• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solrosen1000
    Nina05 skrev 2021-08-04 20:19:48 följande:
    Fick barn 2020 efter dimitris behandling. Jag har inte hört om någon som genom hans behandling avbryter den i vecka 12. Däremot vet jag att vissa självmant trappat ner kortisonet efter en viss tid. Jag följde dimitris plan och hade support fram till förlossningen. Jag tog fragmin, trombyl, kortison och dropp hela vägen. Dropp mer sällan på slutet. Fragmin o trombyl till v37. Kortison till 2 veckor efter förlossningen.
    Tack för ditt svar! 

Lyckades du på första försöket med Dr D?
    Jag hade tänkt att fortsätta men fått fakturan, som skulle vara från v 12 och framåt, och den var på det dubbla mot vad som var sagt från början. Jag var gravid även gravid 2020 men fick tyvärr avbryta den på grund kromosomavvikelse. Jag valde tyvärr då att dela upp betalningarna istället för att ta allt på en gång och så här i efterhand verkar det varit ett misstag. Dom har ändrat sin policy och det går nu inte att dela upp som jag gjorde, men jag har ju redan betalat för (från plus till v 12) och vad som även sades tidigare så var kostnaden inte kopplad till per försök utan tills man lyckades. Är i v 15+0 idag och det känns som att graviditeten är relativt stabil nu så känner mig lite tveksam till att jag tycker det känns ok med att dubblera kostnaden och ändra vad som blivit överenskommet. Känner mig ju i ett rätt utsatt läge och svårt att sätta emot. Har en alternativ lösning men känner mig kluven. 
  • Solrosen1000

Någon som också plussat med Dr D men att det sen tyvärr misslyckats så ni behövt börja om med ett nytt försök, alternativt frågat om villkoren innan så ni ändå har koll?
    Vad jag minns när jag frågade så var kostnaden inte per försök utan tills det lyckades. Har ni behövt betala igen när det misslyckats eller hur har det fungerat för er? 

• minaimaginärabarn
    Solrosen1000 skrev 2021-08-09 09:04:45 följande:

Någon som också plussat med Dr D men att det sen tyvärr misslyckats så ni behövt börja om med ett nytt försök, alternativt frågat om villkoren innan så ni ändå har koll?

Vad jag minns när jag frågade så var kostnaden inte per försök utan tills det lyckades. Har ni behövt betala igen när det misslyckats eller hur har det fungerat för er? 

Rätt säker att man betalar en gång och sen får hjälp till dess att man lyckas.
  • Nina05
    Solrosen1000 skrev 2021-08-05 09:51:10 följande:

Tack för ditt svar! 

Lyckades du på första försöket med Dr D?

Jag hade tänkt att fortsätta men fått fakturan, som skulle vara från v 12 och framåt, och den var på det dubbla mot vad som var sagt från början. Jag var gravid även gravid 2020 men fick tyvärr avbryta den på grund kromosomavvikelse. Jag valde tyvärr då att dela upp betalningarna istället för att ta allt på en gång och så här i efterhand verkar det varit ett misstag. Dom har ändrat sin policy och det går nu inte att dela upp som jag gjorde, men jag har ju redan betalat för (från plus till v 12) och vad som även sades tidigare så var kostnaden inte kopplad till per försök utan tills man lyckades. Är i v 15+0 idag och det känns som att graviditeten är relativt stabil nu så känner mig lite tveksam till att jag tycker det känns ok med att dubblera kostnaden och ändra vad som blivit överenskommet. Känner mig ju i ett rätt utsatt läge och svårt att sätta emot. Har en alternativ lösning men känner mig kluven. 

Jag blev gravid innan jag hade kommit igång med hans mediciner. Lyckades då behålla den graviditeten första gången jag fick medicinerna. Så ja man kan väl säga att vi lyckades på första försöket med hjälp av Dimitri. Jag hade haft flertalet mf innan det och försökt i ca 5 år..

Vad gäller kostnaden så när jag fick hans hjälp så skulle andra försöker kosta hälften om det blev mf igen.
  • Steeph

Har en fråga till er och jag hoppas ni vill svara Vad kostar ett försök hos Dr D?

Är det då medicinerna man betalar för och hans expertis eller hur går allt till?

Jag vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag tar kontakt med honom.

Blir så glad att läsa att många har lyckats få fullgångna graviditeter och friska barn. Det skänker hopp < 3

• Athen 2021

Hej allihop
    Jag har varit på immunologisk utredning hos Dr D och ska nu äta Malariamedicinen Plaquenil i 3 månader. Ngn annan som föreskrivits detta o som har ngn input? 
    Vi har vid ett par tillfällen tänkt backa ur då vi fått oväntade utgifter samt aldrig tycks kunna få skriftligt på kommande (självklart går allt inte att förutse men allt det andra) liksom de bastester och mediciner som kommer behövas. Dr D säger bara att "det tar vi då", men jag bor i en mindre stad o behöver ha backup o även kunna höra mig för vilka tester som ev kan fås på vårdcentral eller gyn o vilka som jag ev måste vara beredd att åka långt för att få tagna o betala för själv- vad jag förstår kan det bli aktuellt med sådant ASAP under ev graviditet o då vill jag inte stå där med skägget i brevlådan. Spec som "man ju inte ska stressa". Jag har ex sökt i ett halvårs tid efter ngn som kan sätta intralipid på mig, utan ngn framgång. Hur har ni löst detta? Ngn annan som bor i Kalmartrakten? Jag kommer även behöva befinna mig i Tyskland (Kiel) då min särbo arbetar där så vet ngn hur man kan hitta personer från Tyskland som åker till Dr D eller som i alla fall genomgår ivf o kan tipsa om gyn/kliniker etc som kan hjälpa till där? Stort tack på förhand!

• Athen 2021
    Nina05 skrev 2021-06-04 12:25:36 följande:
    Känner du någon som kan sätta dropp? Eller tror du din partner skulle våga försöka? Annars är mitt tips att ringa vårdcentralen och fråga eller någon privat mottagning. Vi hittade ingen så min sambo satte det på mig.
    Hej, Jag har sökt i ett halvår nu utan framgång och dessvärre har min man fått jobb utomlands så han finns inte här på plats. Vårdcentralen var först positiv men högre ort sa nej då det "ligger utanför deras ansvarsområde"...  Och de sköterskor och veterinärer jag talat med vågar inte riskera sin legitimation. Var kan jag hitta instruktioner för att sätta själv? : )
  • Nina05
    Athen 2021 skrev 2021-08-23 10:33:52 följande:

Hej, Jag har sökt i ett halvår nu utan framgång och dessvärre har min man fått jobb utomlands så han finns inte här på plats. Vårdcentralen var först positiv men högre ort sa nej då det "ligger utanför deras ansvarsområde"...  Och de sköterskor och veterinärer jag talat med vågar inte riskera sin legitimation. Var kan jag hitta instruktioner för att sätta själv? : )

Bor du i närheten av Stockholm eller Göteborg så finns iaf en klinik i vardera stad som jag vet hjälper till. Solovaka och Fertilitetsplus.

Du kan inte sätta droppet själv.. Ska sättas i armvecket eller på handryggen och att sätta det på sig själv ser jag nästan som en omöjlighet.

Har du någon vän som kan hjälpa dig att sätta droppet? Familjemedlem? Hittar du ingen mottagning som vill hjälpa dig så är ju det enda alternativet.. Jag förstår inte riktigt hur de ssk och veterinärer du pratat med menar att dom skulle förlora sin legitimation..? Om det är vänner till dig så gör dom ju det privat och inte i egenskap ssk/veterinär så det finns ju ingen legitimation att förlora då tänker jag. Men förstår samtidigt att folk kanske kan vara undrande eller rädda. Och om ni inte är vänner privat så förstår jag dom absolut. Jag hade inte satt nål på någon jag inte var vän med privat.
  • Athen 2021
    Nina05 skrev 2021-08-25 03:02:34 följande:
    Bor du i närheten av Stockholm eller Göteborg så finns iaf en klinik i vardera stad som jag vet hjälper till. Solovaka och Fertilitetsplus.

Du kan inte sätta droppet själv.. Ska sättas i armvecket eller på handryggen och att sätta det på sig själv ser jag nästan som en omöjlighet.

Har du någon vän som kan hjälpa dig att sätta droppet? Familjemedlem? Hittar du ingen mottagning som vill hjälpa dig så är ju det enda alternativet.. Jag förstår inte riktigt hur de ssk och veterinärer du pratat med menar att dom skulle förlora sin legitimation..? Om det är vänner till dig så gör dom ju det privat och inte i egenskap ssk/veterinär så det finns ju ingen legitimation att förlora då tänker jag. Men förstår samtidigt att folk kanske kan vara undrande eller rädda. Och om ni inte är vänner privat så förstår jag dom absolut. Jag hade inte satt nål på någon jag inte var vän med privat.
    Stort tack för input! : )
  • minaimaginärabarn

Halloj!

Är det någon eller några här som har koll på hur kortison påverkar en efter användning i ca 10 månader? Försvinner alla biverkningar eller består vissa? Jag är väldigt rädd för att ta kortison under längre tid p g a vad det kan orsaka min kropp och fostret. Dr D vill att jag tar samma dos som föregående gång trots att chicagoproverna visade på en kropp i lugn. Jag köper hans argument att kroppen kommer reagera vid en graviditet men samtidigt kan jag inte fortsätta att fundera över om min kropp förändrats under åren efter min sons födelse. Jag kan gladeligen ta övriga mediciner, bara jag slipper kortison. Min son vägde för lite, min placenta var mindre än förväntad och han kom 8 veckor för tidigt. I allafall två av orsakerna finns som biverkning vid intag av kortison under graviditeten. Dr D menar att det i stället beror på att min kropp reagerat immunologiska vilket ju innebär att den vill få bort det som inkräktar. Kan jag få era tankar kring detta vore jag supertacksam!!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!