• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Upprade missfall - Jag tålde som sagt var inte Pred, men Dr D satte mig då på Medrol 4mg, jag tar 2 tabletter dagligen på morgonen. Det är också en slags kortison, men denna sort tål jag. Inga biverkningar alls för min del. Medrol finns i Sverige också under samma namn. Så prata med din läkare och fråga om hen kan skriva ut det åt dig istället.

• UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-04-19 13:58:06 följande:
    Okej, tack för tipset! Ska avvakta nån dag o se hur ja fortsatt mår, känner mig bara lite varm idag så svimkänslorna kanske bara va tillfälliga. Hade ätit lite dåligt igår på förmiddagen när de börja oxå så de kan ju gjort att ja kände mig svimfärdig. Men fortsätter ja må dåligt så ska ja absolut höra med henne om hon kan skriva ut medrol istället.

Men den är starkare och ska tas i en lägre dos eller? Eftersom dom tabletterna bara är på 4 mg st ch prednisolonen är lägst 10 mg st? Eller pred kanske finns i 5 mg oxå iof.
    Prednisolon finns som 5mg tabletter, det är sådana vi i Atentråden använder,
    för att lätt kunna trappa upp och ner doserna. Då kan man även halvera 5mg tabletterna, för att kunna trappa ner på bättre sätt.

Vi köper den grekiska motsvarigheten som heter Prezolon 5mg som kan köpas receptfritt i Aten (Alla mediciner kan köpas receptfritt i Aten även penicillin.) I Sverige finns Prednisolon att köpa i både 5mg och 2,5mg versioner.
    Kolla i Fass.se

Vid min fösta graviditet (innan jag började med mediciner) så fick jag också problem med lågt blodtryck, blev så yr och svimfärdig efter jag klivit upp så jag fick lägga mig ner på badrumsgolvet för att inte svimma, så svimfärdighet kan vara tidigt graviditetstecken också

Vissa kvinnor tår inte högre doser av kortison, men det brukar gå bra ändå, Har sett de som lyckats på endast Trombyl och 10mg Prednisolon.
    Jag äter Medrol 4mg x2 = dvs 8mg Medrol per dag. Det räcker för mig.
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-04-19 16:11:11 följande:
    Jaha okej, hittade inte det när jag läste igenom biverkningarna igår. Däremot att det var vanligt att man fick ökad blodsockerhalt och det gör ju att man måste kissa oftare. Så kanske är det därför kissa oftare är en vanlig biverkning på kortisonet då, för att många får förhöjt blodsocker av den.

Därför ja börja fundera kring om ja får för högt blodsocker av den, eftersom ja plötsligt behöver springa på toa hela tiden. Känner mig även törstig ofta, vilket ju oxå är typiskt vid hög blodsockernivå..
    Hej ! Jag får inte höjt blodsocker av kortison, men det kanske kan variera från person till person. Sen kan man ju få springa och kissa oftare om man är gravid också. Är du 100% säker på att du INTE är gravid? Sa du inte att din nästa mens borde komma när som helst? Ett tips kan ju vara att ta ett digitalt Clearblue test den dagen ! Det kan ju vara så att det är positivt
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-04-19 20:29:27 följande:
    Jo jag har bim runt lördag, så de va ju min första förhoppning :D Men sen när ja blev så dålig dan efter så börja ja istället tänka att de va högt/lågt blodtryck högt/lågt blodsocker o allt annat negativt eller farligt de kan bero på :P

Jag är alltså absolut INTE säker på att jag INTE är gravid, och hoppas självklart innerligt att det är därför! Men ja fick ett tidigt missfall förra månaden o äl-symptomen var mkt svagare än de brukar så ja antog att ja inte haft nån äl den här månaden. Därför blir jag smått förvånad om de blir pluss nu igen. Men jag håller tummarna, o då hoppas jag isf att prednisolonen hjälper så de är ett barn vi väntar o inte ännu ett missfall!
    Köp ett sånt här och ta på lördag, så hoppas jag det visar positivt !
    www.apoteket.se/produkt/clearblue-digital-2-st-246055/

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Använder du trombyl? Annars be din läkare skriva ut det. Kan förhindra proppar i moderkakan. Det kan vara en orsak till missfall. Man tar 1 tablett per dag. Om du blir gravid fortsätt med Pred, trombyl och Lutinus. Vissa har lyckats på så sätt.

• UndrandeSökare

Mila - Ja, alla mediciner kan köpas receptfritt på apotek i Aten, även penicillin !!! Jag vet åtminstone ett par som aldrig plussat tidigare som åkte till Grekland och hamstrade kortisontabletter i massor (Det heter Prezolon 5mg i Grekland) sen kombinerade de med acetylsalicylsyra här i Sverige och de har nu fått barn.

Annars heter Trombyl i Grekland Baby Aspirin 100mg.

Men naturligtvis rekommenderar jag att du i första hand tar kontakt med Dr D eller Serum, så du får göra en riktig utredning. Det kan ju vara så att det behövs mer än bara kortisontabletter för att lyckas.

Men om du ändå ska åka till Grekland på semesterresa så visst kan du köpa och ta med hem.

Men svaren på dina frågor är Ja, det kan köpas receptfritt i Aten och ja, man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner för eget bruk mellan 2 EU-länder (både Svetige och Grekland är ju medlemmar än så länge). Hör av dig om du har fler frågor, annars inboxa mig.

• UndrandeSökare
    Mila skrev 2017-04-21 07:54:59 följande:
    Tack för svar! :) En sista fråga bara. Vilket är då bästa, Aten eller Grekland?

Såklart har vi i september bokat en resa till Kanarieöarna :p
    Aten är huvudstaden i Grekland. Men man måste inte resa till just Aten,
    man kan ju resa till nån annan ort eller nån ö i grekiska övärlden också.

Fördelen med just Aten är att där finns det bokstavligen ett apotek i varje gatuhörn - eftersom i Grekland är det fri etablering av apotek. Dvs så fort
    du har fått din examen så kan du öppna ditt eget apotek. Inte lika styrt
    som i Sverige. Det var vad de sa till mig på flera apotek när jag var i Aten
    och pratade med dem. Men varje apotek har mycket små lager av
    varje medicin så man får endera hitta ett apotek som vill beställa hem
    större mängder eller så får man springa runt på massor med apotek.
    Så ta med bra skor isåfall, så man slipper skoskav....

Sen är Grekland inte det enda landet i världen där man kan köpa mediciner receptfritt.

Hört om andra som åtminstone köpt Utrogestan receptfritt i Spanien (progesteron likande svenska Lutinus. Fast mycket mindre rinniga och mindre klumpiga än Lutinus. Dessutom kan Utrogestan tas oralt eller vaginalt, mycket populärt
    bland tjejerna i Atentråden. Så då kan nog andra mediciner finnas receptfritt där också. Vet inte hur det funkar på Kanarieöarna, men de hör väl till Spanien?

Om ni ska till Kanarieöarna så gå och kolla på apotek där med om du vill.
    Jag vet dock inte medicinerna namn där. Men vet man vad det verksamma
    ämnet heter så kanske man kan gå på det?

De vanligaste medicinerna som Dr D behandlar sina patienter med
    heter på svenska (kolla på www.fass.se så kan du läsa mer)

Trombyl 75mg (kan FÖRHINDRA proppar i tex moderkakan)

Fragmin 5000ie (kan LÖSA UPP befintliga proppar)

Prednisolon 5mg (Obs! Doserna uppåt hur mycket varje person ska ta av de styr han via blodprov man tar regelbundet och mailar svaret till honom). Lugnar immunförsvaret till viss del.

Intralipid (köpes in droppåsar, blandas med koksalt och tas intravenöst som dropp (infarten måste sättas av sjuksyster). Dr D sköter hur ofta man ska ta dropp och hur mycket. Lugnar immunförsvaret rejält från att attackera embryot.

Sen om man har svårare immunproblem kan det även behövas mediciner som Neupogen, Humira, etc
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-04-19 20:29:27 följande:
    Jo jag har bim runt lördag, så de va ju min första förhoppning :D Men sen när ja blev så dålig dan efter så börja ja istället tänka att de va högt/lågt blodtryck högt/lågt blodsocker o allt annat negativt eller farligt de kan bero på :P

Jag är alltså absolut INTE säker på att jag INTE är gravid, och hoppas självklart innerligt att det är därför! Men ja fick ett tidigt missfall förra månaden o äl-symptomen var mkt svagare än de brukar så ja antog att ja inte haft nån äl den här månaden. Därför blir jag smått förvånad om de blir pluss nu igen. Men jag håller tummarna, o då hoppas jag isf att prednisolonen hjälper så de är ett barn vi väntar o inte ännu ett missfall!
    Tog du något graviditetstest idag lördag? Var det positivt?
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-28 20:58:37 följande:

Hej!

Jag undrar om kortisonet påverkar TSH-värdet? Mitt har sjunkit väldigt mycket, från 2,1 till 0,6 på 4-5 veckor. Tar en tablett dagligen men det bör inte vara den som bidragit till detta för jag började äta dessa för 3,5 månad sedan och hade sjunkit från 3,1 till 2,1 de första 2 månaderna så denna sänkning blev jag helt paff över.... och lite orolig att det skall forsätta sjunka.

Någon som vet?

Ja, Prednisolon kan påverka Tsh, det gjorde det troligen för mig.
    Mitt tsh är pressat redan från början och när det blev för lågt
    fick jag för mycket biverkningar (jag var tvungen att sluta med prednisolonet).

Tar du Levaxin? Hur hög dos?
    En graviditet kan göra att tshvärdet förändras också.
    Är du gravid nu?

Hör av dig till din klinik och berätta om detta tycker jag, går du hos
    Serum eller Dr D?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!