• Anonym (namn)

Min dotter vill byta namn

Min dotter (7 år) har mitt namn som mellannamn och pappans namn som efternamn.
    Vi har gemensam vårdnad om henne (på pappret). Han har dock valt att inte ha någon kontakt med sin dotter och har inte haft det sedan hon var 1,5 år.  

Min dotter är   väldigt besviken på honom, vi har gjort några försök att få upp ett umgänge och han säger att han ska återkomma, men så ringer han aldrig tillbaka. Han vill helt enkelt inte. Nu har hon sagt att hon inte vill ha hans namn kvar,  för han bryr sig ändå inte. Men han vägrar att vi ska byta. Jag har sagt till henne att hon får byta när hon är 18 år, men hon blir bara arg.

Vad kan jag göra?   

• Svar på tråden Min dotter vill byta namn
  • Bebben84

Vänd dig till Familjerätten och fråga hur du ska gå till väga. Och om det ens går. Lycka till!

• impalan

Kanske dags att försöka få ensam vårdnad? Han ska väl inte ha något att säga till om  ifall han inte bryr sig. Han gör ju illa sitt barn som han håller på!

• Anonym (namn)

Problemet är att så vitt jag förstår det måste pappan godkänna, även om jag skulle ha haft ensamn vårdnad, eftersom det är hans namn. Barnets bästa och barnets önskan verkar inte tas någon hänsyn till.

• impalan

Knepigt..gör som någon annan sa och väänd dig till familjerätten. Hoppas det ordnar sig!

• vetvadjagvill

hur kommer det sig att ett barn på 7år  engagerar sig så mycket i namnet somsåtr på pappret??

låt henne kalla  sig på sitt förnamn och ditt efternamn och meddela skolan att du vill att det är vad hon vill  bli kallad.. fördetär väldet sombetyder någotinte vad som står på pappret..inte som 7åring kan det inte ha betydelse.

det är bara kallelser från myndigheter som   kommer ha helle hennas namn från saktteverket tryckt.

jag förstår inte varför en 7åring bryr sig om  detta..

• SupersurasunkSara

Ni som inte förstår varför ett barn bryr sig om detta; Antagligen frågar folk om hennes efternamn och hon vill inte prata om sin pappa och därmed få följdfrågor om var han är, om hon är där ofta osv.

Jag ville byta tillbka till mitt flicknamn när jag skilde mig, men ena dottern blev jätteledsen och tog det som att jag inte vill heta samma som hon så det blev inget av det.
    Hon var inte alls så gammal då men det var ädnå viktigt för henne.
    Brydde mig inte om att fråga pappan om de fick byta, deras flicknamn är ju det de heter sen födseln så..

• Anonym (namn)

Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...

• vetvadjagvill
    Anonym (namn) skrev 2012-02-16 16:10:48 följande:
    Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...

ja men du får ändå förklara att hon med passet kan få resa.. och se det positiva utan att hängaupp sig på namnet i passt. det är ju här som föräldrapsykologin kommer inte
  • Lilith Dark

Även vid ensam vårdnad måste man ha den andra förälderns godkännande om det är samma namn som den andra föräldern har.

LILITH - Borderline och mamma lilith.vimedbarn.se
Svar på tråden Min dotter vill byta namn