Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
MariaKojola- Gör man behandlingen genom Dr D så fortsätter man med blodprover och mediciner hela graviditeten.
MariaKojola- Gör man behandlingen genom Dr D så fortsätter man med blodprover och mediciner hela graviditeten.
Pitebo - Välkommen hit till tråden ! Tyvärr är svensk sjukvård inte så bra på fertilitetsproblem. Många läkare jag träffat hävdar att "kvinnans immunförsvar inte kan orsaka fertilitetsproblem". Tyvärr gör det också att de i många fall vägrar att skriva ut några mediciner utom på sin höjd Lutinus och kanske Trombyl.
Det är därför de flesta härinne rest utomlands - för det är där kunskapen om detta finns (främst klinikerna Serum och Life clinic som båda finns i Aten) för att få en bättre utredning och få papper vilka problem man har och sen behandling. Har man sen papper på sina problem kan man i vissa fall enklare få hjälp här.
Immunproblem kan yttra sig på så olika sätt. Vissa har fått veta att de har blodkoagulationssjukdomar andra har högt tnf-alfa eller andra problem och klinikerna utomlands behandlar med en stor mängd läkemedel.
Standard medicineringen vid kliniker i Aten består av Trombyl, Fragminsprutor, kortisontabletter och Intralipiddropp. Men de som har svårare immunproblem kan behöva medicinering med Neupogen, Humira etc
Det du kan testa att fråga din läkare om är Trombyl (kan förhindra proppar) och kortisontabletter (Prednisolon, lugnar immunförsvaret till viss del).
Men vägrar din läkare så skulle jag rekommendera att du kontaktar en klinik i Aten för en ordentlig immunologisk utredning. En utredning kostar ca 20.000 svenska kr. Googla på ivfSerum eller Life Clinic så hittar du mer info !
Lycka till !
Tyvärr Dr D är dålig på att svara ibland, speciellt när han inte tycker det är akut. Man får helt enkelt skicka påminnelsemail samt skriva Urgent i subjectraden om det är nåt man vetkligen måste få svar på.
Annars fråga dina frågor här itråden - här finns massor med kompetens !
Dina Leukocyter och Neutrofilia kommer stiga av att du tar kortison. Men håll koll på dina Lymfocyter ! Om de stiger över 3-3.5 så brukar Dr D ordinera nytt dropp snart ! Under tiden jag gjorde hans behandling fick jag också dåligt med svar, så då tog jag dropp på egen hand så fort mina Lymfocyter bar iväg. Sen tog jag nya blodprover veckan efter och mailade resultatet till Dr D. Brukade få ett Well done som svar !
Mila - De flesta här använder Trombyl 75mg, och det är samma sak som Albyl Minor 250mg. Bara att albylen är starkare. Därför ska du dela varje Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag. Nej, det är inte farligt (inte annat än om du är överkänslig mot acetylsalicylsyra) skadar inte fertiliteten.
När jag tog det i naturlig cykel började jag med det efter ÄL (cd 23 tror jag). Jag slutade vid mens, vid graviditet fortsätter man bara. Men gör du ivf så kolla med nån i tråden som kan det.
Hej Melina77- Välkommen hit till tråden !
I mitt första mail till Dr D skrev jag bara ner att jag lider av upprepade missfall, får ingen hjälp i hemlandet. Misstänker att immunförsvaret är problemet och att jag vill bli hans patient.
Sen fick jag ett mail av honom och senare hans patientformulär. I formuläret finns plats att skriva ner din och partnerns historia. Så du kan vänta med att skriva ner hela din historia tills dess du ska fylla i formuläret.
Lycka till !
Är det nån om har koll på normal progesteron värde i de första gravidsveckorna? Tex var bör prog ligga vid v 7? Tack :)
Zwillinge- Om du är under 40år nu så kontakta Kvinnokliniken på sjukhuset och fråga om du är berättigad till missfallsutredning.
För mig visade den svenska missfallsutredningen ingenting och då vägrade de också att skriva ut några mediciner. Är man över 40år så får man ingen missfallsutredning för då är man för gammal enligt Landstinget(det är vad de sagt till mig iallafall).
Yrla76- Beklagar dina missfall. Jag har haft 5missfall och väntar nu på att det 6e ska komma ut (trots dubbeldonation, PGS, mediciner etc)
Jag har gjort utredning och behandling genom Dr D och jag märkte att jag blir lätt gravid naturligt utan mediciner, men de månader jag tog IL- dropp så plussade jag aldrig. Sen första månaden utan dropp plus direkt. IL fungerar alltså som p-pilller för mig. Har mailat Dr D flera gånger och frågat om detta men han vägrar svara. Kanske du har liknande problem?
Yrla- gör ett amhtest föreslår jag. Har hört om andra där amh gått ner drastiskt efter 40 och då slutar de plussa (om du försöker med egna ägg alltså).