• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

Ja, det är klart det är skillnad, nåt annat sa jag inte, då missförstod du mig! Lymfocyter är en del av leukocyter men eftersom leukocyter även innehåller graulocyter & monocyter så måste han också ha lymfocytvärdet. Jag får samtliga uppspaltade.

• Zinfandel

Jag kommer att ta Menopur även denna gång. Jag får svar som vanligt av Dr D?! Men ja, han är väldigt busy, förutom alla som skriver här så får jag mail av såna som inte gett sig till känna och så finns det även ett par nya i SIS, sen alla som inte vi känner till - och sen alla andra nationaliteter Glad

• Poussin

Zin - Ja då missförstod jag dig, får skylla på att jag sovit dåligt... Flört

Dr D sätter säkert olika prio beroende på vad man frågar om, har märkt att han svarar snabbt när det behövs och är något brådis. Han svarar säkert om några dagar. Glad
    Vad är SIS?

• Cathy

Grattis Poussin till en härlig påskpresent!! {#emotions_dlg.flower}

Glad påsk på er alla! kram

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2012-04-06 09:12:39 följande:
    Men Lymfocyter är ju Leukocyter. Leukocyter är vita blodkroppar som består av Granulocyter, Monocyter & Lymfocyter. Jag får alla specade som jag fick på Dr Ds önskelista! Polypen kan säkert inverka.

Har det hänt att ni har fått ändra nåt i behandlingen utefter FBC? Kan det hända nåt mer än att han vill avbryta behandlingen? Eller sätta in tätare IL?
    Jag får också mitt FBC specat. jag trodde det var så man alltid får det.  Så här såg det ut senast:
     B-EPK, ERYTROCYTER 4,2 B-HEMOGLOBIN 129 B-EVF 0,37 ERC-MEDELVOLYM 90 ERC-MCH 31 ERC-MCHC 345 B-TROMBOCYTER 249 B-NEUTROFILA 9,6 B-EOSINOFILA <0,1 B-BASOFILA <0,1 B-LYMFOCYTER 1,0 B-MONOCYTER 0,5

Zin, jag tror Dr D kan justera med Prednisolon dosen och IL-intervaller. Jag har fått min Preddos ökad från 10mg till 15 mg pg av att jag började svullna lite
     och fick lite ont i lederna. Jag fick höjd dos och nu mår jag bra igen. dr D sa att dessa symptomer "could lead to everything!"
    Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Lully Hill skrev 2012-04-06 14:25:02 följande:
    Jag får också mitt FBC specat. jag trodde det var så man alltid får det.  Så här såg det ut senast:
      B-EPK, ERYTROCYTER 4,2 B-HEMOGLOBIN 129 B-EVF 0,37 ERC-MEDELVOLYM 90 ERC-MCH 31 ERC-MCHC 345 B-TROMBOCYTER 249 B-NEUTROFILA 9,6 B-EOSINOFILA <0,1 B-BASOFILA <0,1 B-LYMFOCYTER 1,0 B-MONOCYTER 0,5

Zin, jag tror Dr D kan justera med Prednisolon dosen och IL-intervaller. Jag har fått min Preddos ökad från 10mg till 15 mg pg av att jag började svullna lite
     och fick lite ont i lederna. Jag fick höjd dos och nu mår jag bra igen. dr D sa att dessa symptomer "could lead to everything!"
    Kram
    Nu ser ni bättre tror jag.
  • Lully Hill
    Zinfandel skrev 2012-04-06 09:12:39 följande:
    Men Lymfocyter är ju Leukocyter. Leukocyter är vita blodkroppar som består av Granulocyter, Monocyter & Lymfocyter. Jag får alla specade som jag fick på Dr Ds önskelista! Polypen kan säkert inverka.

Har det hänt att ni har fått ändra nåt i behandlingen utefter FBC? Kan det hända nåt mer än att han vill avbryta behandlingen? Eller sätta in tätare IL?
    Dr D justerade min dos Pred för ett tag sedan. Från 10 mg till 15 mg. Jag fick lite ont i lederna och fötterna svullnade lite. BM hävdade att det var graviditetssymptom som var vanlig men Dr D menade att det kunde vara immunrelaterat. Efter den nya dosen på 15 mg mår jag jättebra igen. Dr D är glad för han sa att "these symptoms could lead to everything!" Dr D vill alltså att man rapportera så fort man får någon konstig åkomma under graviditeten.
  • Angla

Hej på Er ....

Vad är tecken på immunologiska problem?
    Kan man tolka något utifrån vanliga prover? Alltså inte "diagnos" utan misstanke? 
    Har någon tips på en homeopat i Stockholm?   

Tack!

Angla - mamma till slut
  • Lully Hill
    Angla skrev 2012-04-06 17:16:43 följande:
    Hej på Er ....

Vad är tecken på immunologiska problem?
    Kan man tolka något utifrån vanliga prover? Alltså inte "diagnos" utan misstanke? 
    Har någon tips på en homeopat i Stockholm?   

Tack!
    Hej,
    det finns inte några egentliga symptom förutom oförklarlig barnlöshet. Dvs ni kanske har perfekta spermier o ägg och embryon och man hittar inget fel. Enl klinikerna kan ca 80% av oförklarligt barnlösa hjälpas med immunterapi. Dåliga ägg kan också vara relaterat till immunproblem, likaså IBS-mage, eksem, och andra autoimmunaproblem. Immunförsvaret kan attackera embryot av så många orsaker så det går inte att säga något exakt. du kan till exempel ha bildat antikroppar mot din man celler mm. Har niinte hittat uttalade fel i era utredningar men har flera misslyckade IVF eller flera missfall i bagaget så är misstanken stor om immunproblem.
  • perry6

Nu har jag äntligen läst ikapp. Efter besöket hos Dr D i början av mars har det varit så mycket som skulle ordnas och fixas så jag har inte riktigt hunnit med FL (men saknat det jätte mycket)

Poussin - stort grattis, vad underbart att allt så bra ut. Denna gången blir det bebis.

Curly - skönt att polypen snart är borta, för det verkar ju vara den som ställer till det för dig. Jag har precis som du höga värden för Leukocyter: 7.0 och Lymfocyter: 8.2. Jag mätte dessa för en vecka sedan och då sa Dr D att han vill att jag skulle ta IL direkt, men jag har ingen som kan hjälpa mig (nackdelen med att bo i Göteborg) med detta förrän på måndag den 9:e, jag hoppas det kommer att räcka.

Zin - härligt att du är på gång igen. Håller tummarna att det funkar hela vägen denna gången. Du verkar ju ha en bra plan.

Lully - vad skönt att Dr D verkligen har koll på dig och reglerad din dos efter dina behov. Graviditetssymptom - pyttsan....

Ego - var hos Dr D den 5:e mars och tog Chicagoproverna samt hade ett jätte bra samtal. Jag fick även IL på kvällen den 5:e.
    Mina resultat på Chicagoproverna visade:

NK Assay (%killed) panel
    50:1

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!