• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd

Angla: TSH på 1,1 kan väl ändå inte ses som särskilt högt? Och jag håller med Myran, fyra månader är otroligt kort tid... varför tror du att ni har svårt att bli gravid?

• Zinfandel

Angla: vi har ju mailat flera gånger om just detta så jag tror att du har fått svar på en del redan..! Och ditt tsh är bra Flört Njut av våren!

• Angla

Tackar ... fyra månader ÄR en piss i havet!!!

Del två av hela saken är att jag med ex maken har 11 år av ofrivillig biologisk banrlöshet inkl 7 IVF/ICSI och 4 FET varav 1MF. Redan då var jag väldigt mycket inne på immunologiska faktorer. I samband med detta pajjade min sköldkörtel vilket ledde till Trak-anti, TPO och förhöjda CD25 receptor II. Idag har Trak gått ner på noll och TPO är nere på 400 (tidigare 1800). Läkarna säger att denna historia int hör till min nuvarande sitts då jag har nu partner och bättre värden. Trotts detta undrar man ju ... Så vad tror NI?

Vad jag har förtsått så skal lTSH ligga under 1,0?

Tack för att ni svarade och Zinfandel, njuta är svårt när minnet av paniken inför att inte lyckas kommer tillbaks. ärrad? Jooo

Angla - mamma till slut
  • myran6801

Angla, nu förstår jag bättre, elva år är lång tid och tär på en. Tyvärr kan jag inte ge dig några råd, men jag hoppas av hela mitt hjärta att du finner en lösning. Men ge inte upp utan kämpa vidare. Kram

• Lully Hill

Angla - du har kämpat länge och oron gnager. Vänta inte längre! Sätt i gång och utred detta genom att kontakta Dr D. Du kan ha antikroppar som inte syns på de prover du tagit. Du måste ta USA proverna för att få vägledning och prata med en Dr som kan immunproblem kopplat till infertilitet. Maila lifeclinic länken finns i min presentation. Norweigan flyger Sth-Athen from april ! En vårweekend i Athen är härlig dessutom! Ta tag i detta. du har väntat länge och är troligtvis oförklarligt barnlös! Ett skäl så gott som något! Kram

• HollyGolightly

Tillägg ang Norwegian, tyvärr verkar de bara flyga på vissa dagar i veckan, hemresor torsdagar och söndagar (åtminstone på de datum jag sökt). Vilket innebär att ta många dagar ledigt om man ska pricka in ett Dr D-besök på måndagar. Men kan man ta ledigt så funkar det så klart! Och det kanske blir fler avgångar med tiden?

Det verkar dock inte heller särskilt mycket billigare än, snarare tvärtom, så det man främst tjänar på det är nog tid eftersom det är direktflyg. Vi åker i april, men valde Swiss ändå. 

Angla, jag tycker som Lully - ta tag i det direkt! Tid är dyrbart!

Och grattis alla plussare! 

• Angla

Tack!

Dilemmat är at tefter ett kraschat äktenskap så flydde jag och sålde villan med förlust. Mannen jag träffat har skulder sedan innan. Vi har inga pengar och kommer behöva låna ... då känns adoption säkrare än immunprover. Oavsätt så blir jag ju mamma igen. Men samtidigt så är jag nyfiken och vill veta. För OM det är immunproblem och OM vi lyckas så går ju det snabbare, är skonsammare och billigare än adoption ... Livet är inte lätt!

Vad kostar det? Vilka prover tar de?

Angla - mamma till slut
  • Lully Hill
    HollyGolightly skrev 2012-04-07 19:28:14 följande:
    Tillägg ang Norwegian, tyvärr verkar de bara flyga på vissa dagar i veckan, hemresor torsdagar och söndagar (åtminstone på de datum jag sökt). Vilket innebär att ta många dagar ledigt om man ska pricka in ett Dr D-besök på måndagar. Men kan man ta ledigt så funkar det så klart! Och det kanske blir fler avgångar med tiden?

Det verkar dock inte heller särskilt mycket billigare än, snarare tvärtom, så det man främst tjänar på det är nog tid eftersom det är direktflyg. Vi åker i april, men valde Swiss ändå. 

Angla, jag tycker som Lully - ta tag i det direkt! Tid är dyrbart!

Och grattis alla plussare! 
    Synd, förra året flög de hem på måndag el tisdag om jag minns rätt. Kanske man kan kombinera swiss och norweigan också. Så gjorde vi engång.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Angla skrev 2012-04-07 19:31:35 följande:
    Tack!

Dilemmat är at tefter ett kraschat äktenskap så flydde jag och sålde villan med förlust. Mannen jag träffat har skulder sedan innan. Vi har inga pengar och kommer behöva låna ... då känns adoption säkrare än immunprover. Oavsätt så blir jag ju mamma igen. Men samtidigt så är jag nyfiken och vill veta. För OM det är immunproblem och OM vi lyckas så går ju det snabbare, är skonsammare och billigare än adoption ... Livet är inte lätt!

Vad kostar det? Vilka prover tar de?
    Ja pengar är ett problem i fertilitetssammanhang. Adoption är heller inte helt billigt, kostar ca 100 000 kr och tar också tid. Medgivande får man inte om man är kvinna över 43 år, det har socialstyrelsen bestämt! Det är orättvist!

Jag betalade Dr D för ett år sedan och jag vet att han nu höjt priserna så någon annan kanske kan ge dig aktuell prisuppgift. USA proverna kostar ca 9000 kr, sedan tar han betalt för konsultationen också. Jag tror det allt som allt kanske kostar som en IVF förutom resor och hotell. Droppet bör du få i Sverige. Beroende på vilka kontakter du har inom sjukvården så kan du få hjälp med det.

Bara du kan bestämma hur du vill gå vidare. Själv kunde jag säga att jag kunde ev leva med min barnlöshet men bara om jag slapp fundera på -Om jag bara hade gjort...så kanske? Ville veta att jag verkligen försökt allt.
    Vi var också inne i adoptionssvängen men hoppade av av olika orsaker.

Detta var sista halmstrået och i sista minuten för min del.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Angla

Absolut, adoption kostar också men så länge man fått skicka en ansökan så är det relativt säkert. Adoption kostar minst 100 000kr ksulle ja gsäga antagligen det dubbla beroende på land. Jag är precis fyllda 30år så tid har jag. Partnern är dock äldre men jag har redan köat u fyra år så vi skulle hamna långt fram i kön och laltså hinna. Dilemmat är om soc skulle godkänna oss med tidigare separationer?

Droppet torde nog inte vara några problem varken. Kanske svårt att få det på svenskt recept. Administrationen är dock inget problem, har många kollegor.

Jag har inga problem med att leva utan att ha fått vara gravid. Dock skulle jag ha vsårt at tacceptera ett liv utan att vara mamma till fler barn än det barn jag har. Min famn känns inte alls komplett. Kanske pga det barn jag förlorade iom skillsmässan (fick avbryta en adoption mycket sent).

Samtidigt så skulle en graviditet vara en så underbar befrielse på ett stort problem ...

Det som kostar är alltså - resa & hotell, blodproverna, konsultation, läkemedel. Vad tillkommer i kostnader vid en graviditet?

Vet ni hur graviditetsfrekvensen är efter behandling? Hur många gör IVF och hur många testar hemma?

Angla - mamma till slut
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!