• Grazzy

Unga Föräldrar Snacket!

Vill bara klargöra en sak. Detta snack om vart gränsen går för att klassas som en ung mamma. 
    Finns det verkligen ålder på mammor?
    Handlar det helt enkelt inte om mognad och självkänsla?
    Jag menar, en 15 åring kan inte på allvar vilja ha barn! Något annat måste det bero på om man planerar skaffa barn redan då.
    Jag säger inte jag är emot så pass unga mammor, men av egen erfaranhet vet jag att det är tufft och inget jag rekommenderar att ungdomar blir.
    Efter 18, anser jag man får bestämma själv man är ändå myndig och förhoppningsvis snart klar med skolan. 
    Men att leva på bidrag och sina egna föräldrar är inge kul!
    Har läst och känner ,många stackars tjejer som blir lämnade med sina barn och blir trach mammor för just sån här barnalängtan.

Så, vart går gränsen för hur ung en mamma får vara enligt ER andra, bortsett från åldern. Hur hade NI reagerat om er 15 åring planerade barn?

En intressant diskution bara             

• Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!
  • Elvis Mamma

Jag blev planerat gravid som 15 åring å det fanns inget jag hellre ville än att skaffa barn å jag var helt på det klara med vad det innebar. Jag och min sambo som är 5 år äldre bodde i en lägenhet, sambon hade körkort och fast jobb, jag pluggade och allting har fungerar utan problem. Idag är sonen snart 6 år, vi bor fortfarande tillsammans och snart ska vi flytta till hus och till sommaren beräknas barn nummer två anlända. Jag har pluggat klart och har jobb, sambon har ett välbetalt jobb å vi har aldrig behövt leva på vare sig bidrag eller våra föräldrar och vi har heller aldrig haft något behov av att ens ha barnvakt åt våran son. Vi är som vilken Svensson familj som helst så nej att vara mamma är inte en ålder å att bli mamma är det bästa som hänt mig. Jag älskar familjelivet! Däremot tycker jag inte att man ska planera och skaffa barn om man inte vet vad det innebär, tycker det är helt fel att någon som fortfarande bor hemma planerar barn för att sedan leva på bidrag och låta ens föräldrar ta hand om allt. Skaffar man barn ska man kunna stå på egna ben och själv försörja barnet!

• Grazzy
    Elvis Mamma skrev 2012-02-07 11:44:02 följande:
    Jag blev planerat gravid som 15 åring å det fanns inget jag hellre ville än att skaffa barn å jag var helt på det klara med vad det innebar. Jag och min sambo som är 5 år äldre bodde i en lägenhet, sambon hade körkort och fast jobb, jag pluggade och allting har fungerar utan problem. Idag är sonen snart 6 år, vi bor fortfarande tillsammans och snart ska vi flytta till hus och till sommaren beräknas barn nummer två anlända. Jag har pluggat klart och har jobb, sambon har ett välbetalt jobb å vi har aldrig behövt leva på vare sig bidrag eller våra föräldrar och vi har heller aldrig haft något behov av att ens ha barnvakt åt våran son. Vi är som vilken Svensson familj som helst så nej att vara mamma är inte en ålder å att bli mamma är det bästa som hänt mig. Jag älskar familjelivet! Däremot tycker jag inte att man ska planera och skaffa barn om man inte vet vad det innebär, tycker det är helt fel att någon som fortfarande bor hemma planerar barn för att sedan leva på bidrag och låta ens föräldrar ta hand om allt. Skaffar man barn ska man kunna stå på egna ben och själv försörja barnet!
    Ja det är nog så jag tänker också. Jätte bra att ni hade allting klart, jag är imponerad!
    Men det är ju som du säger, att bor man hemma och planerar leva på bidrag är det inget man ska sträva efter. Kul att höra någon det gick bra för trots ung ålder, inte många som är så unga och haft allting klart för sig.

Flera vill jag gärna höra åsikter ifrån!     
  • chariots
    Grazzy skrev 2012-02-07 14:22:14 följande:
    Ja det är nog så jag tänker också. Jätte bra att ni hade allting klart, jag är imponerad!
    Men det är ju som du säger, att bor man hemma och planerar leva på bidrag är det inget man ska sträva efter. Kul att höra någon det gick bra för trots ung ålder, inte många som är så unga och haft allting klart för sig.

Flera vill jag gärna höra åsikter ifrån!     
    Sen har det ju varit lättare för henne p.g.a. att hennes sambo var så pass äldre och hade jobb och så. Utan honom hade hon ju fått leva väldigt annorlunda.
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Elvis Mamma

Chariots: Fast utan honom hade jag aldrig skaffat barn. Vi planerade vår son tillsammans, vi flyttade till lägenheten tillsammans, planerade vårat liv ihop! Hade jag inte mött honom hade jag inte haft min son idag å jag hade inte varit gravid med vårat andra barn! Nog för att jag älskade barn redan innan jag mötte min sambo men tanken på att bara bli gravid med någon för att få ett barn den fanns aldrig där utan våran son planerade vi tillsammans å som sagt hade jag inte träffat min sambo hade jag inte haft min son idag.

• chariots
    Elvis Mamma skrev 2012-02-07 21:26:59 följande:
    Chariots: Fast utan honom hade jag aldrig skaffat barn. Vi planerade vår son tillsammans, vi flyttade till lägenheten tillsammans, planerade vårat liv ihop! Hade jag inte mött honom hade jag inte haft min son idag å jag hade inte varit gravid med vårat andra barn! Nog för att jag älskade barn redan innan jag mötte min sambo men tanken på att bara bli gravid med någon för att få ett barn den fanns aldrig där utan våran son planerade vi tillsammans å som sagt hade jag inte träffat min sambo hade jag inte haft min son idag.
    Nej, men det var inte så jag menade. Jag menade mer att det är helt annorlunda att vara 15 år och mamma när pojkvännen och pappan är lika gammal än när pojkvännen är äldre. Så inget mot er så, utan mer bara att det känns inte riktigt som samma sak. Även om du var ung, så var ju inte ditt liv som en annan ung mamma som vars pojkvän är lika gammal. :)
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Elvis Mamma

Chariots: Okej då förstår jag Nej självklart är det skillnad om två stycken 15 åringar skulle få barn men jag gav min bild av det hela, att man faktiskt kan lyckas trots sin ålder å att alla inte bor hemma eller lever på bidrag. Hade inte jag och min sambo haft dom förutsättningarna som vi hade med lägenhet, körkort och jobb då hade vi inte skaffat barn utan det var som sagt hela förutsättning för att ens börja planera ett barn även om långt ifrån alla tänker så så var det så vi tänkte

• Grazzy

Sen kan man ju tycka att 15 år kanske är ungt oavsett om det finns jobb osv. redan i bilden.
    Jag menar, inte många 15 åringar har den "turen" att träffa en kille som redan har det där. Själv hade jag velat bidrag till något också, inte bara min kropp och bära vårat gemensamma barn. Utan ha en utbildning och jobb redan innan. Själv tänkte jag aldrig på barn 15 år gammal, så kanske därför jag har svårt att förstå andra som själva gjorde det
    Men jag hade nog levt mitt ungdomsliv några år till för 15 år, då visste jag inte ens vem jag själv var för person.   

• Elvis Mamma

Grazzy: Ja alla är ju olika Fast jag är glad att jag valde att skaffa barn innan karriären eller vad man ska säga. Jag hade turen att kunna vara mammaledig med våran son i tre år vilket inte många kan å det är ju verkligen att bidra med något, min sambo kunde jobba kvar på sitt arbete med obekväma arbets tider där han trivdes bra å jag kunde läsa in hela gymnasiet på distans, en lösning som funkade toppen för alla å jag har aldrig sett det som att jag endast bidragit med min kropp, jag hade turen att få bära vårat älskade barn å sedan kunna ge våran son en lugn start på livet, inget dagis stress från 1 års dagen med långa dagar å två föräldrar som jobbar heltid. Men som sagt hade jag inte träffat min sambo å hade han inte haft jobb, körkort å vi en lägenhet så hade vi aldrig skaffat barn, för oss var det en förutsättning å visst är 15 år ungt men det behöver inte vara ett hinder för att inte kunna klara det lika bra som vilken förälder som helst. Jag har aldrig någonsin ångrat mitt beslut, jag har aldrig saknat det som jag "missade", att festa, umgås med vänner, sova halva dagarna å resa, det är inget som intresserar mig eller någonsin har gjort. Resa har vi gjort ändå med våran son, umgås med vänner gör jag men då oftast såna som själva har barn, jag å mina jämnåriga vänner är på helt olika nivåer i livet och festa var jag inte ens intresserad av innan jag skaffade barn. Oftast är det ju de folk tror, att man kommer sakna sin missade ungdom men vadå jag har ju fått någonting som är tusen gånger bättre, jag har fått min älskade son, ett underbart familjeliv som jag inte skulle byta bort mot någonting i världen Men de är jag det, jag vet att långt ifrån alla 15 åringar är mogna för barn å tyvärr är det långt ifrån alla som det går bra för!

• mammis96

Jag blev gravid som sjuttonåring. Mitt i gymnasiet, kanske inte det smartaste. Det var absolut inte planerat. Men jag kunde verkligen inte göra abort, jag klarade inte av det- Och det är jag glad för nu, då min fina bebis växt upp till en vacker tonåring. Visst, det var mycket att göra och man fick stå ut med mycket skitsnack. Men det var det värt. Nu är jag 32 år och har fyra stycken gullungar!! :)

• Grazzy

Intressant att höra alla berättelser verkligen!
    Visar ju att inte alla unga mammor söker bidrag och belastar samhället som många äldre tror vad jag har läst.

Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!