• Tigerbalsam

Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!

Jag är gravid för första gången och är jätterädd inför en vaginal förlossning.

Jag har just varit på samtal med en läkare i Varberg. Har varit på aurorasamtal där innan. Förklarade att jag är enormt rädd för vaginal förlossning och att jag vet att snitt är en stor operation som kan innebära komplikationer, men för mig finns inte alternativet att kunna föda vaginalt. Jag förklarade också att jag är rädd för akuta snitt, eftersom de har mycket högre risk för komplikationer än planerade snitt.

Han sa att de tidigare har beviljat snitt i högre utsträckning men att de nu har en ny policy som innebär att de inte längre beviljar planerade snitt för förstföderskor. Det han kunde erbjuda var istället ett förlossningskontrakt som innebär att jag måste komma igång med en vaginal förlossning, men om jag då känner att jag inte klarar det så kan jag få ett snitt. Men ett sådant kontrakt hjälper inte mig ett dugg för jag skulle inte våga lita på att de inte skulle försöka övertyga mig om att fullfölja den vaginala förlossningen ändå. Dessutom så är det utdrivningsskedet som jag är mest rädd för och när det väl har börjat så är det för sent för att göra snitt. Känns som att detta bara är ett sätt för att det ska finnas en liten chans att jag ändå ska föda vaginalt. Den tredje anledningen är att då blir det ett akut snitt, som jag är rädd för.

Grät mig igenom samtalet och lät honom förstå att jag verkligen, VERKLIGEN vill ha ett planerat snitt i lugn och ro. Jag kan inte glädjas åt graviditeten, tänker konstant på förlossningen och är så rädd att en traumatisk förlossningsupplevelse ska leda till att jag har svårt att knyta an till barnet och ser det på nåt sätt som att det är "barnets fel" att jag fått genomlida det.

Har två månader kvar till BF och känner att det börjar bli bråttom. Har svårt att få upp energin att börja om processen vid ett annat landsting... men det kanske är det som man får göra. Finns det någonsgtans som de är mindre restriktiva? Åker hellre till Haparanda för att få ett planerat snitt än att ha det där kontraktet i varberg!!!

Är så ledsen, så rädd. Vet att det är bättre för barnet (och fysiskt sätt bättre för mig) att föda vaginalt, men kan man inte räkna in nackdelen att ha en konstant oroad och ledsen blivande mamma fram till förlossningen? Det kan ju inte heller vara bra för barnet!

• Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!
  • Sjömamma

Jag kan inte alls förstå vad meningen ska var med ett sk snittkontrakt om man är förlossningsrädd. Tror dom att kvinnan ska känna annorlunda när förlossningen väl sätter igång? "Oj, där kom en värk, aj vad ont men oj det var ju jättehärligt med en vaginal förlossning". Är det en sån reaktion läkarna tror ska komma? Hur stor är sannolikheten att det skulle ske?!

Det mest troliga är väl att den gravida kvinnan kommer att få genomlida sin graviditet med stor ångest. När förlossningen väl startar kommer hon troligen att få fullständigt panik. Men läkarna kalkylerar väl kallt med att då är kvinnan inte längre förmögen att föra sin talan ordentligt och så slipper de utföra ett kejsarsnitt. För om det var svårt att stå på sig under graviditeten så är det ju nästintill omöjligt under förlossningen.

Läste någonstans att en klok läkare hade sagt att; om en mycket förlossningsrädd kvinnar kommer och ansöker om kejsarsnitt ska man börja med att bevilja det. Om man inte gör det kommer hon bara att vara helt inriktad på sin kamp om att få ett snitt. Men om man börjar med att bevilja henne ett snitt så kan man sen i lugn och ro kommunicera och eventuellt bota hennes rädsla.

Tycker jag låter som en mycket bättre metod att försöka få kvinnor att föda vaginalt än att försöka luras med något halvt löfte om att de kanske, kanske får ett snitt om de bara är duktiga och står ut i några timmar/dygn med värkar.

TS, jag beklagar verkligen din situation och hoppas att det ska ordna sig för dig snart!

• Ravenna

Håller med föregående talare. Det finns bara ETT scenario i vilket jag ens skulle ÖVERVÄGA en VF, och de skulle vara om det först försvann helt och hållet som alternativ och jag kände absolut NOLL tvångskänsla eller krav på mig att fatta detta beslut. Dvs om jag beviljades snitt.

Snittkontrakt tror jag kan vara nice om det är själva smärtan man är rädd för. Då kan man ju "prova på" och se om man kan hantera det. Likaså om det är instrumentell avslutning man är rädd för, då kan det nog kännas tryggt att veta att man stoppar innan detta.

Det finns ju många olika saker man kan vara rädd för, en del är nog bara rädda för vissa bitar och de kan man ju "försäkra" sig mot genom snittkontraktet.

• Sjömamma

Självklart kan ett sk snitt-kontrakt vara bra. Om det är kvinnan själv som har bestämt det i samråd med förlossningsvården. Men jag tycker inte att det låter som nåt vidare bra alternativ åt någon som har en stark rädsla för en vaginal förlossning med allt vad det innebär. Då verkar det mest vara ett sätt för läkarna att försöka "lura" kvinnan att föda vaginalt ändå. Det tycker jag är helt fel metod att försöka behandla förlossningsrädsla med.

• Ravenna
    MsCaptaine skrev 2012-03-19 23:35:07 följande:
    Självklart kan ett sk snitt-kontrakt vara bra. Om det är kvinnan själv som har bestämt det i samråd med förlossningsvården. Men jag tycker inte att det låter som nåt vidare bra alternativ åt någon som har en stark rädsla för en vaginal förlossning med allt vad det innebär. Då verkar det mest vara ett sätt för läkarna att försöka "lura" kvinnan att föda vaginalt ändå. Det tycker jag är helt fel metod att försöka behandla förlossningsrädsla med.
    Ja, jag skulle ALDRIG gå med på det alternativet. Det känns bara som ett sätt att försöka manipulera kvinnor till en förlossning. Även om jag förstår vissa scenarion där det kan vara bra så känns det som att det vore bättre för kvinnan att göra ett planerat snitt i trygg miljö istället för att göra ett halvakut snitt när man är rädd och trött och har ont halvvägs genom en förlossning. Det blir ju som att på förhand mer eller mindre planera för att utsätta sig med nackdelarna med en förlossning och nackdelarna med ett snitt...
  • Mary Wollstonecraft

Hej! Kikar in här, nysnittad ( i måndags ) och fortfarande kvar på bb :) Nu, med erfarenhet från båda i bagaget svarar jag gärna på frågor om ni vill? Skriver från iphonen dock, så inte läge för några romaner direkt... Lycka tillbed era respektive snittssamtal osv!

• Sjömamma
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-03-21 16:05:24 följande:
    Hej! Kikar in här, nysnittad ( i måndags ) och fortfarande kvar på bb :) Nu, med erfarenhet från båda i bagaget svarar jag gärna på frågor om ni vill? Skriver från iphonen dock, så inte läge för några romaner direkt... Lycka tillbed era respektive snittssamtal osv!
    Grattis! Hoppas att allt har gått bra och att ni mår fint du och bebisen!
  • Ravenna
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-03-21 16:05:24 följande:
    Ooooh, grattis! Hur gick det?

Jag är särskilt nyfiken på det här med att snitt går så fort jämfört med en förlossning. Hinner man fatta vad som händer eller blir det mer "snip snip, tjoff fjoff, här är barnet, varsågod och hej?" =)
  • straw2008
    Ravenna skrev 2012-03-22 09:30:59 följande:
    Ooooh, grattis! Hur gick det? Jag är särskilt nyfiken på det här med att snitt går så fort jämfört med en förlossning. Hinner man fatta vad som händer eller blir det mer "snip snip, tjoff fjoff, här är barnet, varsågod och hej?" =)

Vi fick ligga o vänta utanför operationssalen säkert 1h. Uppvaket låg vi på ca3h. Men absolut det går fort det gör det.. .de sätter nålen sen tar det inte mer än en kvart tills barnet är ute, sen ska du sys givetvis. Men vi blev verkligen inte chokade på något sätt, hade ju väntat på denna dagen 9 månader.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Sen tycker jag det är extremt tragiskt att kvinnan inte ska få bestämma över sin egen kropp. Att mötas med saker som att "du ska se faran i vitögat" osv tar jga itne ens på allvar då ALLA har något de är rädda för o det ska respekteras. Har två fantastiska snitt i ryggen o anser till 200% att det är guds gåva till kvinnan.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Butterflybaaby
    Tigerbalsam skrev 2012-02-01 21:28:30 följande:
    Jag är gravid för första gången och är jätterädd inför en vaginal förlossning. Jag har just varit på samtal med en läkare i Varberg. Har varit på aurorasamtal där innan. Förklarade att jag är enormt rädd för vaginal förlossning och att jag vet att snitt är en stor operation som kan innebära komplikationer, men för mig finns inte alternativet att kunna föda vaginalt. Jag förklarade också att jag är rädd för akuta snitt, eftersom de har mycket högre risk för komplikationer än planerade snitt. Han sa att de tidigare har beviljat snitt i högre utsträckning men att de nu har en ny policy som innebär att de inte längre beviljar planerade snitt för förstföderskor. Det han kunde erbjuda var istället ett förlossningskontrakt som innebär att jag måste komma igång med en vaginal förlossning, men om jag då känner att jag inte klarar det så kan jag få ett snitt. Men ett sådant kontrakt hjälper inte mig ett dugg för jag skulle inte våga lita på att de inte skulle försöka övertyga mig om att fullfölja den vaginala förlossningen ändå. Dessutom så är det utdrivningsskedet som jag är mest rädd för och när det väl har börjat så är det för sent för att göra snitt. Känns som att detta bara är ett sätt för att det ska finnas en liten chans att jag ändå ska föda vaginalt. Den tredje anledningen är att då blir det ett akut snitt, som jag är rädd för. Grät mig igenom samtalet och lät honom förstå att jag verkligen, VERKLIGEN vill ha ett planerat snitt i lugn och ro. Jag kan inte glädjas åt graviditeten, tänker konstant på förlossningen och är så rädd att en traumatisk förlossningsupplevelse ska leda till att jag har svårt att knyta an till barnet och ser det på nåt sätt som att det är "barnets fel" att jag fått genomlida det. Har två månader kvar till BF och känner att det börjar bli bråttom. Har svårt att få upp energin att börja om processen vid ett annat landsting... men det kanske är det som man får göra. Finns det någonsgtans som de är mindre restriktiva? Åker hellre till Haparanda för att få ett planerat snitt än att ha det där kontraktet i varberg!!! Är så ledsen, så rädd. Vet att det är bättre för barnet (och fysiskt sätt bättre för mig) att föda vaginalt, men kan man inte räkna in nackdelen att ha en konstant oroad och ledsen blivande mamma fram till förlossningen? Det kan ju inte heller vara bra för barnet!

Jag var exakt i din situation, men vad är meningen med att föda om man inte går igenom en naturlig förlossning? Det gör ont, ja, men när huvudet väl kommer ut blir smärtan enklare, och du känner din kropp bäst, när det är dags att krysta. När det väl är över och du håller din bebis i famnen är det så värt, och du kommer glömma smärtan. Vattrnförlossning är bäst, naturligt och gör mindre "ont" då det varma vattnet gör en lugn (iallafall gjorde det så för mig) om det hjälper.. Lycka till, förstår din frustration, men det är ett alternativ. Man vet aldrig vad som händet är det väl är dags.
Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!