Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!
Jag kan inte alls förstå vad meningen ska var med ett sk snittkontrakt om man är förlossningsrädd. Tror dom att kvinnan ska känna annorlunda när förlossningen väl sätter igång? "Oj, där kom en värk, aj vad ont men oj det var ju jättehärligt med en vaginal förlossning". Är det en sån reaktion läkarna tror ska komma? Hur stor är sannolikheten att det skulle ske?!
Det mest troliga är väl att den gravida kvinnan kommer att få genomlida sin graviditet med stor ångest. När förlossningen väl startar kommer hon troligen att få fullständigt panik. Men läkarna kalkylerar väl kallt med att då är kvinnan inte längre förmögen att föra sin talan ordentligt och så slipper de utföra ett kejsarsnitt. För om det var svårt att stå på sig under graviditeten så är det ju nästintill omöjligt under förlossningen.
Läste någonstans att en klok läkare hade sagt att; om en mycket förlossningsrädd kvinnar kommer och ansöker om kejsarsnitt ska man börja med att bevilja det. Om man inte gör det kommer hon bara att vara helt inriktad på sin kamp om att få ett snitt. Men om man börjar med att bevilja henne ett snitt så kan man sen i lugn och ro kommunicera och eventuellt bota hennes rädsla.
Tycker jag låter som en mycket bättre metod att försöka få kvinnor att föda vaginalt än att försöka luras med något halvt löfte om att de kanske, kanske får ett snitt om de bara är duktiga och står ut i några timmar/dygn med värkar.
TS, jag beklagar verkligen din situation och hoppas att det ska ordna sig för dig snart!