Inlägg från: Anonym (namn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (namn)

Min dotter vill byta namn

Min dotter (7 år) har mitt namn som mellannamn och pappans namn som efternamn.
    Vi har gemensam vårdnad om henne (på pappret). Han har dock valt att inte ha någon kontakt med sin dotter och har inte haft det sedan hon var 1,5 år.  

Min dotter är   väldigt besviken på honom, vi har gjort några försök att få upp ett umgänge och han säger att han ska återkomma, men så ringer han aldrig tillbaka. Han vill helt enkelt inte. Nu har hon sagt att hon inte vill ha hans namn kvar,  för han bryr sig ändå inte. Men han vägrar att vi ska byta. Jag har sagt till henne att hon får byta när hon är 18 år, men hon blir bara arg.

Vad kan jag göra?   

• Svar på tråden Min dotter vill byta namn
  • Anonym (namn)

Problemet är att så vitt jag förstår det måste pappan godkänna, även om jag skulle ha haft ensamn vårdnad, eftersom det är hans namn. Barnets bästa och barnets önskan verkar inte tas någon hänsyn till.

• Anonym (namn)

Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...

• Anonym (namn)
    Anonym skrev 2012-02-17 03:00:11 följande:
    Att en förälder inte bryr sig. El en 7åring vill byta bort ett namn ger inte ev tur är väl det

På vilket sätt är det tur att man inte får ensam vårdnad när den andra föräldern inte bryr sig? På vilket sätt gagnar det barnet att pappan har vårdnadsansvar utan att ha någon del i barnets liv?
  • Anonym (namn)

Helt OT men min dotter har kunnat stava sitt namn i flera år...

Jag har varit väldigt noga med att  inte på något sätt värdera namnen, utan när hon reagerat, snarare poängterat att hon ju faktiskt har samma namnsom övriga familjen OCKSÅ (hon har alltså mitt namn som mellannamn), men hon blir jättearg när hans namn nämns. 

• Anonym (namn)
    Anonym skrev 2012-02-17 22:09:46 följande:
    Har han det helt säkert? Han har kanske valt bort vardagen men inte barnet.
    De har ingen kontakt alls, varken vardag eller helg elelr via t ex telefon.
Svar på tråden Min dotter vill byta namn