• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vilken enorm lycka Che, stort grattis till dig och sambon! Så glad att höra att du äntligen har din dotter i famnen efter alla misslyckanden och all oro.

• Zwillinge86

Lill: det har aldrig diskuterats lågstimulering i mitt fall heller. Jag har fått köra maxdos alla gånger. Men jag har läst att det inte ska vara så bra för oss med lågt amh. D skakade på huvudet åt medicineringen vid mina ivf:er och menade att han aldrig ordinerade så höga doser. Du kanske kan kolla med honom vilken dos han skulle rekommendera i ditt fall. Eller kolla med SnartLycklig hur hennes behandlingsschema sett ut. Jag var också inne på metoden "Crash" som ska vara bra vid lågt amh. Tror att CFC erbjuder den behandlingsmetoden.

Japp, mina cykler förlängdes och spottingen minskade när jag fick pravidel. Har tagit dem sen oktober, så nu tänker jag att det är något annat som spökar eftersom jag nu har problem med blödningar istället. Mitt prolaktin blev förhöjt i och med den första graviditeten/missfallet och har därefter varit ständigt förhöjt även om värdet har pendlat en del. För mig tog det två år att lyckas tjata till mig behandling då de inte ansåg att ett förhöjt värde är något problem om man inte har symtomet läckande bröst. Att jag hade spottings, strulig ägglossning och var hormonellt obalanserad var för dem orelevant. Men jag upplever att allt blev bättre när jag började medicinera. Åtminstone fram till nästa missfall, för nu är ju allt galet igen. Jag har också förstått det som att även värden inom referens kan vara för höga.

Jag testade dhea i 6 månader och melatonin under ca 3 månader. Den sommaren testade jag typ allt som kunde förbättra fertiliteten så det är svårt att uttala sig om effekterna. Men jag mådde bra och märkte inga bieffekter. Gjorde min sista ivf på sensommaren och hade då betydligt bättre resultat än tidigare, förutom att alla ägg slutade dela sig förstås. Vad det beror på vet jag inte, men jag spekulerar kring ifall de höga doserna stressade fram fler ägg av dålig kvalitet. Men vad vet jag.

• Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-05-03 22:45:08 följande:
    Hej på er nu då! Ser ut som jag ska åka och smuggla knark, iochmed att jag är borta så kort tid skulle jag klara mig med handbagage, men medicinerna jag förhoppningsvis har med mig hem måste jag ju ha i incheckat bagage så har en stor väska med mig med typ pyttelite kläder i hörnet ;) seriöst! Sen full på hemvägen ;) Vet ni föressten hur det funkar när man ska mellanlanda hem sen? Jag ska ha checkat in senast 15 minuter på nya planet efter att jag landat, men det är en timme imellan flygen, men checkar man in online då innan för att hinna? Och sen måste man hämta sitt bagage och springa till nästa flyg eller sköts det automatiskt? Har aldrig mellanlandat förut.. Tänk er typ åsanisse från knohult nu när jag ska åka utomlands själv!!! :)

Var precis lika dant för mig, tom väska dit och överfull hem :) Du behöver bara checka in på första flyget resten sker per automatik. Du kan dock behöva gå igenom säkerhetskontroll även vid mellanlandningen. Jag tycker att en timme mellan flygen brukar vara perfekt. Nedräkningen har liksom börjat redan så tiden emellan går ganska fort, samtidigt som det finns lite utrymme för eventuella förseningar. Under en timme kan alltid vara lite riskabelt. Du ska se att din resa går som en dans :)
  • Zwillinge86
    Ingrid1989 skrev 2014-05-06 10:52:52 följande:
    Har fragmin här ifall nån behöver. Fick dock betala då inte högkostnadsskyddet var uppnått men om nån behöver så skickar jag

Ska du inte fortsätta med immunsupporten Ingrid?
  • Zwillinge86
    Ingrid1989 skrev 2014-05-06 12:47:47 följande:
    Blir behandlad med så mycket annat och behöver jag mer får jag ju nytt recept ändå. Inte använt fragmin på länge. Kortison å il är fet som gäller nu...

okej, hoppas behandlingen du får ger resultat :)
  • Zwillinge86

Tack tjejer. Jag är också van att använda de många sökmotorerna, men jag vet sen jag reste till sydamerika att man själv kan hitta mkt billiga resor om man vet vilka avreseorter och/eller flygbolag som brukar vara billiga. Jag tänker tex att det ibland är mkt billigt med tåg till köpenhamn så om flyg till Aten är smidigt och billigt därifrån så borde jag ju utöka sökningen osv.

Sitter och filar lite på en backup-plan om det inte blivit någon graviditet till jul. Funderar då på om vi ska höra med D om en ivf hos honom kan vara en lösning. Men då kontona är tömda efter immunutredningen behöver jag göra en budget redan nu för att ens veta om det är realistiskt att tänka detta som en möjlug lösning.

• Zwillinge86
    Frk Röd skrev 2014-05-08 13:50:59 följande:
    Kan utrogestan köpas receptfritt i Aten? Vad kostar en frp?

Det går att köpa att behöva visa upp recept. Dock kan man om man verkar väldigt förrvirrad bli ifrågasatt. Jag tvekade nämligen lite på vilken styrka jag skulle köpa. Och då blev en apotekare upprörd och frågade vilken dos jag blivit ordinerad för inte kan man ju självmedicinera hur som helst ;)

Jag blev tyvärr dumsnål och köpte bara två askar då de var durare än de andra medicinerna, men det var inga gigantiska summor. Ångrar att jag inte köpte mer då jag föredrar dem framför vaggisar.
  • Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2014-05-08 14:32:07 följande:
    Nu har jag även mejlat igen!

Är det någon som varit i kontakt med D idag?

Jag hörde av mig med excel återkoppling och lite frågor i tisdags och har inte hört något än.
  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-05-08 14:21:11 följande:
    Hur var det nu med ersättning från fs kassan för vård utomlands, hur långt har ni andra kommit med det?

Jag har tänkt ansöka men räknar med avslag då Blingbling (?) fått det. Tänker dock att de behöver en vägledande dom så att det är positivt om vi är flera som söker och överklagar. Utifrån hur jag har tolkat lagen så borde immunologisk utredning kunna betraktas som en fördjupad fertilitetsutredning som det både finns forskning och beprövad erfarenhet kring, men som sverige inte tillhandahåller varför FK med sitt internationella perspektiv bör ersätta kostnader för. Men vad vet lilla jag (ironi) i jämförelse med anställda på FK och landstingen.....
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!