• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan- Vi hade 2 telefonmöten med Dr D. Först ett efter vi mailat in hans patientformulär.

Sen åkte vi ner till Aten och tog proverna. Sen hade vi telefonmöte nr 2 efter att Dr D hade fått provsvaren och mailat dem till oss.

• UndrandeSökare

Hej Shivalilla- Jag ska försöka svara på dina frågor.

När man gör en utredning hos Dr D så består den av flera delar.

1. Först brukar man maila honom och säga att man vill bli hans patient, han svarar.

2 sen ber man Dr D att man ska få hans patientformulär via mail, som man fyller i och mailar tillbaka till honom.

3. Sen har man en telefonkonssultation med honom via tel eller Skype.

5. Man bokar in besökstid hos honom, man köper flygbiljetter och bokar hotell och reser till Aten.

6. Vid besöket hos honom tar han en mängd blodprover som skickas till ett speciallabb i USA, plus dessutom en del prover som analyseras på labb i Aten.

Sen får man sitta ner och prata med Dr D, han gör vul, samt instruerar dig över vilka mediciner du ska köpa till en början. Alla mediciner du behöver kan köpas receptfritt på Apotek i Aten även mediciner som Neupogen och Humira är receptfria.

7. Man reser hem, betalar hans faktura som kommer via mail. Sen efter man betalat mailar han dina provsvar.

8. Man har ett nytt telefonsamtal och går igenom provsvaren. Han mailar dig sen en personlig behandlingsplan utifrån dina provsvar.

Under behandlingen så tar man ofta olika blodprover här och mailar provsvaren till honom, så ordinerar han när man ska ta droppen, ändrar medicindoser etc utifrån det. De prover han oftast vill ha är FBC som motsvarar Blodstatus plus b-celler., ibland vill han även ha östrogen, progesteron, tsh eller andra prover. Man har mailkontakt hela tiden under behandlingen.

Ja, det kostar en hel del att göra Dr Ds behandling, med utredning och hans support. Sen här i Sverige tillkommer kostnader för Intralipiddropp, blodprover och mediciner.

• UndrandeSökare

rashford- Välkommen hit till tråden !

Se mitt svar till shivalilla ovan ang Dr D.

Det finns privatkliniker i Stockholm och Göteborg som sätter intralipiddropp mot betalning. Känner tyvärr inte till någon i Lund/Malmö.

Men vissa har löst droppsättningen genom att de har en vän/släkting som är sjuksyster som sätter droppen privat hemma. Dropputrustning kan köpas på apotek i Aten eller via internet.

• UndrandeSökare
    ReturnofFlaxa skrev 2017-10-23 08:53:44 följande:

Tänkte bara titta in och tala om hur det gick med SDI-testet som vi planerade att göra i Göteborg. Efter många om och men tyckte kliniken i Göteborg att det var för mycket arbete (de skulle väl inte tjäna tillräckligt med pengar på det ...) så de ville inte hjälpa till. Den danska kliniken blev väldigt förvånade. Hur som helst så åkte min sambo till Danmark och tog testet istället. Det gick snabbt och lätt, resultatet kom på kvällen (med bra resultat). Så nu är det en resa till Aten som står härnäst på schemat ... någon som kommer att åka ner närmaste månaden? Skulle gärna vilja ha sällskap (och egentligen åka så fort som möjligt). =)

Tråkigt att Göteborg inte ville hjälpa er, tyvärr är fertilitetsvården i Sverige inte mycket att hänga i granen. Bästa hjälpen får man utomlands. Bra att din man reste till Danmark och fick göra testet där istället.

Lycka till i Aten.
  • UndrandeSökare
    ReturnofFlaxa skrev 2017-10-23 12:24:38 följande:

Ja, jag blev väldigt förvånad Undrande sökande. Tydligen tjänar de bättre på IVF:erna än på det här provet ... konstigt när de tidigare har lovat den danska kliniken att samarbeta.

Känner mig nervös för att åka till Aten på egen hand. Fast det är lite spännande också. =)

Det går säkert bra, vilket datum har du bokat tid att träffa Dr D?
  • UndrandeSökare
    ReturnofFlaxa skrev 2017-10-23 16:00:21 följande:

Har inte bokat än. Funderar på nästa vecka redan men får se om jag hinner få ihop det. Tydligen går det ju att boka med kort varsel (sade han när vi skypade med honom).

Låter bra. När det gäller hotell har många här valt att bo i närheten av Syntagmatorget mitt i stan, nära tunnelbana, resturanger, apotek etc Annars är området Plaka mysigt, däremot skulle jag inte rekommendera att bo i området Omonia (många knarkare och sånt där speciellt nattetid).

Har du tid över så passa gärna på att se några av Atens sevärdheter. Samt handla på dig rejält med mediciner. Alla mediciner är receptfritt på apoteken i Aten.

Dr Ds klinik ligger ute i ett område som heter Marousi, men det går att ta tunnelbanan dit från Syntagma och sen promenera sista biten. Hör av dig om du har några frågor om Dr D och behandlingen.
  • UndrandeSökare

Ariellan- Får du höjd temp alltid runt ÄL? Även de cykler då ni inte försökt bli gravida?

Isåfall behöver det inte vara din mans spermier du reagerar mot, det kan nämligen vara så att man reagerar på kroppens eget progesteron. Det utsöndras ju varje månad runt ÄL. Det berättade Serum för mig.

• UndrandeSökare

Ariellan-När det gäller progesteron, Gå in på ivfserus hemsida och fyll i deras questionaire, maila in och Katie på Serum kommer svara dig. De kommer erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med klinikchefen Penny eller någon av klinikens läkare. Be att du får prata med Penny. Då kan du ställa alla frågor du vill. Det var Penny som sa till mig att Serum behandlat patienter som var överkänsliga mot kroppseget progesteron och lyckades få barn genom Serums hjälp. Jag frågade inte vad medicinen hette.

Lycka till !

När det gäller provrör, kanske Werlabs kan hjälpa?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!