• Tigerbalsam

Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!

Jag är gravid för första gången och är jätterädd inför en vaginal förlossning.

Jag har just varit på samtal med en läkare i Varberg. Har varit på aurorasamtal där innan. Förklarade att jag är enormt rädd för vaginal förlossning och att jag vet att snitt är en stor operation som kan innebära komplikationer, men för mig finns inte alternativet att kunna föda vaginalt. Jag förklarade också att jag är rädd för akuta snitt, eftersom de har mycket högre risk för komplikationer än planerade snitt.

Han sa att de tidigare har beviljat snitt i högre utsträckning men att de nu har en ny policy som innebär att de inte längre beviljar planerade snitt för förstföderskor. Det han kunde erbjuda var istället ett förlossningskontrakt som innebär att jag måste komma igång med en vaginal förlossning, men om jag då känner att jag inte klarar det så kan jag få ett snitt. Men ett sådant kontrakt hjälper inte mig ett dugg för jag skulle inte våga lita på att de inte skulle försöka övertyga mig om att fullfölja den vaginala förlossningen ändå. Dessutom så är det utdrivningsskedet som jag är mest rädd för och när det väl har börjat så är det för sent för att göra snitt. Känns som att detta bara är ett sätt för att det ska finnas en liten chans att jag ändå ska föda vaginalt. Den tredje anledningen är att då blir det ett akut snitt, som jag är rädd för.

Grät mig igenom samtalet och lät honom förstå att jag verkligen, VERKLIGEN vill ha ett planerat snitt i lugn och ro. Jag kan inte glädjas åt graviditeten, tänker konstant på förlossningen och är så rädd att en traumatisk förlossningsupplevelse ska leda till att jag har svårt att knyta an till barnet och ser det på nåt sätt som att det är "barnets fel" att jag fått genomlida det.

Har två månader kvar till BF och känner att det börjar bli bråttom. Har svårt att få upp energin att börja om processen vid ett annat landsting... men det kanske är det som man får göra. Finns det någonsgtans som de är mindre restriktiva? Åker hellre till Haparanda för att få ett planerat snitt än att ha det där kontraktet i varberg!!!

Är så ledsen, så rädd. Vet att det är bättre för barnet (och fysiskt sätt bättre för mig) att föda vaginalt, men kan man inte räkna in nackdelen att ha en konstant oroad och ledsen blivande mamma fram till förlossningen? Det kan ju inte heller vara bra för barnet!

• Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!
  • Mary Wollstonecraft

hmm, jag har hört ryktas att Halmstad har en annan policy, och att de beviljar snitt där om man vill. Vet inte om det är sant, men en kollega till mig berättade att hon hotat sin ordinarie bm med att söka sig dit istället om hon inte fick snitt i "hemlandstinget". Värt att kolla kanske iaf?

• Tigerbalsam

Ja, det är det ju helt klart. Phu, måste bara ladda om för att börja om processen på nytt...

• liji77

Men vad är det som gör dig så rädd TS? Är du rädd för att tappa kontrollen, smärta, förlora barnet, eller att du själv ska dö? Det går inte att kontrollera kroppen. Hur mycket man än vill det, så bestämmer kroppen - inte din vilja. Att föda barn är inte något onormalt - utan helt normalt. Det finns många sätt man kan jobba på för att kunna bemöta denna okända upplevelse som det är, att föda barn.

Det handlar absolut inte om att man är en bättre människa eller en bättre mamma om man föder - det är inte alls det jag är ute efter.

Jag har mött den här rädslan för det okända på många sätt och jag tänker att är det inte bättre att se den i vitögat och gå igenom den?

Vid min första graviditet var även jag rädd inför förlossningen, men säkert inte lika rädd som du. Jag fick verkligen lära mig att kroppen bestämmer och det blev ett akutsnitt.

Vid den andra graviditeten ville jag jätte gärna föda vaginalt. Jag ville så gärna vara med om upplevelsen och mest av allt ville jag ge min bebis en så bra start som möjligt. Jag lät kroppen bestämma, slappnade av så mycket det gick och ut kom en bebis.       

• Cheeses
    liji77 skrev 2012-02-03 20:37:38 följande:
    Men vad är det som gör dig så rädd TS? Är du rädd för att tappa kontrollen, smärta, förlora barnet, eller att du själv ska dö? Det går inte att kontrollera kroppen. Hur mycket man än vill det, så bestämmer kroppen - inte din vilja. Att föda barn är inte något onormalt - utan helt normalt. Det finns många sätt man kan jobba på för att kunna bemöta denna okända upplevelse som det är, att föda barn.

Det handlar absolut inte om att man är en bättre människa eller en bättre mamma om man föder - det är inte alls det jag är ute efter.

Jag har mött den här rädslan för det okända på många sätt och jag tänker att är det inte bättre att se den i vitögat och gå igenom den?

Vid min första graviditet var även jag rädd inför förlossningen, men säkert inte lika rädd som du. Jag fick verkligen lära mig att kroppen bestämmer och det blev ett akutsnitt.

Vid den andra graviditeten ville jag jätte gärna föda vaginalt. Jag ville så gärna vara med om upplevelsen och mest av allt ville jag ge min bebis en så bra start som möjligt. Jag lät kroppen bestämma, slappnade av så mycket det gick och ut kom en bebis.       
    Rädd för bestående men/skador på sig själv eller barnet kanske??
  • Cheeses

Lite sent nu kanske ts, men det du skulle ha gjort är att ha fått beviljat snitt innan du blev gravid, känner några som har gjort så! =( Stackare, klart du ska ha snitt!

• lelodi

Jag säger bara: Kämpa för ditt snitt!

Jag fick mitt beviljat efter mycket tårar och samtal, men det går. Det är en kedja av jobbiga samtal med flera olika människor, läkare,BM och kurator på Aurora, men det går. Stå på dig.
    Fy fan, jag blir så ledsen när jag läser sånt här, att sjukvården inte kan FATTA att man är helt jävla livrädd! Båda mina systrar hade fruktansvärda förlossningar.

Jag valde mellan pest eller kolera eftersom jag var väl medveten om att snitt inte heller skulle bli någon dans på rosor. Jag fick tidig vattenavgång och fick ett "akut" snitt pga det (jag beviljades planerat). Under tiden jag låg och väntade på att alla riktigt akuta snitt gjordes innan mig så fick jag EN värk och trodde fan jag skulle dö.... Panikångesten kom direkt och jag spydde och sket och skrek samtidigt. Tanken på att ligga i dygn i de plågorna plus eventuella skador på mig och barnet är för mig helt overkligt att NÅGON människa kan klara av....

Snitt är enda alternativet för mig, även om jag i nuläget inte vill ha fler barn. Jag hade väldigt ont efteråt och fick problem med låg puls på uppvaket. Men varken jag eller sonen var någonsin utsatta för risk och jag är åtminstone inte traumatiserad. 

Lycka till, jag håller alla tummar jag kan.

• Cicci8001

Hur går det för dig TS??

Jag är i precis samma sits. Har också blivit nekad snitt i varberg pga förlossningsrädsla. I mitt fall föreslog läkaren också ett förlossningskontrakt. Det känns inte alls bra. Fy vilken ångest jag har inför detta....

• VaBussig

Vill ge lite styrketänkande och stöd till dig Tigerbalsam.

Jag blev oplanerat gravid och att föda vaginalt fanns inte i mina tankar. Jag skulle ha snitt.
    Första läkaren jag träffade nekade mig snitt, tror det är en policy dom har att inte bevilja på en gång. Så jag fick gå hos aurora och hon sa att de inte kommer att tvinga mig att föda vaginalt.

Så fick jag träffa en annan läkare och då fick jag snittet beviljat. Jag hade med mig psykologen från mödravårdscentralen som hjälpte mig och även barnmorskan som jag gick hos var med på samtalet.

Detta var i Kalmar län.

Så det gäller att stå på dig, då kommer du få snitt. Prata med din barnmorska och be henne fixa en läkartid med en annan läkare + om du gått hos någon psykolog, att den personen kan vara med som stöd.
    Vid andra samtalet med en läkare så förstår de att du menar allvar.

Dom proffisionella läkarna borde veta att en livrädd kvinna inte ska behöva föda barn eftersom rädsla kan påverka förloppet negativt.

Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!