• Cheeses

Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!

liji77 skrev 2012-02-03 20:37:38 följande:
    Men vad är det som gör dig så rädd TS? Är du rädd för att tappa kontrollen, smärta, förlora barnet, eller att du själv ska dö? Det går inte att kontrollera kroppen. Hur mycket man än vill det, så bestämmer kroppen - inte din vilja. Att föda barn är inte något onormalt - utan helt normalt. Det finns många sätt man kan jobba på för att kunna bemöta denna okända upplevelse som det är, att föda barn.

Det handlar absolut inte om att man är en bättre människa eller en bättre mamma om man föder - det är inte alls det jag är ute efter.

Jag har mött den här rädslan för det okända på många sätt och jag tänker att är det inte bättre att se den i vitögat och gå igenom den?

Vid min första graviditet var även jag rädd inför förlossningen, men säkert inte lika rädd som du. Jag fick verkligen lära mig att kroppen bestämmer och det blev ett akutsnitt.

Vid den andra graviditeten ville jag jätte gärna föda vaginalt. Jag ville så gärna vara med om upplevelsen och mest av allt ville jag ge min bebis en så bra start som möjligt. Jag lät kroppen bestämma, slappnade av så mycket det gick och ut kom en bebis.       
    Rädd för bestående men/skador på sig själv eller barnet kanske??
  • Cheeses

Lite sent nu kanske ts, men det du skulle ha gjort är att ha fått beviljat snitt innan du blev gravid, känner några som har gjort så! =( Stackare, klart du ska ha snitt!

• Cheeses
    elmadumle skrev 2012-03-29 18:25:56 följande:

Jag hoppas verkligen inte att det går att få snitt när man är förstföderska, ¨då vet man inte hur det är att föda barn, ett kontrakt i det läget tycker jag är ok, då provar man i alla fall och kan avgöra under tiden hur det känns. Du kanske inte alls tycker det är så hemskt som du föreställer dig, det är naturligt att vara orolig inför något nytt det har nog många av oss varit. 

Hmm det här var ju ett konstigt inlägg. Hur är din kvinnosyn?
  • Cheeses
    Långben skrev 2012-03-29 19:11:53 följande:
    Har gått igenom en förlossning och det är ju en väldigt individuell upplevelse. Vissa "ploppar" ut sina barn och för andra så är det en smärtsam historia. För min del så var jag ganska säker på att jag skulle dö på kuppen och var helt skakis efter att det var över. Men det fungerade ju trots allt och man kommer knappt ihåg det dagen efter.

Nu räknar jag ned de sista dagarna inför det planerade snitt som det blir för barn nr. 2. Detta för att jag har haft ont i bäcken ochfått överrörliga som jag lider av och ytterligare en förlossning kommer troligtvis förvärra det. 

Jag trodde i min enfald att det skulle vara "enkelt" och "skönt" att få snitt men ju närmare datumet jag kommer desto mer stiger dödsångesten hos mig... Det är mycket större risker för både mamman och barnet! Jag börjar få panik över det hela....

Jag förstår om TS är rädd... men fokusera på att kroppen är byggd för att klara det. Och du kommer troligtvis klara det galant. Visst gör det ont, men du överlever. 

Lycka till!  
    Klart man överlever, men frågan är ju gärna man vill ta de efterföljande besvären som oftast kommer av en vaginal förlossning?

Sen är det fel att det är "MYCKET STÖRRE" risker för barnet och mamman vid snitt. Vart har du fått den faktan ifrån?  
  • Cheeses
    Långben skrev 2012-03-29 19:20:54 följande:

Jag har en nära vän som är en erfaren förlossningsläkare . Efter långa samtal med honom och den läkare på den avdelning där jag skall göra snittet så har jag blivit varse att det är betydligt högre risker för både mamman och barnet... 

Skall villigt erkänna att jag inte har allt i huvudet men det är andning, allergier, diabetesrisk mm för barnet. För mamman är det en stor operation med risker som alltid är förenade med det - blödningar, infektioner osv.

Ny forskning på området har ex. gjort att man nu vill göra kejsarsnitten närmare beräknat födelsedatum än tidigare bara för att minska risken för diverse sjukdomar hos barnet (däribland diabetes tydligen).     

Vet du hur många, alltså procentuellt sett som drabbas av infektioner vid ett kejsarsnitt samt vid en vaginal förlossning? Samt blödningar?
  • Cheeses
    Brioche skrev 2012-03-29 19:25:10 följande:
    Man måste ju givetvis då också tänka på riskerna vid en vaginal förlossning, som tex CP-skador pga syrebrist, annars blir det ju en väldigt orättvis jämförelse. Blödningar och infektioner hos mamman är ju väldigt vanliga också vid vaginala förlossningar, liksom en ökad risk för att bli inkontinent under många år framöver.

Liksom en ökad risk för bestående samlagssmärtor, framfall. Sfinkterrupturer och analinkontinens finns ju inte alls som komplikation vid kejsarsnitt.
  • Cheeses
    liji77 skrev 2012-03-29 20:34:45 följande:
    Nej, det är riktigt. Men vid all typ av buk operation kan man efteråt få bukbråck och tarmvred. Både bukbråck och tarmvred är förenat med stor smärta och risk för skador på tarmen. Speciellt vid tarmvred finns risk för att tarmen spricker med efterföljande bukhinneinflammation och stor risk för att avlida.

Det finns risker med allt. Man kan inte kalkylera med en mindre riskfylld väg. Det är bara riskerna som varieras. Jag själv skulle varken villa få sfinkterruptur eller tarmvred. Men livet har lärt mig att jag inte sitter med den valknappen. Visst har man till en del rätt att bestämma över sin kropp. Men till ännu större del, så är det den som bestämmer över dig. 

Hur vanligt är det med tarmvred? 7-10 % av alla förstföderskor får en sfinkterruptur som man kan se med ögat. Mäter man med ultraljud är det så många som 25 % som får skador på ändtarmen med risk för analinkontinens som följd.
  • Cheeses
    liji77 skrev 2012-03-29 21:26:19 följande:

Jag vet inte. Finns säkert statistik på hur många som dör i det per år. Jag själv är sjuksköterska och har vårdat många. Det är klart att inte alla får tarmved. De som får det besväras olika hårt av det. Det är inte alla som får sfinkterruptur heller. Menar du föresten att 25% av 7-10% förstföderskor har risk för analinkontinens eller har 25% av alla förstföderskor risk för analinkontinens?

Jag själv har ju gjort båda. Är inte inkontinent, men kanske får tarmvred en vacker dag - vad vet jag Flört

Jag menar att när man undersöker kvinnan utan ultraljud så upptäcker man en sfinkterskada i 7-10 % av fallen, undersöker man med ultraljud är det så många som upp till 25 % har någon skada på ändtarmen. 

Inkontinens kan komma senare i livet, det är 3 gånger så vanligt att drabbas av inkontinens senare i livet om man fött barn vaginalt. Risken för att drabbas av inkontinens ökar även med antalet vaginala förlossningar.
Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!