• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hera B skrev 2017-09-01 14:53:28 följande:

Hej alla!

Jag har en undring om TNF a, på forumet på fertility friends har jag nu läst vid minst två tillfällen man kan bli gravid vid högt TNFa ändå. Har klippt in texten nedan från en tjej som hänvisar till Dr Gorgy.

My TNFs were usually all over the place. I didnt check for this particular pregnancy since they were always out of control. On average my TNFa would be around 40 - 45. Which is quite on the higher side. I remember in 2016 when i had a consultation with DR Gorgy. He was the first one to point it out to me. That TNFs for different people can be different. What he ment was there are so many women in the world getting pregnant every day. If you picked any one of them their TNFa would be all over the place. Hence TNFa is a problem that should be looked at once you are sure you have good embryos that are not attaching.

As i said my TNF used to be around 40-45 all the time, even when on intralipids and specially diet control i would hardly get down to 35. My problem was embryos that were poor quality hence none of them would stick and even if they did, the pregnancy would just result in a chemical.

Once we made sure we have good embies from young donors it just took us one go.

Vet någon Dr D's åsikt om detta? Har ju inte ens tagit om mina immuntester än men funderar på vilken medicin jag är villig att ta igen om mitt TNFa fortfarande är högt. Sedan sist har jag nämligen hittat att jag haft för hög kroppstemperatur under follikelfasen utan att vara sjuk eller gravid. Äggen blev bakade istället för kylda och förmodligen därför som de bara stannar av i utvecklingen. Nu har jag nästan normal kroppstemperatur så jag hoppas på att kunna använda mina egna ägg!

Så himla intressant! Ligger säkert ngt idet! Med ökad ålder minskar såklart äggkvaliteten och då spelar det kanske inte så stor roll om du har högt tnf.

Dr D tror att jag har/haft högt många år även när jag blev gravid med min son, men han påpekade att jag då var yngre och bättre äggkvalite.
  • lill111
    PeeWee44 skrev 2017-09-09 09:51:15 följande:

Fick svar igår på mensblodstest från Serum, vi valde att kolla allt, det var negativt. Så vi slipper äta massa antibiotika.

Nu väntar hysto och LIT i början på november på Serum. Vi har inte sagt till dr d att vi gör detta. Sista insättningen blir i januari-februari. Får hoppas på att det går.

Trevlig helg alla. Kram

Åhh, vad sköööönt för er!! Nu bara måste det gå vägen! Stor kram!
  • lill111
    canada skrev 2017-09-10 08:39:05 följande:

Efter 4 år och 5 MF bestämde vi oss för att åka till Dr D, för nästan precis ett år sedan. I fredags kom vår lilla prinsessa ut, lite tidigare än väntat (v 34+1). Men hon är ändå stor för sin ålder, vi mår bra alla tre och är så tacksamma för Dr D's hjälp. Ge aldrig upp tjejer!!

Åh, vad härligt! Naturligt eller ivf? Vilka mediciner tog du och gjorde du hystroskopi hos dr D med?

Grattis:)!!
  • lill111
    Detblåserpåvästkusten skrev 2017-09-20 12:30:30 följande:

För att uppdatera så meddelar kliniken att SDI-testet är ett defragmenteringstest och att det går att lämna provet i Göteborg. Tänker att det kan vara fler som är intresserade av den informationen.

Toppen ju, vart i Gbg lämnar man provet?
  • lill111
    Detblåserpåvästkusten skrev 2017-09-21 06:02:50 följande:

Man kan ta SDI-testet i Göteborg och i Malmö, på Nordic IVF Center Göteborg och på Nordic IVF Center Malmö.

Tack:)!!
  • lill111
    Hera B skrev 2017-09-24 08:36:00 följande:
    Hej! Jag hade också mitt uppföljningssamtal i förrgår! Jag har fortfarande högt tfn a. 37 i december och nu 41. I våras tog jag humira sprutor för att få ner det men det funkade inte, eftersom jag inte tog nytt blodprov förrän nu vet jag inte effekten av humiran. Jag har lösast mig till (på fertilitet friend) att humiran kan få Tnfa att stiga på vissa kvinnor. Dr D ville dock inte känna till detta när jag pratade med honom. Iaf det finns ju även dem som blir gravida med ett högt tnfa . Varför vet jag inte, kanske att äggen är starka nog att stå emot kroppen när den drar igång. Denna gången ska jag gå på plaquenil 2 mån och ta om mitt Chicago test efter en mån. För mig känns denna lösningen bättre än att köra på m humida igen!
    Hej Hera B! Dt har varit mina frågor med till dr d...om jag ska behöva ta om mitt tnf-a, mitt låg på 44 i okt 2016...Dr d hävadar med bestämdhet att det inte behövs att ta om,jag väljer att lita på det.
    Det kan mkt väl vara så att tnf-a kan stiga, men om du gör äd så är det med unga friska ägg - dr d var helt övertygad om att jag hade högt tnf-a när jag blev gravid med sonen - lyckad graviditet, men då var jag mkt yngre....
    Det har jag med lyft med dr d flera ggr och frågat om just äggens kvalitet och högt tnf.a, vilket han håller helt med om att det är många som får en lyckad graviditet trots högt tnf-a, men då via äd eller mkt yngre ägg....
    Kör du äd eller ivf med egna ägg?
  • lill111
    finee skrev 2017-09-26 17:53:09 följande:

Ja, det låter ju verkligen logiskt att fostret är som mest känslogt för immunattack den första halvan av graviditeten. Synd att man inte kan bolla sina orosmoln med Dr D. Har förstått när jag läst tråden att han är ganska emotionell och inte har så bra bemötande om man tycker annorlunda. Serum verkar definitivt vara bättre här! Jag uppfattade även att de svarade på mail såå mycket snabbare! Bra att du fick svar från Serum i alla fall gällande IL.

Stämmer inte alls enligt mig! Dr D har alltid svarat på mejl samt frågor som är av relevans...så även jag som canada beskriver mkt tillmötesgående!

Blir lite tokigt tycker jag när en sådan generalisering görs över dr D! Har är oerhört inriktad på immunologi samt skicklig på detta....

blir ju med knepigt att hela tiden ifråga sätta hans medicineringsplan!

Sedan är det viktigt att komma ihåg vi är ju alla individer med enskilda behov... bara för att man vet att någon annan fick en annan ordination så betyder det nödvändigtvis inte att alla ska ha samma upplägg?!
  • lill111
    canada skrev 2017-09-26 18:01:30 följande:

Jag har själv diskuterat mina mediciner och nedtrappning genom hela min graviditet med Dr D. Upplevde inte alls att han hade något emot det. Ibland är det jag som velat trappa ned, ibland har han sagt till mig att sänka dosen. Min kropp har inte varit lugn eller lugnat sig helt på slutet utan gjort uppror ibland, så man får nog se hur ens egen kropp reagerar helt enkelt. Tror även att anledningen till att dr D ordinerar att man fortsätter lite efter graviditeten är att kroppen kan protestera även när barnet är ute och vad jag kan tänka mig att lugna den för ev framtida graviditeter. Jag fick problem med hosta i slutet av grav o känner av att den bråkat med mig nu när hon är ute med, så jag har fått ordinationen att öka dosen en vecka för att sen försöka trappa ner igen. Tycker det är fantastiskt av honom att fortsätta supporten trots att barnet är fött o han eg gjort det han fått betalt för!

Helt sant!!
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-09-27 09:21:36 följande:
    Problemet för mig är att il fungerar som p-piller för mig och när jag frågade Dr D om det vid flera tillfällen vägrade han svara. Han har vid andra tillfällen varit otrevliga mot både mig (även andra har skritvit itråden tidigare att de blivit otrevligt bemött av honom).

För dem hans mediciner funkar som de ska är det nog ok, men för de som medicinerna inte funkar eller ger konstig effekt, då har han inga alternativ. Han har helt enkelt inga verktyg att hjälpa då. Men han vägrar säga att tyvärr jag kan inte hjälpa dig. Man bemöts bara med något otrevligt mail eller endast tystnad.
    Jo, men det är ju så att dr d som lyfts här innan tidigare är helt inriktad på immunologi, det är inte Penny hon har en annan inriktning....därför är det viktigt som pratats om tidigare att utreda vad just du lider av för bekymmer. Det är klart att han inte har några alternativ då, eftersom han bara arbetar med immundämpande mediciner...så som sagt ta reda på exakt vad som är bekymret och välj läkare efter det...
    Därför är det klokt att kanske utredas av både penny och dr d, SEDAN ta ställning....och helt enkelt lita på en av dem utifrån resultat på tester och hystro...tror det blir väldigt frustrerande och stressande annars att hela tiden tvivla på det protokoll man fått till sig...
    Därav anser jag att det är olyckligt att beskriva dr d på det viset...sedan håller jag ju med, det är ju alltid bäst att få ett svar än inget...men jag tror att man ska respektera och följa det spår och läkares ordination....annars uppstår onödig stress och tvivel, och det vet vi alla här inne inte är bra....
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!