• picaen

Vill ha barn 2012

Jag och sambon har försökt att få barn i över ett år. Vi har som alla andra kämpat med att komma ihåg, piller, tider för sprutor och byten av olika p-medel. Så nu när vi vill ha barn känns det verkligen orättvist. Alla andra i vår närhet verkar bli gravida på första försöket. Mina vänner på Facebook lägger upp gravidmagar, ultraljudsbilder och barnbilder. Här kämpar vi på utan att lyckas. 

Känns lite som att vi inte har tiden på vår sida. Vi är inte lastgamla men vill inte hålla på så här i för många år. Jag är 32 år och sambon 10 år äldre.

För drygt ett år sedan bestämde vi oss för att börja försöka bli gravida. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle ha svårt för att bli gravid. Vi har som alla andra barnsugna räknat dagar och kämpat. För ett halvår sedan köpte vi en Clearblu fertilitetsmonitor och har nu full koll på ägglossning. Tyvärr är den inte helt regelbunden.

I december var vi på vårt första besök på kvinnokliniken. Båda har lämnat prover och idag kom svaret. Allt normalt bortsett från prolaktin som talar för en ökad hormonstimulering på bröstkörteln. Nästa steg är nu passagekontroll och nytt blodprov för att se om hormonvärdet har normaliserats.

Jag är ny i det här forumet och kan inte alla förkortningar när de gäller det här ämnet men kommer kanske lära mig dem snart.

Några mer som kämpar och hoppas bli gravid det här året? Vill gärna följa någon/några. Tips/ideer/stöd och peppning vill jag ha och tror att någon mer också vill ha det också. Om ni är intresserade av delge er egen historia så lyssnar jag gärna.  

/Picaen

• Svar på tråden Vill ha barn 2012
  • picaen

Tråkigt att höra att ni fått misfall. Förstår lyckan att ni äntligen blivit gravida och sorgen att det blev så kort tid. Man har mer kraft och energi än vad man tror. Ni måste kämpa på och tro att ni kan bli gravida igen. Hur länge har ni försökt? Har ni blivit gravida en gång tror jag att ni kan bli det igen. Kämpa på! Håller tummarna för er.

• picaen

På vilket sätt är grapefruktsjuicen bra?

• picaen

Är så glad över att jag hittat hit till det här forumet. Jag har inte velat rådfråga mina vänner om tips och råd, alla verkar bli gravida på första försöken. Inser nu att vi är långt ifrån ensama om det här problemet. Jag har tidigare googlat på tips och ideér utan att har haft någon framgång. Känner att åren går och vill verkligen bli gravid snart. Skulle gärna vilja ha flera barn utan att ha blivit för gammal. 

Vi har varit på sjukhuset och tagit prover. Läkaren där var inte speciellt pedagogisk och förklarade inte direkt vad han gjorde. Han gjorde ett vaginalt ultraljud utan att jag fattade vad han gjorde. Han berättade inte att han skulle göra det. Hade varit intressant att få tittat på skärmen och bilderna han sedan skrev ut.

Har fått en tid i mitten av mars för passagkontroll. Vet inte riktigt vad jag ska hoppas att den visar. Om allt är bra kan man ju undra varför vi inte blir gravida och om det är stopp i äggledarna så antar jag att det är IVF som gäller. För att IVF ska bli aktuellt måste man ha varit skriven på samma adress i två år. Vilket vi inte har varit. Vi har varit skrivna på samma gata men bott på samma ställe medan vi renoverat en fastighet. Tråkigt att behöva vänta när man varit tillsammans så länge.

Ska köpa hem grapefruktjuice och testa. Hur fungerar nattljusolja? 

Kämpa på mteriksson, vickisangel88, jamka, Zaida87, Jojjo77,  

• picaen

Chocolatten välkommen du också!

• picaen

Chocolatten, känner verligen igen mig i dina tankar och funderingar. Är också rädd för vad utredningen ska visa men samtidigt är det ju bättre att veta om det är något fel. Inbillar mig att det mesta går att lösa med dagens teknik. 

Styrkekramar till dig en dag som den här,  det är ju faktiskt alla hjärtans dag.

Jag packar ner mina tankar i din flyttlåda för ikväll.

• picaen

Hej NLAL! Visst är du ung men vill man ha barn så vill man. Då spelar åldern ingen roll. Trist med misfallen! Du har ju snart försökt i ett år, kanske dags att söka hjälp. Du har ju dessutom haft två misfall som kanske tyder på något. Jag är glad att vi sökte hjälp ganska tidigt (1 år). Det finns ju hjälp att få så varför inte ta den. Om det tar tid att få hjälpen kan det ju vara bra att inte vänta för länge med att fråga efter den. Oj det blev krångligt, hoppas du förstår vad jag menar.

• picaen

BIM 5:e mars om det nu är en regelbunden period på 28 dagar. Men på måndag åker jag till värmen i en vecka och lämnar alla tankar hemma.

• picaen

Jamka
    Konstigt att läkaren så att dem slutat med passagekontroll. Enligt min läkare verkar det vara standard att man alltid kollar det först tillsammans med blodprover.
    Ja, visst är det hemska att inte kunna bli med barn. Jag tycker att jag tänkt till och skaffat mig en utbildning, jobbat några år och skaffat mig bra arbetserfarenhet, sparat ihop lite pengar, rest, köpt hus och renoverat osv. Nu har jag bättre förutsättningar för att bli en bra mamma än jag hade för tio år sedan. Jag var inte alls mogen för att bli förälder för tio år sedan. Sen finns det dem som går ut på krogen när dem är 18 och blir gravida utan att dem vill bli det. Orättvist!

Ha det så gott allihopa, jag åker till värmen i natt   

• picaen

Hejsan Tjejer!

Hur går det för oss? Jag har varit bortrest en vecka och lapat sol och även hunnit med en Sverige weekend = laddad med ny energi.   

I måndags var jag på sjukhuset för passagekontroll. Jag var rädd innan undersökningen att det skulle göra ont. Har ju hört en del historier om att det kan göra ont.   

Jag tog två smärtstillande tabletter som sjukhuset skickade hem till mig. Väl på sjukhuset hade vår överläkare en praktikant som skulle vara med vid underökningen. Samt att det tydligen är rutin att en kvinnig sköterska ska vara med vid underökningar när det är män som utför dem. Ja, där låg jag i stolen med hela rummet fullt med människor. Kändes lite pinsamt att klä av sig och hoppa upp i stolen med 4 personer till i rummet.

De gjordes ett vaginalt ultraljud och man sprutade in kontrast via en kateter. Resultatet visade på normal passage i äggledarna. Undersökningen gjorde inte ont på mig även om jag var superspänd och inte kunde slappna av. Däremot hade jag rätt ont i magen efter undersökningen och stannade hemma från jobbet på eftermiddagen.  

De tog även ett nytt blodprov för att se om prolaktinvärdet sjunkit. Jag hade lite över normalt vid förra testet, dock inte mycket.   Så nu väntar vi på provsvar. Om svaret inte är bra blir det magnetröntgen efetrsom det kan tyda på en godartad tumör i hypofysen med tabletter som behandling. 

Om provresultatet är bra får vi en remiss för IVF. Eftersom man då kallar det hela för ofrivillig barnlöshet. Där finns inget fel på någon av oss.

Den 22 december gjorde vi vårt första besök på sjukhuset och nu tycker jag att vi på relativt kort tid kommit ganska långt. Även om tiden ibland känns som en evighet när man väntar på det där jäkla plusset.    

Ett råd till alla er som prövat i nästan ett år. BOKA TID FÖR UTREDNING NU! På vissa håll i landet kan det nog ta längre tid än vad det gjorde för mig och min sambo.   Vi har rätt till hjälp och det ska vi uttnyttja. Personligen hade jag med facit i handen ringt ännu tidigare.  Varför vänta flera månader till om det är något som är tokigt?

Nu väntar vi på provsvaren och hoppas att dem är bra för då har vi tagit ett stort kliv framåt i det här tråkiga eländet.

En stor energikram till er alla! 

• picaen

Hejsan!

Hur är det med er? 

Zaida87
    Prolaktin är nödvändigt för mjölkproduktionen i brösten under amning. För högt prolaktinvärde kan tyda på en tumör i hypofysen.  Nu har jag kollat det här värdet och det är helt normalt, så jag behöver inte oroa mig mer. 

Förra veckan tog jag en enkel kur Pergotime som min läkare skrev ut till mig. I onsdags var jag på gyn och gjorde ett vaginalt ultraljud för att kolla om det bildats några äggblåsor. Där fanns flera stycken men bara tre som var tillräckligt stora (13 mm) för att vara i dag 10.   Man hoppas nu på att ett av äggen ska växa till sig och stöta bort de andra. Äggblåsorna växer mellan 2-3 mm per dag. 

Det känns just nu jättespännande att veta att allt i mig är precis som det ska. Det känns lovande. Jag har ju inte tidigare vetat att det har funnits ägg hos mig som är tillräckligt stora. Första gången jag kollade var äggblåsorna bara 9 mm på dag 14.

I morgon ska jag tillbaka till gyn för att kolla så att äggblåsorna har växt till sig ännu mer och är så stora som de borde vara på dag 13.

Spännande!

Hur går det för alla er andra?    

• picaen

NLAL: gött att höra att du är helt frisk. 10 år är en lång tid. Jag hoppas verligen att det tar sig den här gången för din del.

Jag var på sjukhuset igår och gjorde ett nytt vaginalt ultraljud. Tyvärr såg det för bra ut. Hur det nu kan göra det. Alla tre äggen hade tagit sig och var tillräckligt stora, de det resulterade i att läkaren avrådde oss från att ha sex.
    Risken för trillingar var tydligen för stor.

Jag svarade tydligen jätte bra på behandlingen med pergo-tabletterna. Vi gör ett nytt försök nästa månad med en halv tablett istället för en hel tablett och hoppas att inte spermierna överlever de daga fram till ägglossningen.

Tråkigt när det äntligen såg så fint ut.  Men men vad gör man.
    Bara att fortsätta vänta. 

Ha en fin helg allihopa!     

• picaen

Välkommen in Andreasmittallt91.

De senaste dagarna har jag kännt mig lite halvkonstig inte alls som vanligt. Mensvärken kändes annorlunda och det ömmade mer än vanligt i brösten. Kände mig också extremt trött men tänkte att det hängde ihop med min förkylning. I måndags morse plockade jag fram gravtestet som låg gömt i byrålådan. Mina tankar var att det som vanligt skulle visa negativt så jag var lite irriterad på mig själv att jag nu skulle slösa bort ännu ett test. Dem kostar ju lite pengar.

Men tänk, det visade att jag är gravid   Efter 15 månader ihärdigt försökande är jag äntligen gravid. Hoppas så att det fortsätter vara så här bra och att inget tokigt händer.  Lyckan är otroligt stor. Jag som ställt in mig på IVF  och nu slipper jag förhoppningsvis det. 

Så roligt   

• picaen

Hej allihopa!

Här är det regnigt och tråkigt idag. Inget kul alls. Hur mår ni och hur går det för er? Någon som har tagit steget till utredning eller någon som hört något nytt?

Svar på tråden Vill ha barn 2012