• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

astmatiker skrev 2018-08-05 11:10:01 följande:

Undrande sökare: Vad tråkigt med missfallen. Hoppas att ni är på rätt spår nu med LIT-behandlingarna!

Jag har gjort ÄD hos AVA Peter. Vi var inne på att göra dubbeldonation då Penny på Serum dömt ut min mans spermier och jag är över 40 men Olga på AVA Peter hävdade starkt att det inte var nödvändigt utan att vi bara skulle köra ÄD. Hon hade rätt! Vi lyckades ju på första försöket och jag körde aldrig någon immunsupport från Dr D. Dock ingick prednisolon och Clexane i behandlingen samt att jag anammat Dr Ds övriga ordinationer med omega 3, vitamin D osv. På eget bevåg tog jag också prednisolon längre än vad AVA Peter ordinerat  och följde FBC ungefär halvvägs in i graviditeten. När allt sett bra ut så länge började jag slappna av och trappa ut kortisonet. Tog sen lägre och lägre dos och slutade med kortison ca v 25. Kanske dumt att göra såhär men jag var så innerligt trött på alla dropp och provtagningar etc så jag valde att chansa. Vi hade nämligen köpt baby-garanti-paketet och fick ut många fina embryon så därav att jag vågade chansa lite.

Lycka till med ert nästa försök nu! Jag håller alla tummar för dig och er andra här inne som kämpar.

Hej! Tack för att du delar med dig! Intressant för serum har också helt dömt ut min mans spermier medan dem i Riga inte gjort det... väldigt märkligt?

Vi funderar också nu på antingen ava clinik Riga eller ava Peter? Båda rekommenderar äd.. lite lustigt att peny dömer ut spermierna på bara ett test? när både dr d och två andra kliniker inte gör det...
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-08-17 14:11:06 följande:

När jag började i den här svängen hade jag alltid tydliga ÄL-symtom och utslag på ÄL-stickor, men insåg efter ett par år att jag kanske inte alls ägglossade. De få gånger jag tagit progesteronprov har det varit lågt. Har försökt få svar på om utslag ÄL-test verkligen garanterar att ägglossning ägg rum, men ingen har kunnat bekräfta att det är så. ÄL-test ger utslag när LH peakar vilket ska ge ägglossning, men om progesteron är lågt efter förmodad ägglossning så borde det tyda på att ägglossningen inte riktigt varit optimal. Har ett ägg lossat så bildas det progesteron under perioden fram till mens för att ett ev befruktat ägg ska kunna fästa och utvecklas till en graviditet. Jag fick instruktioner från D att ta munkpeppar mellan mens och ägglossning och så fort jag fått utslag på ÄL-test börja med utrogestan. Detta fick min lutealfas att förlängas och tillsammans med Pravidel (mot högt prolaktin) så slapp jag spottings. På så vis tog D mina värden i beaktning och han uttalade sig ofta när vi försökte naturligt om ifall det var en bra eller dålig cykel utifrån främst utifrån östrogenvärdet.

Spännande - vad är ett bra östrogenvärde, mäster man även det en vecka efter äl för att se om det är en bra cykel? Tacksam för svar där;)
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-08-19 09:54:56 följande:

Kan tyvärr inte bringa klarhet i den saken, då D sällan förklarade varför det var bra eller dåliga cykler. Han informerade mig bara att cykeln var bra eller dålig då min initiala behandlingsplan gick ut på att försöka naturligt genom att ha tålamod och invänta cykler av hormonell balans. Oftast hade jag för högt östrogen om jag minns rätt. Och proverna tog jag tillsammans med FBC i samband med dropp, han beställde dem aldrig enskilt.

Tack! Ja, det var så han sa till mig med att ibland bra/dålig cykel jag undrade vad han baserade det på? Fick inte klarhet jag heller mer än att mina fbc alltid såg bra ut... därav jag undrade vad ett bra östrogenvärde är...

Men tack ändå!:)

Min cyklel de två senaste månaderna nu efter hysto hos peny har varit helt fantastiska så den har verkligen gjort skillnad - så du har ngt att se fram emot, ångrar så att jag ej gjorde denna tidigare... men, men...,
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2018-08-19 13:10:05 följande:

Det låter bra att hyston verkligen gjorde skillnad

Har du kontaktat Dr Gorgy nu också ang immunutredning hos honom?

Dr Gorgy har sagt till en annan av hans patienter att man ska ha 800-1000 pmol/L på cd 5 i östradiol, annars behöver man östrogentillskott tex äöstrogenplåster.

Tack snälla för info:) nej vi har tyvärr inte råd med

fler immunutredningar - annars hade jag gjort det på stört...
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-08-19 19:04:36 följande:

Ja då delar vi erfarenhet och uppfattning :) jag minns att jag hade jättehögt östrogen en gång och att jag trodde det var bra, men fick då till svar att det tydde på obalans, att nåt annat måste vara påverkat också..

Kul med positiv utveckling efter hyston, hoppas det har samma effekt för mig! Har just haft konstigaste cykeln någonsin. Missfallet gick ju relativt bra, slutade blöda snabbt och hade ÄL efter 14 dagar, mensen blev dock en vecka sen (gissa om jag hann hoppas på graviditet) och sen har jag störtblöda i över 3veckor. Det kommer stötvis tillsammans med klumpar lika stora som vid missfallet. Fattar ingenting, men nu verkar det avtagit och jag misstänker ny ÄL. Så nu får jag försöka skjuta upp mensen för att den inte ska komma lagom till hyston...

Hur ser era planer ut framöver?

Usch - stackare, lider verkligen med dig!!

Märkliga saker som händer...låter som ngn obalans efter MF...ja, lovar att du kommer få bra resultat efter hystroskoin hos peny - inte hört någon som varit missnöjd med den. Jag är så nöjd över mina normala cyklern igen:))

Vi får se vad nästa steg blir, är rätt trött på denna resa, tyvärr. Har ju hållen på sedan 2011 att få till barn nr två... är nog dags att lägga all fonus på vår goding vingar här hemma trots allt...njuter nu av normala cykler alltid ngt:)

Varm kram o lycka till och uppdatera här hur det går för er:)
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2018-08-20 08:24:04 följande:

Hur långa var dina menscykler ungefär innan hysto?

Och hur långa är de nu efter hysto?

Tog de bort något vid din hysto? Död vävnad, polyper, myom etc ?

Har ni kvar några embryon i frysen?

De har alltid varit 28 dagar, men jag har lidit av spottings 7 dagar innan mensen startat på dag 28. De är helt borta nu, utan någon som helst stödmedicin så som progesteron eller proygnon.

Mensen är som den var när jag lätt blev gravid, alltså inga spottings och startar rejält med mycket blod från cd 1. Samt att den är nu rikligare än när jag hade mina spottings. Helt fantastiskt skönt är det.

De hittade död vävnad och en lokal inflammation där de behandlade mig med en injektion med AB lokalt för att ta bort inflammationen. Det är därför jag blött lite med vid samlag... troligtvis samt spottings.

Inga polyper. Har två små myomer, men de sitter utanför livmodern så inget som stör inplantationen.

Jag är toppennöjd att jag har så bra cykler nu och evigt tacksam att serum är så skickliga på hysto:)
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-08-20 13:41:32 följande:

Inte så lätt att förstå allt :) jag är dåligt insatt i just TNF då D sa att mitt var ok så jag har aldrig läst på om det. Funderar dock på om det kan ha ökat de senaste åren med alla missfall. Plus att en gammal medlem här i tråden påtalade att jag trots allt låg nära övre referens redan 2014, så jag kanske borde behandla mot högt TNF... Hur ska du ta plaquenil?

Är det mot högt tnf ni tar plaquenil?
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-08-20 13:38:58 följande:

Du beskriver precis min situation med spottings och blödningar vid samlag, kan alltså betongplattor en lokal infektion!? Visste de att du blödde vid samlag, eller var det något ni diskuterade efter ingreppet?

Nej, de visste inget om mina spottings och kontaktblödningar...berättade det efter hyston då sa yannis att det med stor sannolikhet berodde på min lokala inflammation jag hade i livmodern...
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-09-05 08:40:47 följande:

Någon som gjort hysto på Serum och som haft extrem mensvärk mensen efter? Jag kände knappt något efter ingreppet men nu när mensen kom så har jag mensvärk från helvetet.

Jag!
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-09-05 15:10:11 följande:

Så svår att du typ inte kunde stå upp? Min mens började i måndags med riklig ljusröd blödning, vilket är ett framsteg då jag annars har typ svart och slemmig mens med mkt klumpar. Har inte haft ont efter hyston och hade ingen mensvärk måndag eller tisdag, men vaknade inatt och trodde jag skulle dö. Kan likna smärtan vid mina missfall. Var tvungen att ta starkt smärtstillande och sjukskriva mig från jobbet. Har typ sovit hela dagen men vaknat var 4:e timme av smärta och därför fyllt på med smärtstillande. Blir lite orolig över att det inte känns som att smärtan avtar. Hur länge hade du mensvärk, flera dagar?

Oj då stackare... så illa var inte min! Men min liknade mensen både till smärta och konsistens som när jag var som mest fertil... alltså nästan som att spola tillbaka tiden ...mensen kom som en störtflod efter precis som du beskriver lite ljusblod...

Mejlade peny idag, för jag har fått så jäkla ont i mina bröst direkt efter äl alltså nästan i två veckor....

Phuuu.... men hon sa att det är bra, tyder på god äl.. !

Hoppas att din smärta avtar.. mejla peny annars! Jag är sååå nöjd med min beh då mina spottings är helt borta...! Kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!