• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan- Om Dr D sa att problemet kanske ligger hos din sambo, så kan det innebära att det är dnafel eller fragmentationsafel på sperman. Flera kliniker utomlands gör sperm dna fragmentationstest rutinmässigt på alla manliga patienter tex Serum och AvaRiga. Men inte Dr D.... Hade han tagit det provet på min sambo hade vi direkt sett att det aldtig skulle gå vägen utan donator. Men han tog inga tester alls på sambon och vi fick fortsätta med många månaders lönlösa försök.

Sperm dna fragmentationstest går inte att göra i Sverige, men man kan göra det testet separat på vissa kliniker tex i Riga. Går både båtar och flyg dit. Flyget tar en timme från Arlanda.

Du kan ju fråga Dr D om han vill att ni ska ta sperm dna fragmentationstest eller några andra prover för att utreda mer.

Dr D brukar förklara för alla oss immuntjejer att våra immunsystem pendlar på ett mer onormalt sätt än de utan immunproblem. Pendlingarna är större hos oss. Men ditt kanske dessutom pendlar alldeles för fort.

Hoppas Dr D kan hjälpa dig !

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-11-15 18:57:20 följande:

Okej då förstår jag. Såg din sambos spermatest helt normalt ut på testerna som görs i Sverige?

Vi gjorde missfallsutredning i Sverige efter mina 3 första missfall och det enda testet soom gjordes på min sambo då var ett kromosomtest (blodprov) vilket var 100% normalt.

Han fick inte göra spermatest trots att vi frågade om det. För de sa " Onormala spermier kan inte befrukta ägg" (vilket är helt fel).

Dr D tog inga prover alls på mannen, trots att vi frågade utan vi fick samma idiotiska uttalande även av honom "Onormala spermier kan inte befrukta ägg".

Så, svaret på din fråga är Ja, allt såg normalt ut på min sambo på de test de tog i Sverige, Dr D tog inga alls.
  • UndrandeSökare

Ariellan- Tror nog du kan köra igång i denna cykel ifall du har behandlingsplanen och alla mediciner du behöver. Du kan ju maila Dr D och säga att du är på cd2 idag och att du kör igång med hans brhandling nu.

Sen följer du bara behandlingsplanen du fick.

• UndrandeSökare

Ariellan - Säg till din man att ringa kliniken där han gjorde spermaprovet och begär ut provsvaret på papper och läs igenom det. Det är nämligen extremt viktigt att det måste vara spermieprov med morfologi.

Bara mäta antal spermier och rörlighet räcker inte. Man måste kolla morfologi också. Men vissa gör inte det för det kostar extra.

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-11-15 20:00:22 följande:

Har ju mycket av medicinerna kvar från Maries behandling. Bad också om en ordination för il. Den är ju dock på engelska, brukar klinikerna godta det?

Du kan ju fråga om din klinik accepterar engelska ordinationer.
  • UndrandeSökare

lill111- Jag och min man är ett levande bevis för att onormala spermier KAN befrukta ägg. Min man har fel på alla sina spermier- men ändå blir jag gravid varje gång vi försöker få barn naturligt.

Kliniken AvaRiga har också bekräftat för oss att onormala spermier visst kan befrukta ägg.

• UndrandeSökare

Peewee- Det kan vara IL som trycker ner ditt progesteron också, så är det för mig, när jag går bakåt och kollar i mina gamla provsvar. Utan il har jag bra progesteronvärde.

• UndrandeSökare

lill111- Tyvärr kan de svenska läkarna inte tillräckligt mycket om fertilitetsproblem, de är så långt efter utlandet när det gäller detta område, att det inte ens är värt att diskutera det med de svenska läkarna. De ser bara ut som fågelholkar i ansiktet om man börjar prata om detta med dem

Dubbeldonation är ju inte ens godkänt enligt lag i Sverige...rena stenåldern enligt mig.

• UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2017-11-16 12:31:12 följande:

Så kan det kanske vara. När jag fick plus i januari så tog jag ett dropp vid mens sen tog jag inte mer dropp. Har funderat mycket på varför det är som det är. Nästa gång ska jag prova progesteronsprutor och hoppas att jag tar upp det bättre. Vi kommer att åka till Aten i februari så jag har mycket tid att fundera. :)

Intressant att du har samma erfarenhet med IL, progesteron och graviditet. Jag tror helt enkelt att IL är för starkt för mig. Det passar inte alla. Jag kan absolut inte ta det runt ÄL för då blir jag aldrig gravid, utan IL gravid direkt. Hoppas det går bra i Aten i februari !
  • UndrandeSökare
    Yrla76 skrev 2017-11-17 19:44:22 följande:

Hej på er! Jag fick konstaterat missed abortion i onsdags och har nu börjat blöda. Var i v 8 men graviditeten var avstannad i v 5. Nytt ivf försök i Jan-feb. Håller tummarna för er som är gravida och i fas att göra ivf försök snart.

Beklagar Yrla, håller tummarna att det går bättre i början av 2018 istället !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!