• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hemliga damen

Ursäkta om allt står i ett stycke, skriver på läsplattan. Angla - det där med statistik i de här sammanhangen är rätt ointressanta mkt p g a klinikerna rapporterar olika och i många fall av någon anledning inte följer upp. Det är ju stor skillnad på att bli gravid och sen verkligen föda ett levande barn att ta med hem. Så jag har bestämt mig för att strunta i statistiken, hur gärna jag än skulle vilja förlita mig på vetenskapliga bevis. Någon skrev i en tråd att henne klinik inte var särskilt intresserade av att få reda på hennes resultat, det var hon själv som låg på och berättade om sina födda barn t ex. Poussin - när jag började leta äggdonationsklinik 2010 fann jag Serum men tyckte det låg långt bort och var dyrare än Tjeckien. Tjeckien har bra kliniker men vi valde en urusel och många med oss, vi var ett gäng därifrån som valde Serum utifrån att de verkade ha goda resultat. Många blir gravida av två anledningar tror jag, en är ett grundligt förarbete före insättning och det andra är att man sätter 3. Det senare är jag inte så glad åt, känner mig osäker på hur embryona påverkar varandras utveckling. Särskilt efter vad som hände oss. Jag testade för hidden c och det var negativt, aquascanen såg jättebra ut och Penny var övertygad om att jag skulle bli gravid med de fina embryona som odlats. Och hon hade ju rätt, även om det slog tillbaka fullständigt och hon tror inte att det bara var otur att alla 3 stannade av i nionde. Nu vill hon eliminera tänkbara orsaker före vi gör FET.

• Angla

Hmmm ja du vetenskap är ibland på gränsen till ovetenskap, helt klart. Svenska studier visarju tex att ett preembryo är bättre än två. Men att granska dessa studier är en sann vetenskap. Jag känner dock att jag måste ha lite mer att gå på än bara känslan om jag ska lägga ut såmycket pengar. Vilka prover och undersökningar går att göra i sverige? Hur många ställen i sverige skriver ut IL och pred?

Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

Mycket bra svar Hemliga damen!

Angla: jag var som du först - nu går jag helt på magkänslan Flört Pred kan du får av vilken läkare som helst, det är egentligen inget konstigt, bra du har bra skäl och en förstående läkare och de finns! Eller veterinär för den delen... Dessutom är det receptfritt på många ställen i världen om ni ska ut och resa. IL är lite klurigare. Vad jag vet finns det bara en klinik i Sverige som skriver ut det utan problem men frågan är fri - min husläkare gör det åt mig, det är ingen dyr produkt. Först och främst ska du ju ändå få en ordentlig utredning på en av klinikerna som arbetar med reproduktionsimmunologi (tex USA. Aten, London) och då ombesörjer de att du får IL. Vi har även tagit med åt varandra när vi har varit på klinikerna, Poussin tog med hem till mig. 

• tjorven01

Angla
    IL har jag svårt att tänka mig att du kan få utskrivet utan diagnos och föreskrivet recept av ngn läkare utomlands
    Personligen passar inte IL för mig utan jag behöver IVIG som absolut inte är riskfria beh och definitivt inget man ger utan att ha testats för det
    IL liksom IVIG sänker ju immunförsvaret vilket inte heller är bra om det inte är nödvändigt vilket det faktiskt är för många här
    Och de immuntester vi gör utomlands GÅR inte att göra här
    För mig har alla tester varit normala i Sverige liksom för många andra
    Det finns ju naturligtvis inga garantier men
    Vi var själva borträknade av svenska läkare trots fina embryon och helt ok äggreserv
    Jag antar att det var för att de nog misstänkte andra problem med min fertilitet som de bara inte hade kunskapen att diagnostisera
    Prednisolone finns det däremot både gynekologer och Ivfkliniker som skriver ut
    Jag vill inte pracka på dig varken några undersökningar eller beh utan valet är ditt
    Även utan immunproblemen kan det ta ett tag innan man lyckas men vad jag vill säga är att vi är rätt många som blivit hjälpta utomlands tack vare de tester som görs där vilket har gett oss rätt behandlingar

Själv hade jag tex Hidden C trots att de gjort alla möjliga bakterietester här i Sverige som varit negativa och när jag pratade med min doc i London så var det inget snack om att jag var tvungen att skicka testerna till Aten för de hade inte kunskap i London heller att analysera proverna där
    Ja som sagt kunskapen finns ju på olika ställen här i världen och mitt tips till dig är att läsa boken is your body baby friendly för att se om dina symptom känns immunrelaterade för med immuntester så vill jag bara bespara dig allt slit jag själv gick igenom här hemma vilket nästan tog knäcken på mig och säga att här hemma kommer du inte komma någonstans med de testerna eftersom kunskapen inte finns här än

Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra

• Angla

Det som dock får mig att fundera flera vändor är det faktum att dessa tester och läkare var på tapeten redan fö 12 år sedan då jag var inne i IVF-svängen förra gången. Trots detta har svenska läkare ännu inte valt att börja arbeta med detta. Vilket enligt min förra läkare beror på den svenska etiken inom sjukvården. Hon sa att immunologi visst kan spela in men att behandlingarna har för höga risker. Jag vet att testerna i stort inte går att göra i Sverige, m en vissa tar de. Jag har gjort endel va dem.  

Vad kostar tex IL? 

Angla - mamma till slut
  • Hjärtefröjd
    Angla skrev 2012-04-11 09:31:26 följande:
    Det som dock får mig att fundera flera vändor är det faktum att dessa tester och läkare var på tapeten redan fö 12 år sedan då jag var inne i IVF-svängen förra gången. Trots detta har svenska läkare ännu inte valt att börja arbeta med detta. Vilket enligt min förra läkare beror på den svenska etiken inom sjukvården. Hon sa att immunologi visst kan spela in men att behandlingarna har för höga risker. Jag vet att testerna i stort inte går att göra i Sverige, m en vissa tar de. Jag har gjort endel va dem.  

Vad kostar tex IL? 
    Intralipider (IL) är vanligt näringslösning, så de främsta riskerna med det borde vara allergi mot soja- eller jordnötsprotein. En påse kostar några hundra kronor på apoteket.

Vilka stora risker syftade din läkare på?
  • Angla

Missbildningar på barnet tex LKG och hjärtfel. Graviditetsdiabetes hos kvinnan. Sen har jag själv läst ngn stans att (dock ej med IL) kvinnor har blivit smittade med Hepatit C men det blev man ju förr även vid nadra, idag självklara behandlingsmetoder i den somatiskavården.

IL är jag helt klart sugen på och hade jag haft pengar hade jag gjort det. Jag var lite inne på IviG redan förra gången, för 12 år sedan.  

Angla - mamma till slut
  • Hjärtefröjd
    Angla skrev 2012-04-11 10:24:15 följande:
    Missbildningar på barnet tex LKG och hjärtfel. Graviditetsdiabetes hos kvinnan. Sen har jag själv läst ngn stans att (dock ej med IL) kvinnor har blivit smittade med Hepatit C men det blev man ju förr även vid nadra, idag självklara behandlingsmetoder i den somatiskavården.

IL är jag helt klart sugen på och hade jag haft pengar hade jag gjort det. Jag var lite inne på IviG redan förra gången, för 12 år sedan.  
    Min svenska läkare säger att det finns en liten, liten risk för LKG vid höga doser (över 50 mg) under lång tid. Kopplingen till graviditetsdiabetes har jag inte hört något om, och hur pred/trombyl/fragmin skulle kunna orsaka Hepatit Cförstår jag inte alls.

Hur som helst, det är bara du som kan avgöra vilka "risker" du är beredd att ta.
  • Angla

Nej, nej, nej inte pred/trombyl/fragmin utan ngn behandling som gavs under huden, dock ej säker på om de nanvänds ännu iom att jag haft paus ifrån detta i några år.

Angla - mamma till slut
  • tjorven01
    Angla skrev 2012-04-11 10:59:29 följande:
    Nej, nej, nej inte pred/trombyl/fragmin utan ngn behandling som gavs under huden, dock ej säker på om de nanvänds ännu iom att jag haft paus ifrån detta i några år.
    Menar du kanske LIT????
    De positiva effekterna av det har ju varit svåra att bekräfta i undersökningar. 
    2012 ska bli ett bättre år
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!