• picaen

Vill ha barn 2012

Jag och sambon har försökt att få barn i över ett år. Vi har som alla andra kämpat med att komma ihåg, piller, tider för sprutor och byten av olika p-medel. Så nu när vi vill ha barn känns det verkligen orättvist. Alla andra i vår närhet verkar bli gravida på första försöket. Mina vänner på Facebook lägger upp gravidmagar, ultraljudsbilder och barnbilder. Här kämpar vi på utan att lyckas. 

Känns lite som att vi inte har tiden på vår sida. Vi är inte lastgamla men vill inte hålla på så här i för många år. Jag är 32 år och sambon 10 år äldre.

För drygt ett år sedan bestämde vi oss för att börja försöka bli gravida. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle ha svårt för att bli gravid. Vi har som alla andra barnsugna räknat dagar och kämpat. För ett halvår sedan köpte vi en Clearblu fertilitetsmonitor och har nu full koll på ägglossning. Tyvärr är den inte helt regelbunden.

I december var vi på vårt första besök på kvinnokliniken. Båda har lämnat prover och idag kom svaret. Allt normalt bortsett från prolaktin som talar för en ökad hormonstimulering på bröstkörteln. Nästa steg är nu passagekontroll och nytt blodprov för att se om hormonvärdet har normaliserats.

Jag är ny i det här forumet och kan inte alla förkortningar när de gäller det här ämnet men kommer kanske lära mig dem snart.

Några mer som kämpar och hoppas bli gravid det här året? Vill gärna följa någon/några. Tips/ideer/stöd och peppning vill jag ha och tror att någon mer också vill ha det också. Om ni är intresserade av delge er egen historia så lyssnar jag gärna.  

/Picaen

• Svar på tråden Vill ha barn 2012
  • mteriksson

Jag och min man kämpar också. har provat e massa huskurer och vart gravid med hjälp av grapefruktsjuice. nåja inbillar mig att det hjälpte. vi var sååå lyckliga. men vi fick ett missfall i måndags i vecka sex. sorg.panik. Hur ska man orka börja om med allt? tänk om vi inte lyckas mer?

• picaen

Tråkigt att höra att ni fått misfall. Förstår lyckan att ni äntligen blivit gravida och sorgen att det blev så kort tid. Man har mer kraft och energi än vad man tror. Ni måste kämpa på och tro att ni kan bli gravida igen. Hur länge har ni försökt? Har ni blivit gravida en gång tror jag att ni kan bli det igen. Kämpa på! Håller tummarna för er.

• mteriksson

Picean, det tog oss nästan ett år att bli gravida. så är lite orolig. men vi ska kämpa. det måste man. hur tufft det än känns just nu

• mteriksson

Just nu har jag börjat med grapefruktsjuicen. inbillade att den hjälpte sist. blev gravid på en gång

• picaen

På vilket sätt är grapefruktsjuicen bra?

• vickisangel88

Hej
    Jag och min man har försökt att bli gravida snart i 4år känns som man är på gränsen att ge upp. Vi går hos en bra fertilitetsdoktor här i strängnäs. Med inga resultat man undrar varför vissa har så enkelt att bli med barn och dom som värkligen  vill måste kämpa så himla mycket.  undrar om det finns någon som är i samma situation

• jamka

Vi har en son som är över 4 år och det var inga problem med att bli gravid för mig med första barnet. Men vi har försökt nu i 3 år att få syskon till sonen och det vill inte ta sig. Jag har gått på utredning och allt är ok. Jag blev gravid för ett år sedan men fick missfall i vecka 9. Jag har testat rosenrot och nattljusolja innan jag blev gravid andra gången, då när jag fick missfall. Nu tar jag bara nattljusolja, kanske det hjälper... Tiden går, jag blir 35 i sommar:(

• Zaida87

Ja vi är nog många som längtar och önskar efter att bli gravida!

Jag och min sambo har snart (imaj) försökt i 2år, utan resultat, aldrig blivit gravid :( Provat allt från huskurer, till Pergotime för att stimulera ägglossning, har tagit 2 kuret pergo, första gången enkel kur, inget resultat, andra gången dubbelkur= visades sig via blodprov att jag haft ÄL, men inget hände då heller :( så nästa kur blir i mars... Har PCOS, vilket b.la. gör att ÄL kan utebli, som det är i mitt fall...
    Sambon har gjort tester o inget fel på honom, o annars är vi friska och normalviktiga (skrev d för att en del i PCOS är att man "ofta" också är överviktig).. Så ja, det är tugnt att försöka o försöka, utan resultat..

Men på något sätt så klarar man mer än vad tror, bevisligen.. Visst är det jobbigt när man ser på facebook där "alla" lägger upp sina gravidstatusar, en efter en.. Och ändå känns det som att vi va "först" med att vilja bli gravida, men här är man nu, blir "omkörd" hela tiden, o alla verkar bli gravid hur som helst! Kul för dom, men inte för oss andra som kämpar!

Mteriksson, kan inte ens tänka mig känslan, att efter en längre tid äntligen bli gravid och sen få missfall :( usch mardröm:( Men ända positiva jag kan se i det, är iaf ett bevis på att Du kan bli gravid!
    Ja, varför tror du att grapejuicen fungerade? vad är det i den som är så bra?=) Har testat alla möjliga huskurspiller hit o dit, man bara blivit besviken, inte fungerar ngt... Iof så har jag ju pcos, men iaf...

• mteriksson

Zaida87, jag har ju inga bevis men hade försökt så länge. grapefrukt är ganska starkt. påverkar östrogenet. och det har hjälpt många. kvinnor som äter en grape om dagen ökar risken att få bröstcancer med 30%. så nåt gör det ju annorlunda med kroppen. östrogenet i sin tur ökar chansen att bli gravid hos vissa. för mig vart det bra. har du provat

• mteriksson

Min kusin som har pco tipsade mig. hon blev gravid efter andra månaden med grape. efter tre år

Svar på tråden Vill ha barn 2012