• GrukanGrace

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

mom2012 skrev 2015-08-10 07:11:16 följande:

Ser inte Excel. Kan va pga jag kör i mobilen?

• GrukanGrace

Jag blir så glad att lösa det du skriver. Så för min del är det bara glädjande. Känns ju sambon vi fick en alldeles speciell kontakt :/) då liten världen kan vara.

Stor kram på er!

längtansmamma skrev 2015-08-12 17:59:35 följande:

Tack blåvingen och alla andra som grattat mig och håller tumme och tår. Det verkar onekligen häjlpa för här går det bra. :D

Symptomen fortsätter med tillägget något förstorade och ömmande bröst och i måndags pådag 19 (14 + 5 i embryonas liv) hade jag ett HCG på 3016. Jag är så lycklig att jag inte vet var jag ska ta vägen. på kvällen firade vi med att jag gjorde en smaskig fisksoppa och min fästman fixade ihop en blåbärspaj. Det gäller att njuta av alla framgångar som sagt.

Våga man tro att det ska gå vägen, lite tidigt kanske men iaf... tills vidare så tänker jag fortätta njuta iaf. Ni får säga till om ni tycker om det är jobbigt med mina glädjeuppdateringar, jag kanske ska flytta över till något annat forum snart så ni inte blir ledsna, så återkommer jag om det skiter sig.

Å andra sidan är det/jag ett bevis på att det kan gå också och det kan förhoppningsvis ge er lite hopp...

Tänk att man iaf får känna på lite flyt i livet för en gångs skull. jag har utöver den ofrivilliga barnlösheten haft tufft på flera andra sätt med arbetslöshet i omgångar, konstiga anställningar med osäkra och anstlläningsförhållanden, flertalet uppsägningar på många märkliga sätt, mycket svårt att få nytt jobb trots bra utbildning, en 18-årig relation som tog slut och inga barn blev det i den etc. Han har en dotter på 4 nu! Fast det var bra att det tog slut trots allt. Nu har jag sedan 5 år varit tillsammans med ett guldkorn till man och har det så bra ihop. Sen har det varit massa annat med, vill inte gå in på allt här.

Mina närmaste vänner brukar säga att så mycket skräp som jag varit med om hittills, upplever inte många under ett helt liv. Så tack för flytet - pluggar nu och ska ut i praktik i slutet på augusti kanske leder det till jobb även om jag skulle få barn, oavsett vilket hoppas jag flytet håller i sig!

Tjoho! kram på er alla.

• GrukanGrace

På vår klinik säger de att

1. Ingen aha på bladtosyster skalet är då redan tunt

2. Om man redan på dag 3 tydligt ser Vilka som är bäst så tar man dem och odlar vidare resten. Och tar dem till frys/fet

3. Men om du fått många 3:or utan att lyckas kan man chansa på att någon tar sig till bladto men då riskerar man att de dukar under. Livet är tuffare i skålen. De mår bäst hos dig. Men samtidigt kanske man lär sig vad som går fel.

4. Jag har fått en 3:a och en blasto tillbaka i ett försök, kanske ett alternativ? Inte bra om du har högt immunförsvar dock (som jag).

Vi har gjort 6 ivf en fet och två embryon varje gång. Ingen graviditet. Nu vet vi - jag har för högt immunförsvar.

Kram

MoM11 skrev 2015-08-14 18:48:38 följande:

Jag skulle vilja ha ett råd. Jag gjorde äp idag och fick ut 11 ägg. Jag hade först blivit lovad assisted hatching och insättning av 2 st på dag 3. Nu var det en annan läkare idag som tyckte att vi hellre skulle försöka odla vidare till dag 5, förutsatt att minst 5 blir befruktade. Då skulle jag inte få 2 utan endast 1. Däremot sa denna läkaren att vi ändå kunde göra assisted hatching, den andra sa att detta kunde endast göra på "icke blastocyster".

Jag gör min 4e ivf, första gången fick vi många befruktade (7 av 8) men ivf 2 och 3 fick vi endast 2 och 3 av 10-11 ägg befruktade, därför kanske detta blir en "icke fråga", men när de ringer imorgon vill jag kunna säga hur jag vill göra - dvs om det skulle bli 5 eller fler, vill jag då gå på ursprungsplanen med 2 på dag 3, eller vill jag vänta till dag 5? Ingen av de tidigare ivf har gett graviditet, (möjligen ett svagt + samma dag som mensen kom på första ivf:en med blastocyst).

Jag funderar på om det blir större chans om jag får 2 st 3dagars, dessutom oroar jag mig såklart för om många trillar bort längs vägen. Har aldrig fått till frysen (förutom första gången men då var det pga att jag fick en infektion och därför inte kunde göra ET. Då blev det FET senare på den enda frysbara istället).

Denna gång har jag preppat med q10, melatonin mm samt att jag gjorde hysteroskopi i mars. Mannen har också ätit q10 mm.

Jag ska även ta prednisolon samt baby aspirin denna gång.

Om någon vill ge mig lite råd kring detta är jag väldigt tacksam!

• GrukanGrace

Hej

Vi går till DrD så det är inte samma ställe men.

Vi mailade på måndagen. Skickade papper men info om oss och historik, ett dokument vi fyllde i.

Fredagen 1h långt skypemöte.

Lördag flög vi ner.

Måndag provtagning och tisdag flög vi hem. Provsvaren efter en vecka.

Flyg ca 10.000 för två

Hotell ca 5000 kr

Behandling ca 20-22 000

Efter 7 ivf och några tidiga MF. Så hoppas vi nu att vi är på gång åt rätt håll. Oroverna visade att mitt immunförsvar är för högt och sannolikt orsak till MF.

Kram

Heystella skrev 2015-08-16 12:16:40 följande:

Hej på er!

Hoppar in här då vi är efter 3st IVF försök som alla slutat i missfall i v 5-6 bestämt oss för att åka till Aten och göra en immunologisk utredning. Det lutar åt att det blir Serum, och har skickat iväg ett mail men sett att dem har semesterstängt fram till 31 Augusti. För att stilla min nyfikenhet tänkte jag ställa lite frågor här istället och hoppas att någon vill svara

Funderar väl mest på hur lång väntetid det är tills man får möjlighet att göra testerna, vad det kostar, samt hur länge man behöver vara i Aten? Behöver man göra några speciella tester här hemma innan man åker dit? Har testat det som ingår i en fertilitetsutredning, missfallsutredning, kromosomanalys m.m. som allting har vart bra...

• GrukanGrace

Hade väskan full och vi valde att checka in den. Inga problem. Håller tummarna för dig.

Be läkaren om ett intyg om du vill.

Kram

Hanna333 skrev 2015-08-20 09:58:34 följande:

Ni som köpt Prednisolon i Grekland utan recept. Har ni kunnat ta hem det utan problem? Vad jag har förstått så är det inte ok om man inte har det på recept från läkare? Vill inte åka fast i nån väskkontroll..

• GrukanGrace

Vi åkte från hotellet så vi bad dem boka. Var lite orolig att det skulle vara svårt eller att man skulle bli lurad men alla var bara väldigt hjälpsamma. Så jag tror inte att du behöver boka. Jag hade bara tagit en utanför.

DrD har full koll. Men mycket att göra vi fick vänta rätt länge så ta med något snacks och dricka.

Vi tog blodproverna först så att de kunde skickas sen undersökte han vil och därefter pratade vi. Om du ska ha mediciner så är ett tips att redan nu innan du åker ner be honom ordna det han kan och tror att du behöver. Så slipper du stressa runt på olika apotek. Så fakturerar han dig istället.

Stor kram

mom2012 skrev 2015-08-24 22:47:13 följande:

Någon som går hos life clinic? Bokade du taxi i förväg eller tog en på flygplatsen?

Jag ska åka dit utan min man :( Han va med på serum men den här gång åker jag ensam. Känns lite läskigt.....

Några tips inför mötet med läkaren?

• GrukanGrace

Åh grattis måste jag börja med. Så härligt med ett plus. Vi går nu också hos DrD på Im- behandling efter 7 ivf och några MF.

Håller tummarna nu att det är er tur och att deg håller i sig.

Kram

AnnC skrev 2015-08-27 22:38:05 följande:

Detta är första försöket med immunbehandling, vi blir lätt gravida på egen hand men får missfall! Har även en dotter som inte lever, hon föddes med hjärtfel pga mina antikroppar som orsakar inflammation i moderkakan.

Mediciner jag tar är Intralipid dropp, prednisolon, fragmin och trombyl. Och progesteronkräm på eget bevåg..

• GrukanGrace

Kontakta DrD.

Jag blev också gravid med min nu 12 årige son på första försöket.

Mittimmunförsvar som är starkt bildade då antikroppar som därefter satt stopp för ytterligare barn.

Nu får vi stöd och hjälp.

Kram

MoM11 skrev 2015-08-28 07:12:41 följande:

Mitt 4e ivf misslyckades.

Vet inte vad jag ska göra nu.

Grämer mig enormt för att jag inte fick tillbaka 2 på dag 3 utan väntade till dag 5. Annars hade jag fått testa med totalt 3, nu blev det bara 1 och hela försöket är förbi trots 9 embryon. Fick heller inte aha pga detta.

Hade testat det mesta denna gång. Hysteri i mars (men kanske effekten avtagit), DHEA feb-april/maj (slutade pga utebliven äl). Q10 och diverse kosttillskott till både mig o mannen. Antibiotika, nyttig kost, tomatjuice, prednisolon, babyaspirin. Fick svettningar nu de senaste dagarna, kan det vara immunattacker? Vet ju inte om det är immunförsvaret som är problemet för mig. Det verkar helt enkelt inte fästa trots fina embryon (visst jag har inte pgd-testat dem). Kan det vara il jag behöver eller finns det annat jag kan testa?

Vill bara lägga mig o bryta ihop men det kan jag inte. 3,5 års försök. Har ett barn som blev till naturligt på första försöket, sedan detta. Vad ska jag göra? Är det någon idé att fortsätta försöka med ivf? Ska jag byta till Falun eller testa utomlands?

• GrukanGrace

Fick ett formulär av DrD att fylla i. Tecken som indikerar starkt immunförsvar. Som kan vara tecken.

Reumatisk värk (mamma och morfar hade det)

Sköldkörtel överproduktion (mamma har)

Allergier kvalster, päls, pollen, parfym, nötter, mm mm (blev dessutom mer och mer känslig undr ivf.

Mår bättre om jag inte äter gluten och kolhydrater

Ja jag har blivit gravid 3 gånger två före och en mellan ivf. Inget plus vid ivf. Men DrD var typ säker på att jag varit gravid eftersom allt sett så bra ut. Men eftersom mitt immunförsvar är starkt så har kroppen fixat MF före testen.

Jag är sällan sjuk. Vilka prover undrade du över?

s

MoM11 skrev 2015-09-01 15:17:21 följande:

Gurkan - har du märkt av ditt aktiva immunförsvar på annat sätt?

MoM11 skrev 2015-09-01 15:17:21 följande:

Gurkan - har du märkt av ditt aktiva immunförsvar på annat sätt?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!