• Anonym (namn)

Min dotter vill byta namn

Min dotter (7 år) har mitt namn som mellannamn och pappans namn som efternamn.
    Vi har gemensam vårdnad om henne (på pappret). Han har dock valt att inte ha någon kontakt med sin dotter och har inte haft det sedan hon var 1,5 år.  

Min dotter är   väldigt besviken på honom, vi har gjort några försök att få upp ett umgänge och han säger att han ska återkomma, men så ringer han aldrig tillbaka. Han vill helt enkelt inte. Nu har hon sagt att hon inte vill ha hans namn kvar,  för han bryr sig ändå inte. Men han vägrar att vi ska byta. Jag har sagt till henne att hon får byta när hon är 18 år, men hon blir bara arg.

Vad kan jag göra?   

• Svar på tråden Min dotter vill byta namn
  • vetvadjagvill
    Lilith Dark skrev 2012-02-16 16:52:11 följande:
    Även vid ensam vårdnad måste man ha den andra förälderns godkännande om det är samma namn som den andra föräldern har.

man kani nte ta bort den andras efternamn i alla fall
  • Anonym

Att en förälder inte bryr sig. El en 7åring vill byta bort ett namn ger inte ev tur är väl det

impalan skrev 2012-02-16 15:19:10 följande:
    Kanske dags att försöka få ensam vårdnad? Han ska väl inte ha något att säga till om  ifall han inte bryr sig. Han gör ju illa sitt barn som han håller på!

• Anonym (namn)
    Anonym skrev 2012-02-17 03:00:11 följande:
    Att en förälder inte bryr sig. El en 7åring vill byta bort ett namn ger inte ev tur är väl det

På vilket sätt är det tur att man inte får ensam vårdnad när den andra föräldern inte bryr sig? På vilket sätt gagnar det barnet att pappan har vårdnadsansvar utan att ha någon del i barnets liv?
  • Anonym

För ett barn är det alltid bäst om båda är vårdnadshavare så inte den ena gör som den vill och glömmer se till barnets bästa.så ja jag tycker det är tur

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 08:08:31 följande:
    För ett barn är det alltid bäst om båda är vårdnadshavare så inte den ena gör som den vill och glömmer se till barnets bästa.så ja jag tycker det är tur

Jag håller med men nu är det ot då det handla om namnändring och det är väl bara att se att en 7åring är inte mogen att ta ett sådant beslut för de ser ofta inte vilka konsekvenser det kan medföra. Konsevensanalys är inte färdigutvecklat så när barnet blir myndig får den bestämma om den vill ta bort namn el ej
  • Lilith Dark

Min son, som fyller 6 i Maj ville byta efternamn. Jag och dottern har samma namn, de hade inte träffat sin pappa på åtta månader och bodde heltid hos mig. Han ville ha samma namn som resten av familjen, inget konstigt med det. Och att prata om konsekvensanalys när det gäller efternamn är väl att ta i lite, den enda konsekvensen är ju som sagt att de får samma namn som den övriga familjen och det är ju det de vill. För oss är det en bagatell, men för ett litet barn kan det ha en stor betydelse. Till och med BUP rekommenderade att han skulle få byta efternamn.

LILITH - Borderline och mamma lilith.vimedbarn.se
  • Anonym
    Anonym (namn) skrev 2012-02-16 16:10:48 följande:
    Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...
    Det är ju bara löjligt. Hon är 7 år! Inte kan hon bry sig så mycket vad det står för namn i passet eller i skolans elevregistereller hor hälsovården. Hon kan kalla sig ditt  efternamn och utesluta hans i vardagslivet och det får räcka.
  • Insatt
    vetvadjagvill skrev 2012-02-16 16:05:27 följande:

hur kommer det sig att ett barn på 7år  engagerar sig så mycket i namnet somsåtr på pappret??

låt henne kalla  sig på sitt förnamn och ditt efternamn och meddela skolan att du vill att det är vad hon vill  bli kallad.. fördetär väldet sombetyder någotinte vad som står på pappret..inte som 7åring kan det inte ha betydelse.

det är bara kallelser från myndigheter som   kommer ha helle hennas namn från saktteverket tryckt.

jag förstår inte varför en 7åring bryr sig om  detta..

Det har jag full förståelse för, kanske för att jag har en lillebror som blev väldigt upprörd redan i den åldern när någon nämnde hans riktiga efternamn. Han var 12-13 när han bytte.
  • Insatt
    Anonym skrev 2012-02-17 10:49:29 följande:
    Det är ju bara löjligt. Hon är 7 år! Inte kan hon bry sig så mycket vad det står för namn i passet eller i skolans elevregistereller hor hälsovården. Hon kan kalla sig ditt  efternamn och utesluta hans i vardagslivet och det får räcka.
    Du skulle sett min lillebrors reaktion på sitt finska pass när vi skulle åka till grekland när han var 6 år, då hade du vetat att det inte är löjligt.
  • Anonym
    Insatt skrev 2012-02-17 10:58:18 följande:
    Du skulle sett min lillebrors reaktion på sitt finska pass när vi skulle åka till grekland när han var 6 år, då hade du vetat att det inte är löjligt.
    Konstigt att vissa barn kan ha en sån negativ fixering av yttre saker som namn. Barn brukar inte bry sig om såna bagateller utan att de vuxna lärt dem hur hemskt det är att de inte har samma namn som mamma t.ex... Många barn i den åldern kan inte ens stava till sitt efternamn...
Svar på tråden Min dotter vill byta namn