• Grazzy

Unga Föräldrar Snacket!

Vill bara klargöra en sak. Detta snack om vart gränsen går för att klassas som en ung mamma. 
    Finns det verkligen ålder på mammor?
    Handlar det helt enkelt inte om mognad och självkänsla?
    Jag menar, en 15 åring kan inte på allvar vilja ha barn! Något annat måste det bero på om man planerar skaffa barn redan då.
    Jag säger inte jag är emot så pass unga mammor, men av egen erfaranhet vet jag att det är tufft och inget jag rekommenderar att ungdomar blir.
    Efter 18, anser jag man får bestämma själv man är ändå myndig och förhoppningsvis snart klar med skolan. 
    Men att leva på bidrag och sina egna föräldrar är inge kul!
    Har läst och känner ,många stackars tjejer som blir lämnade med sina barn och blir trach mammor för just sån här barnalängtan.

Så, vart går gränsen för hur ung en mamma får vara enligt ER andra, bortsett från åldern. Hur hade NI reagerat om er 15 åring planerade barn?

En intressant diskution bara             

• Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!
  • Collinsmamma

Jag blev gravid som 15 åring. är nu 16 och har en son på snart 5 månader. bor med min sons pappa i egen lägenhet utan någon hjälp från socialen och vi klarar oss jätte bra :)

• Grazzy
    Collinsmamma skrev 2012-02-09 20:13:27 följande:
    Jag blev gravid som 15 åring. är nu 16 och har en son på snart 5 månader. bor med min sons pappa i egen lägenhet utan någon hjälp från socialen och vi klarar oss jätte bra :)
    Beror kanske lite på hur gammal din sambo är då undrar jag. Som 15 åring och ha en jämngammal partner dessutom, tror jag inte man är självförsörjande precis.

Varför väljer ni som fått barn så pass unga som 15 år, att skaffa barn med någon som är runt 20? Skulle kännas konstigt för mig om jag hade en kille som var 5-6 år äldre och började prata barn redan då  
  • chariots
    Grazzy skrev 2012-02-10 10:15:06 följande:
    Beror kanske lite på hur gammal din sambo är då undrar jag. Som 15 åring och ha en jämngammal partner dessutom, tror jag inte man är självförsörjande precis.

Varför väljer ni som fått barn så pass unga som 15 år, att skaffa barn med någon som är runt 20? Skulle kännas konstigt för mig om jag hade en kille som var 5-6 år äldre och började prata barn redan då  
    Jag blev gravid som 15 åring och pappan och pojkvännen är född samma år som mig och vi betalar alt för oss 3 och betalar även till pojkvännens mamma som vi hyr en stor källarvåning av. Det är knapert men det går. Sen driver jag en liten verksamhet och får in extra pengar för det. Men om vi skulle bo i egenlägenhet så hade det aldrig gått med dom pengarna vi har. Så då hade man inte varit självförsörjande. S
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • chariots

Tycker samtidigt det är fel när någon säger "jag är 15-16-17 och självförsörjande och vi behöver ingen hjälp från soc" det dom glömmer är att dom lever totalt på deras äldre sambo/pojkvän.

Vi kommer behöva få leva på soc lite mindre än ett år lite längre fram när jag också börjar skolan och ja det är väl inte det ultimata men jag är glad att jag vet att vi inte kommer behöva leva på det längre än så. :)

Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Elvis Mamma

Grazzy: Killen är ju oftast äldre än tjejen å jag tycker inte 5-6 år är så mycket Jag har aldrig varit tillsammans med någon jämnårig å eftersom jag å min sambo hade lägenhet å allt de där levde ett vanligt vardagsliv så kändes det naturligt att planera barn, jag har dessutom alltid älskat barn, varit mycket barnvakt å haft många små barn kring mig

• Elvis Mamma

Chariots: Ja självförsörjande är ju fel ord om man lever med en sambo som har jobb fast med tanke på att man får föräldrapenning och tex studielån så lever man ju inte enbart på sin sambo, är man dessutom den som är hemma med barnet så faller de ju sig naturligt att ens sambo jobbar å man har ju fortfarande valt att ta avstånd från att leva ett liv på tex socialbidrag, som jag tidigare nämnt så hade jag å min sambo aldrig planerat ett barn om vi inte visste att vi skulle klara det ekonomiskt utan för oss var det en förutsättning helt enkelt annars hade inte våran son funnits idag men det var så vi tänkte även om de såklart är långt ifrån alla som tycker å tänker lika, inget är ju rätt eller fel

• Grazzy
    chariots skrev 2012-02-10 12:09:22 följande:
    Tycker samtidigt det är fel när någon säger "jag är 15-16-17 och självförsörjande och vi behöver ingen hjälp från soc" det dom glömmer är att dom lever totalt på deras äldre sambo/pojkvän.

Vi kommer behöva få leva på soc lite mindre än ett år lite längre fram när jag också börjar skolan och ja det är väl inte det ultimata men jag är glad att jag vet att vi inte kommer behöva leva på det längre än så. :)

Ja men precis, lite så tänker jag också där. Allt hänger på varandra lite. Den enas inkomst berör ju ändå bådas inkomst. Så är båda arbetslösa så har man oftast ingen lysande inkomst tillsammans.
    Blir skillnad när båda jobbar eller bara ena jobbar helt klart.  
  • piluttadig
    chariots skrev 2012-02-10 12:09:22 följande:

Men det där med "självförsörjande" har ju egentligen ingenting med ålder att göra riktigt. Det finns många äldre som är arbetslösa men har en partner som arbetar och försörjer hela familjen. Många äldre skolar om sig medan deras partner försörjer familjen med hans/hennes lön.

Just nu lever vår familj på min sambos lön, jag är föräldraledig och får inte speciellt mycket i föräldrapenning. Jag ska efter föräldraledigheten börja studera och då har vi tillsammans bestämt att jag inte ska ta något studielån eftersom vi  klarar oss på hans lön + studiebidraget man får varje månad (2700kr). Det är inte för att jag ska åka "snålskjuts" med honom och få en utbildning gratis, vi tänker på framtiden. Glad
  • Höghus

Frågan är väl hur den 20-21-åring (vuxna man) som inte bara är ihop utan dessutom skaffar barn med en högstadieunge tänker. I mina ögon är det ett långt ifrån okej beteende. Lite peddo nästan.

• Elvis Mamma

Lumikki: Men det är helt okej när en 30 åring skaffar barn med en 25 åring? Vad är skillnaden egentligen? i mitt fall å i dom flesta fall är ju båda med på att skaffa barnet, man planerar det tillsammans. Jag å min pojkvän hade en egen lägenhet å levde ett helt vanligt vardagsliv med städning, tvättning, matlagning, storhandling å dom 5 år som skiljer oss åt har aldrig märkts förutom att min sambo hade fast jobb och körkort när jag träffade honom å var betydligt mycket mognare än jämnåriga killar men pedofileri? Nej knappast!! Okej om jag som 15 åring träffat och skaffat barn med en 25-30 åring, då kanske man skulle fundera lite men 5 års ålders skillnad, vad är det? Oftast ligger ju dessutom tjejer några år före killar i mognad å man är ändå på en ungefärlig lika nivå! Min sambo såg mig knappast som ett barn när vi träffades, då hade han definitivt inte flyttat ihop och planerat ett liv med mig!

Svar på tråden Unga Föräldrar Snacket!