana0101
    Sindyrella1983 skrev 2012-12-04 15:36:29 följande:
    Hur känns det nu? Känns det långt bort till starten?

I övermorgon är det min tur att komma dit... Hoppas på bra besked och vill gärna kör igång direkt, men det förstår jag ju att det inte kommer hända =)

Hej Sindyrella1983!

Nja, visst tycker man det är ett tag att vänta men det känns inte alls lika jobbigt nu som innan när vi inte visste. Nu vet vi och vi har datum att längta till. Sjuksköterskan sade att det är många som är under behandling nu så tidigast tid för äggplock är vecka 9 så om behandling till v 9 och cykel passar in med v 9 så kan man göra äp då men min cykel faller in med äp vecka 10. Det kändes iaf speciellt detta möte, ni sitter där och läkaren bestämmer vilken som blir DIN medicinering och sen träffar ni sjuksköterskan som går igenom medicineringen samt visar hur man anv sprutorna, du får även provsticka dig. Det känndes inte alls iaf inte den sprutan, verkar vara lite trixigare med den andra. Vi kände så stor glädje för allt detta, jag tror att det är för att först nu förstår man att det är på riktigt och det kommer att hända rätt snart ändå :) Jag var som på moln hela kvällen sedan. Det kommer bli bra Sindyrella

Libra: Ge inte upp!Jag förstår att det är så det känns nu efter allt ni varit med om men du Libra, det blir bra på ett eller annat sätt! Stor kram till dig <3

Maybe: Förstår dina tankar för bemötandet du fick! Klart man oroar sig och vill att de kollar upp ALLT tänkbara noga innan de slänger ur sig med någon bedövningsdricka mot halsbränna! bHerregud, kolla upp mig invärtes är väl det man vill att dem ska göra! Blir det inte bättre tycker jag som många andra här att du ska söka akut på KK iom att du faktiskt blivit såhär efter ingrepp i det kvinnliga systemet .    
  • diana0101
    Sindyrella1983 skrev 2012-12-10 10:48:59 följande:
    Fy vad väntan är jobbig!!! Det e bara 3-4 dagar sedan vi var på RMC och fick veta att vi startar v 9... Men herregud, dessa dagar känns som en evighet. Vet verkligen inte hur jag ska hålla humöret uppe i mer än 11 veckor till....

Det gör du! Jag har mina tankar som hjälper mig i väntan och det är att december kommer ju gå av bara farten med hela julen och nyår! Det är eg bara januari som känns dryg för mig för sen i februari sätter vi igång ju Jag tycker oxå ofta att det går rätt snabbt mellan mensarna, som att man nästan precis hade det (även om jag har 28 dgr) så när jag tänker på hur många mensar det är kvar så är det ju eg bara två och sen på den tredje ska jag sätta igång 😉 Ja det är jag det men jag försöker även att boka in saker att göra för att det känns som att tiden går snabbare då.
  • diana0101
    Libra1 skrev 2013-02-12 18:02:54 följande:
    Tany: Jag har lämnat blodprov 2 ggr och mannen spermaprov. De sa att det såg normalt ut. Så ingen ytterligare utredning. Jag frågade efter att få göra en äggledarspolning nu men fick inte. De tycker inte det är lönt att lägga tid och pengar på. Tråkigt! Anar ändå att det kan vara vårt problem.

Hoppas ni orkar gå vidare snart.

Jag tycker du ska begära att få göra en äggledarspolning. Hur kan de bara motivera det med tid och pengar?! 
    I vårt fall var det så att på vårt första möte fick vi reda på att allt såg mycket bra ut på oss båda så läkaren tyckte inte det fanns vare sig brådska eller oro men så säger hon... Jag tänkte att vi kan göra en äggledarspolning för att kontrollera passagen ändå. Jg var iväg för detta och mycket riktig, jaghade totalt stopp i båda äggledarna.
    Vi fick långt senare ett brev om att vi var uppsatta för IVF. Tillvägagångsättet tyckte vi var mycket märkligt att bara via ett brev  få en kallelse till IVF utan någon närmare förklaring vad vår diagnos innebar. Vi bad om ett möte och fick det. Då får vi oxå reda på att som det ser ut nu så kan vi inte få barn på naturligt sätt så vi är inställda på att vi kommer alltid få göra IVF. Så utan vårt möte hade vi ju inte vetat vad detta stoppet innebär för oss.

Libra och alla andra, stå på er!! De snackar om tid och pengar, ja i nuläget kanske men i längden är det ju de som förlorar på det om man nu måste göra nya utredningar som belastar köerna ännu mer, för att de inte kan göra rätt från början.

Stort GRATTIS lovvan!! Underbart!!! Håller tummarna för dig för fortsatt lycka!!
  • diana0101

Hej alla!

Jag kommer inte fram till rmc på telefon, fullständigt värdelöst! I helgenförsökte jag flera ggr att få tag på dem för enligt hemsidan står det att man via växeln ska kunna bli kopplad till sjuksköterskornas jourtelefon, lämna ett meddelande och sedan bli uppringd. Jag kom inte till någon telefonsvarare... blev kokt och ringde växeln igen, då säger hon att jag ska ringa till kvinnokliniken för dem svarar alltid, Jo eller hur?!!! Så fel hon hade!!... blir kopplad dit och då kommer man till ett knappval av olika akuta graviditetsproblem i olika veckor!!! Jag är ju inte gravid än! Väljer iaf  "andra gynekoligiska besvär" eller vad det var, vilket jag eg inte har men det var bättre än de andra iaf,  och då säger en telefonsvarare att just nu är det många som ringer, var god och lägg på luren. VAD ÄR DETTA??? Så antingen ska man vara gravid för att få hjälp eller så ska man ha gynekologiska besvär och inte bli hjälpt?!! Jag blir galen!! Snart börjar jag ta mina sprutor och då ska man ju ringa till dem! Hur går det då om jag inte får tag på dem!!??? Fick inte tag på dem i måndags och igår då, ja om man valde knappval 4 (sjuksköterskorna) så svarar en telesvar direkt att Anknytning bla bla bla svarare inte. Inte på hela dagen var där någon sjuksköterska på rmc igår!!!!! Förlåt alla man jag blir så frustrerad och less när man inte får tag på dem!!

Jag har en undran; Visst var det så att det är den första klarröda dagen som räknas som dag 1? Om man skulle ha sånt där brunt innan så är det väl så att det inte räknas?! Jag sitter här och väntar på min mensför att kunna påbörja min sprutbehandling. Det var inte detta jag behövde få tag på rmc för

• diana0101
    Strandhem skrev 2013-02-20 22:09:26 följande:
    Diana0101: håller med om att ibland är det hopplöst att komma fram till rmc. Dock så är det så att då de säger det där med Anknytningen...bla bla bla så är det utanför deras telefontid.

Jag kan inte svara hundra på vilka tider jag ringde men jag provade flera gånger från morgon till em och fick samma stämma om att anknytningen inte svarade så jag tänkte att det är nog så att det var nog en kick off de hade iaf här i början på veckan

Är det på den klarröda dagen som räknas som dag 1?

Lycka till Strandhem!! Jag håller tummarna och hoppas på det bästa för er      
  • diana0101
    lovvan skrev 2013-02-20 18:45:12 följande:
    Diana0101: precis samma sak hände mig när jag försökte nå kvinnoklinken i Malmö. Kom inte fram på en hel kväll utan blev ombedd att lägga på luren! Eh!! Kom fram till kvinnoklinken i en annan stad tillslut!

Strandhem: även jag håller tummarna för dig!

Det är så knäckande. Man blir så frustrerad och känner bara orättvisa för att man inte blir hjälpt. Jag hoppas att du blev väl bemött i ditt ärende fick den hjälp du behövde
  • diana0101

Jag väntar fortf på min mens. Jag går nästan aldrig över tiden. Isf max en dag men nu har jag gått över två dagar... Är det tankarna inför att starta behandlingen som skapar en omedveten stress så att man typ skrämmer iväg mensen?! Nu är jag iaf stressad för det betyder att allt blir uppskjutet och RMC är ju über svåra att få tag på...och tänk om det inte finns ngn tid för äp en vecka senare... Nu är jag orolig :(

• diana0101

Hej alla! Massor med lyckoönskningar till alla nyblivna ruvare och alla andra var ni än är i er process Äntligen kom den igår, mensen jag väntat på. Ikväll tar jag min första spruta. Hoppas nu jag får tag på RMC på måndag så att de kan boka in ett ultraljud. Jag har det korta protokollet och börjar med Gonal-F, sen på dag 5 ska jag ta Orgalutran, när i förhållande till Gonal-F tar jag Orgalutranen... Tar man båda sprutorna direkt efter varandra eller måste man låta det gå en stund mellan?

Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö