• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

vilken mysig bild kvitter.
    Du kan iaf. skylla på att du varit gravid innan.. Min mage ser oxo ut sådär på em/kvällarna.. Känner mig jättesvullen om magen.. kanske är för att jag äter konstant heeeela tiden.. det enda som hjälper mot illamåendet.. Jag vill bara att illamåendet ska minskas lite så att jag orkar träna lite på kvällarna efter jobbet..

Tränar ni något?orkar ni det?

• Jmelb

Vad roligt att fler har hittat hit till tråden och stort grattis till er! vad spännande med tvillingar..
    Vi startade upp en liten lista i början för att ha lite koll på varandra.. fyll gärna på den. (se nedan)

Kvitter jag ska oxo på UL nästa ons 4/4. och jag borde då vara enligt min egen beräkning 12+4..
    Jag längtar så.. vill så gärna se att det är något kvar därinne som växer.. visserligen med tanke på hur jag mår så borde den ha gjort det..Glad hoppas iaf.

Min kollega sa till mig att olika graviditetssymptom ändras typ varannan vecka och jag är nästan beredd att hålla med. första 2 veckorna var jag konstant hungrig och jättetrött sen mådde jag illa konstant i 2 veckor och spydde allt från 2-5 ggr/dag, fortfarande jättetrött och sen nästa 2 veckor endast illamående med få kräkningar och kanske lite piggare. 

Volvofru, 33år, ÄP 16/1 ET 18/1 TD 2/2 BF ca 8/10 
     KVITTER, 31år, ÄP 18/1 TD 8/2 VUL  24/2 BF ca 9/10 (andra barnet)
    Jmelb, 33 år: ÄP 20/1 TD 7/2 VUL 1/3 BF  10/10 
    Caspianne, 39 år: ÄD ÄP 23/1 TD 10/2 VUL 1/3 BF 14/10 
    Susanba, 39år, ÄP 24/1 ET 26/1 TD 11/2 VUL 6/3 
    Pölsan, 34 år. ÄP 27/1 ET 29/1 TD 14/2  VUL 6/3, BF 18/10
     längtar74, 37 år, FET 9/2, TD 23/2, VUL 15/3
    Idamarie, 32år ÄP 3/2 ET 5/2 VUL 27/3 BF 25/10

• Jmelb

pölsan: vad skönt att få komma iväg och koppla av.. jag tror att kroppen mår bäst av det. Jag kan känna att jag mår hur bra som helst på helgerna eller ja, mår illa gör jag ju men inte så farligt,  jag kan få sova ut och vila när jag vill och kan vara ute hela tiden och röra på mig och få frisk luft, men så fort det blir måndag så börjar jag kräkas igen och är supertrött och mår jätteilla.

Är det någon annan som får en svullen mage på em/kväll. Jag lovar att min mage på kvällarna ser ut som om jag vore i 6 mån :) den är jättespänd och öm.. man hade ju önskat att det var gravidmagen, men det vet man ju att det inte är.. även om jag bara har gått upp 2 kg så kan jag inte har mina jeans och kjolar längre som sitter åt i midjan.. det gör att jag mår jätteilla. hoppas svullnaden snart går ner så att man slipper bylsiga tröjor och uppknäppta jeans på jobbet :) (gumminsnodd är jäkligt bra Glad)

• Jmelb

Netz vad roligt att du oxo bor i Linköping precis som jag, vem vet vi kanske hamnar i samma föräldragrupp om allt går som det ska för oss :)

• Jmelb

bellan: gud vad skönt med lite semester! passa på och njut och ha det så bra.

Pölsan: vad härligt att få se det lilla livet på VUL och grattis till att allt gick bra.

Jag har RUL (KUB/NUPP) på onsdag och jag är jättenervös.. livrädd för att den inte ska vara kvar.. men... varför skulle den inte vara det???
    Vi har inte pratat ännu om vi ska vid nästa RUL ta reda på könet.. Vi får se... Om man får önska skulle jag vilja ha en tjej, kanske mest för att det "bara" är killar som fötts i släkten och som bor på vår gata. Samtidigt som det skulle vara kul att få en liten grabb som kan leka med alla andra killarna då.. Ja, som sagt.. det spelar egentligen igen roll vad det blir.. bara så överlycklig att vi kommit såhär långt..

• Jmelb

susanba: KUB testet visar ju om det finns kromosomiska förändringar och inte bara Down syndrom, vilket som är det vanligaste vid kromosomförändring.. Egentligen så tänkte jag att testet kanske är lite onödigt, men min man ville så gärna att vi tar testet och så beroende på vad svaret blir så går vi vidare därifrån..

Men statistiskt sett så är det 0.12% som har Down syndom. Av alla test som de tar så är det ca 5% av de som visar falskt positiva.. och då ska man sätta det i förhållande till 0.12%. Så det känns ju som om risken är näst intill obefintlig.. och ett svar på 1/301 och ett svar på 1/1000000 säger ju egentligen ingenting, även om dom då säger att det inte finns någon risk.

Valigtvis i de flesta städer så  blir man itne erbjuden kub/nupp test. Här i linköping analyserar vi Kub/test och därför erbjuder de alla som vill att ta provet. Vår läkare säger att i de fall som man tidigare misstänkt kromosomförändringar så var endast alternativet fostervattenprover och kub testet har gjort att man slipper ta onödiga fostervattenprov som är en risk. Så jag vet egentligen inte vad jag tycker omd et hrä testet.. det kanske bara skapar mer onödig oro??

• Jmelb

susanba: förlåt susanba, jag tittade inte hur gammal du var. visst är risken något större för dig än mig, men jag tror att allt kommer att gå bra för dig. Lycka till på UL idag.. vad spännande.. förstår din nojja helt o hållet. jag känner likadant.. men hoppas att din lilla bebis är vaken och mår bra så att du får se den sprattla där inne..
    Åhh vad jag längtar till mitt UL i morgon..

vet ni varför man måste vara kissnödig vid UL?
    Min BM sa att jag skulle ha en fylld urinblåsa vid UL? har ni fått samma information??

Mitt värsta illamående har gått över.. någon gång per dag får jag lite hulkningar, men spyr inte lika ofta..
    har märkt att illamåendet blir värre när jag slarvar med maten samt äter alldeles för onyttgt.. typ alla snickers.. som jag verkar har fått en cravings på :)

men det ska bli sååå skönt med påsk här snart.. jag är så himla trött på dagarna att jag inte orkar jobba 100%.. så det ska bli skönt med lite ledigt..
    jag har är en kontorsråtta, men alla siffror i excel grötar bara ihop sig så jag känner mig ganska trög i bollen just nu.Glad

• Jmelb

Åhhh, kvitter.. vilken härlig bild..
    Här kommer min lilla skrutt.. Det var så sjukt häftigt att se den lilla krabaten och det första den gjorde va att vinka till oss och då började jag gråta.. den var hur livlig som helst därinne.. jättekul att se. BM tyckte den var lite för livlig för det var svårt att ta NUPP testet :)

jag är i 12+5 och den var 6.5 cm lång vilket verkar stämma med vecka 13. BF verkade stämma vad min första läkare sa och inte som min BM har beräknat så BF är den 11/10.
Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?