• Zaida87

Vill ha barn 2012

Ja vi är nog många som längtar och önskar efter att bli gravida!

Jag och min sambo har snart (imaj) försökt i 2år, utan resultat, aldrig blivit gravid :( Provat allt från huskurer, till Pergotime för att stimulera ägglossning, har tagit 2 kuret pergo, första gången enkel kur, inget resultat, andra gången dubbelkur= visades sig via blodprov att jag haft ÄL, men inget hände då heller :( så nästa kur blir i mars... Har PCOS, vilket b.la. gör att ÄL kan utebli, som det är i mitt fall...
    Sambon har gjort tester o inget fel på honom, o annars är vi friska och normalviktiga (skrev d för att en del i PCOS är att man "ofta" också är överviktig).. Så ja, det är tugnt att försöka o försöka, utan resultat..

Men på något sätt så klarar man mer än vad tror, bevisligen.. Visst är det jobbigt när man ser på facebook där "alla" lägger upp sina gravidstatusar, en efter en.. Och ändå känns det som att vi va "först" med att vilja bli gravida, men här är man nu, blir "omkörd" hela tiden, o alla verkar bli gravid hur som helst! Kul för dom, men inte för oss andra som kämpar!

Mteriksson, kan inte ens tänka mig känslan, att efter en längre tid äntligen bli gravid och sen få missfall :( usch mardröm:( Men ända positiva jag kan se i det, är iaf ett bevis på att Du kan bli gravid!
    Ja, varför tror du att grapejuicen fungerade? vad är det i den som är så bra?=) Har testat alla möjliga huskurspiller hit o dit, man bara blivit besviken, inte fungerar ngt... Iof så har jag ju pcos, men iaf...

• Zaida87
    mteriksson skrev 2012-02-14 17:01:31 följande:
    Zaida87, jag har ju inga bevis men hade försökt så länge. grapefrukt är ganska starkt. påverkar östrogenet. och det har hjälpt många. kvinnor som äter en grape om dagen ökar risken att få bröstcancer med 30%. så nåt gör det ju annorlunda med kroppen. östrogenet i sin tur ökar chansen att bli gravid hos vissa. för mig vart det bra. har du provat
    Nej jag har aldrig hört om det, skadar ju inte att testa;)
    Grapefrukt är ju dessutom gott!
    Ska köpa hem imorgon, en om dagen?
  • Zaida87
    picaen skrev 2012-02-14 21:25:04 följande:

Chocolatten, känner verligen igen mig i dina tankar och funderingar. Är också rädd för vad utredningen ska visa men samtidigt är det ju bättre att veta om det är något fel. Inbillar mig att det mesta går att lösa med dagens teknik. 

Styrkekramar till dig en dag som den här,  det är ju faktiskt alla hjärtans dag.

Jag packar ner mina tankar i din flyttlåda för ikväll. 

Ta steget till utredning direkt rekomenderar jag, om man försökt i längre än ett år, eller ca 1år, så är det inget att fundera över. Som vi alla vet är det mycket väntan med allt, väntan på BIM väntan på ÄL. Och när man väl tar steget o börjar sin fertil.utredning, så kommer det mesta ta tid där också. Visst, vi var också lite nojjiga inför att söka hjälp, men nu i efterhand så rekomenderar jag alla som funderar på det, att ring NU. Alla tester som skall genomföras tar tid, väntan på provsvar etc.

Jag hade turen att jag fick reda på första fertl.utredningsmöte, att jag har PCOS, trodde inte att jag skulle upp i gynstolen första mötet, men till min fördel så fick jag det. Vilket resulterade i att jag fick Pergotime utskrivet. Iof så har jag inte blivit gravid ännu, men jag får hjälp iaf!
    Chocolatten skrev 2012-02-15 18:19:17 följande:
    Hej igen!

Dagarna går så långsamt samtidigt som de springer fram! De går långsamt just när man väntar på BIM (beräknad icke-mens), men snabbt för övrigt...:) Livet är allt bra lustigt. Jag har ungefär två veckor kvar till min BIM, så jag får försöka släppa tankarna lite annars kommer jag aldrig stå ut. Det roliga är att jag faktiskt inte känner lika mycket nojja denna månad som övriga månader - sorligt nog kanske det är så att man blir immun till slut. Det känns extra jobbigt när förväntansenergin börjar sina (som förra månaden kanske?), men när den väl är slut så är den slut - då har man inte förväntningar alls :( Hur går det för er andra? När har ni era BIM-datum?
    Jag har BIM 28.2..
  • Zaida87

Hej Picaen!

Det går väl som vanligt, eller vad man nu ska säga, inget plus här inte!

Har BIM runt den 2.4, så nu är det den långa väntan igen! (andra kuren dubbelkur pergo nu)
    Men vilken sammanträffade att du varit på passagekontroll (alltså äggledar-spolning?). Min läkare ringde nämligen mig igår för att höra hur det går. Då sade hon att om jag inte får plus nu till bim, så blir det spolning! Så bra att du berättade lite hur det går till :) Så man inte e helt ovetande :) Eller min läkare berättade iof hur man gör, men bra att läsa om hur Du Kände dig under tiden. Hoppas jag också får smärtstillande!! På ett sätt ser jag fram emot det, för att få veta om det är ngt fel där, men på ett annat nervös för att d ska göra så ont :S
    Men mest av allt så önskar jag att jag får plus o slipper det!

Dum fråga nu, men vad är prolaktinvärdet?

Det blir troligen samma för oss, ang IVF. Läkaren sade att vi ska disskutera frågan när jag kommer på ev. spolningen. Om det ser bra ut så, ska vi fortsätta med pergotime eller sätta oss i kö till IVF?..  MItt (vårt) svar kommer bli att sätt oss i kö! Och om det är möjligt, så forts med pergo tills vi får komma till IVF.. Läkaren sa att det kan ta cirka 3mån tills man får sin tid, så jag vill inte skjuta upp det längre!

Jag håller helt med dig ang frågan om att steget till utredning, gör det så fort man börjar fundera "om det är ngt fel", eller försökt i 1år. Allt tar sin tid ändå...

Svar på tråden Vill ha barn 2012