• Grazzy

Unga Föräldrar Snacket!

Vill bara klargöra en sak. Detta snack om vart gränsen går för att klassas som en ung mamma. 
    Finns det verkligen ålder på mammor?
    Handlar det helt enkelt inte om mognad och självkänsla?
    Jag menar, en 15 åring kan inte på allvar vilja ha barn! Något annat måste det bero på om man planerar skaffa barn redan då.
    Jag säger inte jag är emot så pass unga mammor, men av egen erfaranhet vet jag att det är tufft och inget jag rekommenderar att ungdomar blir.
    Efter 18, anser jag man får bestämma själv man är ändå myndig och förhoppningsvis snart klar med skolan. 
    Men att leva på bidrag och sina egna föräldrar är inge kul!
    Har läst och känner ,många stackars tjejer som blir lämnade med sina barn och blir trach mammor för just sån här barnalängtan.

Så, vart går gränsen för hur ung en mamma får vara enligt ER andra, bortsett från åldern. Hur hade NI reagerat om er 15 åring planerade barn?

En intressant diskution bara             

• Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!
  • Grazzy
    Elvis Mamma skrev 2012-02-07 11:44:02 följande:
    Jag blev planerat gravid som 15 åring å det fanns inget jag hellre ville än att skaffa barn å jag var helt på det klara med vad det innebar. Jag och min sambo som är 5 år äldre bodde i en lägenhet, sambon hade körkort och fast jobb, jag pluggade och allting har fungerar utan problem. Idag är sonen snart 6 år, vi bor fortfarande tillsammans och snart ska vi flytta till hus och till sommaren beräknas barn nummer två anlända. Jag har pluggat klart och har jobb, sambon har ett välbetalt jobb å vi har aldrig behövt leva på vare sig bidrag eller våra föräldrar och vi har heller aldrig haft något behov av att ens ha barnvakt åt våran son. Vi är som vilken Svensson familj som helst så nej att vara mamma är inte en ålder å att bli mamma är det bästa som hänt mig. Jag älskar familjelivet! Däremot tycker jag inte att man ska planera och skaffa barn om man inte vet vad det innebär, tycker det är helt fel att någon som fortfarande bor hemma planerar barn för att sedan leva på bidrag och låta ens föräldrar ta hand om allt. Skaffar man barn ska man kunna stå på egna ben och själv försörja barnet!
    Ja det är nog så jag tänker också. Jätte bra att ni hade allting klart, jag är imponerad!
    Men det är ju som du säger, att bor man hemma och planerar leva på bidrag är det inget man ska sträva efter. Kul att höra någon det gick bra för trots ung ålder, inte många som är så unga och haft allting klart för sig.

Flera vill jag gärna höra åsikter ifrån!     
  • Grazzy

Sen kan man ju tycka att 15 år kanske är ungt oavsett om det finns jobb osv. redan i bilden.
    Jag menar, inte många 15 åringar har den "turen" att träffa en kille som redan har det där. Själv hade jag velat bidrag till något också, inte bara min kropp och bära vårat gemensamma barn. Utan ha en utbildning och jobb redan innan. Själv tänkte jag aldrig på barn 15 år gammal, så kanske därför jag har svårt att förstå andra som själva gjorde det
    Men jag hade nog levt mitt ungdomsliv några år till för 15 år, då visste jag inte ens vem jag själv var för person.   

• Grazzy

Intressant att höra alla berättelser verkligen!
    Visar ju att inte alla unga mammor söker bidrag och belastar samhället som många äldre tror vad jag har läst.

• Grazzy
    Collinsmamma skrev 2012-02-09 20:13:27 följande:
    Jag blev gravid som 15 åring. är nu 16 och har en son på snart 5 månader. bor med min sons pappa i egen lägenhet utan någon hjälp från socialen och vi klarar oss jätte bra :)
    Beror kanske lite på hur gammal din sambo är då undrar jag. Som 15 åring och ha en jämngammal partner dessutom, tror jag inte man är självförsörjande precis.

Varför väljer ni som fått barn så pass unga som 15 år, att skaffa barn med någon som är runt 20? Skulle kännas konstigt för mig om jag hade en kille som var 5-6 år äldre och började prata barn redan då  
  • Grazzy
    chariots skrev 2012-02-10 12:09:22 följande:
    Tycker samtidigt det är fel när någon säger "jag är 15-16-17 och självförsörjande och vi behöver ingen hjälp från soc" det dom glömmer är att dom lever totalt på deras äldre sambo/pojkvän.

Vi kommer behöva få leva på soc lite mindre än ett år lite längre fram när jag också börjar skolan och ja det är väl inte det ultimata men jag är glad att jag vet att vi inte kommer behöva leva på det längre än så. :)

Ja men precis, lite så tänker jag också där. Allt hänger på varandra lite. Den enas inkomst berör ju ändå bådas inkomst. Så är båda arbetslösa så har man oftast ingen lysande inkomst tillsammans.
    Blir skillnad när båda jobbar eller bara ena jobbar helt klart.  
  • Grazzy
    KingstonNova skrev 2012-02-11 20:49:28 följande:
    E så trött på "ung mamma" snacket. Va 17 när jag blev gravid, men jag kallar mig inte ung mamma. Jag är ung, ja. Jag är mamma, ja. Men jag är inte ungmamma. Finns allt för många som kallar dig själv ung mamma för att dra åt sig sympati å uppmärksamhet. Jag kallar inte eva 40 år för medelåldersmamma. Jag är min sons mamma. Och det är precis det han ska kalla mig. Har ni hört många barn ropa "ung mamma!!" efter sin mamma? Inte jag. Jag ser inte mig som en "ung mamma" på samma sätt som jag inte springer runt å kallar mig brunhårigmamma, långmamma, tröttmamma.

Jag starta inte tråden för att få såna här typ av inlägg. Syftet var att diskutera på en lagom nivå och få fram dom som varit i den här sitsen och hur dom klarade det, för jag tycker inte illa om yngre mammor över huvudtaget! Allt handlar om hur man själv mognar anser jag och inte hur gammal man är. MEN jag tycker bara att 15 år kan vara ungt att skaffa barn på och dom som varit 15 år här och skaffat barn, delar med sig av sina historier. Ingen har tvingat dig att läsa detta om du blir upprörd för du uppfattar nog tråden fel här.
    Sen snacket om att en yngre mamma klarar så mycket mer och har mer ork än en mamma på 40 år, är bara skit snack ser jag det som. Finns mycket väl dom 40 åringar som kan leka som andra 20 åringar med sina barn.

Men är man 15 år, kan man inte säga annat än just ung mamma anser jag. Jag ser inte det som en naturlig del för en 15 åring att bli förälder direkt utan varken jobb eller oftast utbildning eller egen bostad ens. Så jo, ung förälder för mig är nog tills man ändå är myndig och 18 år allt. Men visst kan man vara mogen, eller tycka sig vara redo för att skaffa barn under 18, men oftast vet man ju inte ens själv vem man är i den åldern och är nog svårt ta hand om ett barn när man själv bara är ett barn precis.

• Grazzy

Sen är det så, att många bloggar man läser med mammor mellan 15-20 kallar sig just ung mamma. Så man sätter sig själv lite i den kategorin skulle jag säga. Jag är snart 21 år och väntar mitt andra barn, inte ser jag mig som en ung mamma för det och aldrig sett mig själv i den kategorin heller. Så man kan så att säga, stämpla sig själv och få den identiteten att vara just ung mamma.

Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!