Inlägg från: vetvadjagvill |Visa alla inlägg
  • vetvadjagvill

Min dotter vill byta namn

hur kommer det sig att ett barn på 7år  engagerar sig så mycket i namnet somsåtr på pappret??

låt henne kalla  sig på sitt förnamn och ditt efternamn och meddela skolan att du vill att det är vad hon vill  bli kallad.. fördetär väldet sombetyder någotinte vad som står på pappret..inte som 7åring kan det inte ha betydelse.

det är bara kallelser från myndigheter som   kommer ha helle hennas namn från saktteverket tryckt.

jag förstår inte varför en 7åring bryr sig om  detta..

• vetvadjagvill
    Anonym (namn) skrev 2012-02-16 16:10:48 följande:
    Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...

ja men du får ändå förklara att hon med passet kan få resa.. och se det positiva utan att hängaupp sig på namnet i passt. det är ju här som föräldrapsykologin kommer inte
  • vetvadjagvill
    Lilith Dark skrev 2012-02-16 16:52:11 följande:
    Även vid ensam vårdnad måste man ha den andra förälderns godkännande om det är samma namn som den andra föräldern har.

man kani nte ta bort den andras efternamn i alla fall
  • vetvadjagvill

om man har ensam vårdnad eller inte spelar ingen roll vad gäller efternamndet.. den som "äger" efternamndet i detta fall pappan måste godkänna att barnet byter efternamn.

om  barnet hade mammans efternamn och vill byta till pappans kan man göra det som ensam vårdnadshavare eftersom mamman godtkännar att barnet inte heter hennes längre

barnet får ta bort det själv när hon är 18år  och myndig.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-02-17 11:37:19 följande:
    Behöver hon läsa i passet då? Behöver hon läsa läkarjournaler? Skulle inte tro det utan kalla henne sitt förnamn och ditt efternamn så har ni löst problemet.
Svar på tråden Min dotter vill byta namn