• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Cathy skrev 2014-04-07 16:39:09 följande:
    Solkattan; Håller tummarna hårt för dig! Haha, ja sedelpress skulle vi nog alla behöva hör i tråden Zwillinge; menscykeln är beroende av en fungerande hypotalamus-hypofys-äggstocks -axel och är det så att den inte fungerar så fungerar inte hormonerna optimalt och man får olika typer blödningar som inte hör till. I klartext kan t ex sköldkörteln fungera dåligt och orsaka blödningar. Tar du levaxin - är ditt TSH ok? Endometrios kan också orsaka blödningar. PCO kan också orsaka blödningar. Om blödningarna skulle vara i koppling till äl så kunde orsaken vara att ditt östrogen sjunker så lågt efter äl innan ditt progesteron har hunnit stiga. Och ditt prolaktin var inte alltför högt nu? Ditt problem finns troligen i sköldkörteln - binjurarna - FSH - LH - östrogen - prolaktin.

Prolaktinet är nära 100 nu så det får betraktas som tillräckligt lågt. Mitt TSH har vid varje provtagning legat runt 1. Har ju i flera år haft problem med spottings i samband med mens vilket jag misstänkt berott på prog.brist. Har sedan i höstan smörjt med kräm samt tagit vaggisar mellan äl-mens. Tillsammans med prolaktinvehandlingen tycker jag att dessa besvär minskat. PCO verkar jag inte ha, har iom ivf:er och missfall gjort många ultraljud där de borde sett detta i så fall, har enligt svenska läkare låg äggreserv men enligt D en underfunktion i äggstockarna pga av hormonell obalans. Chicagotesterna bekräftar denna teori då det var just cd19+cd5 som låg alldeles för högt. Skickade mitt första excel-dokument till D idag, frågade då också om blödningarna och om han tycker att jag ska försöka få till en hysto. Jag ska enligt svenska vul ej ha varken endometrios, myom eller polyper och inte heller D verkade hitta något att oroa sig för, men man vet förstås aldrig...
  • Zwillinge86

Skickade mitt första excel-dokument till dr D idag och väntar nu spänt på hans återkoppling. Men otålig som jag är tänkte jag kolla med er vad han brukar reagera på. Jag tig FBC på cd2 och sen nu en vecka efter äl+dropp. Alla värden har stigit ganska mycket och flera av dem ligger nära det övre gränsvärdet. Både leukocyter och eosinofilia ligger ovanför referensvärdet. Kan jag som lekman tolka provsvaren på något sätt?

• Zwillinge86
    Solkattan skrev 2014-04-09 08:46:00 följande:
    Nu har min kompis (jobbar som sjuksköterska inom vården) fått svar ifrån socialstyrelsen... men jag fattar nada..??!

Nån som kan förklara...???Tack för din fråga till oss på Socialstyrelsen. Nedan finns svaretpå din fråga. Kontakta oss gärna igen om något är oklart. ÄMNE Kan leg sjuksköterska sätta dropp på person privat (inte på sinarbetsplats)? Ordninationen kommer från läkare utomlands.... Svar  (2014-03-27 12:39)   Hej XXXXX, Här kommer ett svar som kanske kan vara lite vägledning till dinfråga. Har du ytterligare frågor så är det Läkemedelsverket som duska vända dig till, även gällande frågan vart man kan hänvisapatienten om du inte kan hjälpa till. Nedan följer en redogörelse för relevant lagstiftning. Däremot kanvi inte ta ställning till hur ni ska göra i detta enskilda fall. Detär den som ansvarar för verksamheten, vårdgivaren respektiveverksamhetschefen inom hälso- och sjukvård, som har ansvarar för atten verksamheten är av god kvalitet och att de beslut som fattas ochtillämpas i verksamheten har stöd i gällande författningar.Frågan är då om det är möjligt att administrera ett läkemedel tillen person som är i Sverige men vars läkare, som har ordineratläkemedlet, inte är verksam i Sverige men dock inom EU.Vi utgår i denna del från att Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS2009:13) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk spritär tillämpliga. Dessa föreskrifter ska tillämpas vid förordnandeoch utlämnande från förskrivare och vid utlämnande frånöppenvårdsapotek av bl.a. läkemedel som omfattas av 2 kap. 1 § lagen(2009:366) om handel med läkemedel (1 kap. 1 §).Av föreskrifterna framgår bl.a. att recept får expedieras frånöppenvårdsapotek om receptet utfärdats skriftligen av en behörigförskrivare inom EES (5 kap. 3 §). När det gäller recept somutfärdats i ett annat land inom EES anges det i bestämmelserna vidarebl.a. vad apotekspersonal särskilt ska iaktta när läkemedel lämnasut (5 kap. 27 ? 29 §§). I sammanhanget kan noteras att EU-ländernaingår i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).Avseende administrering av läkemedel vill vi hänvisa tillSocialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) omläkemedelshantering i hälso- och sjukvården. Av föreskrifternaframgår bl.a. att de ska tillämpas på läkemedelshantering inomsådan verksamhet som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)(1 kap. 1 §). Av föreskrifterna och de allmänna råden framgår bl.a.vad som avses med administrering av läkemedel, vem som skaiordningställa läkemedel och vem som ansvarar för administreringen avdetta till patienten. Det framgår vidare under vilka förutsättningarannan personal får iordningställa eller administrera läkemedel (set.ex. 1 kap. 3 § samt 4 kap. 1- 3 §§).I sammanhanget är det av vikt att påpeka vad som gäller om hälso-och sjukvårdspersonals skyldigheter enligt patientsäkerhetslagen(2010:659). I lagen anges bl.a. att hälso- och sjukvårdspersonal skautföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövaderfarenhet och att patienter ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso-och sjukvård som uppfyller dessa krav. Av bestämmelserna framgårvidare att det är den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen somsjälv bär ansvaret för hur han eller hon fullgör sinaarbetsuppgifter. Det kan här avslutningsvis noteras att den somtillhör hälso- och sjukvårdspersonalen får delegera en arbetsuppgifttill någon annan endast när det är förenligt med kravet på en godoch säker vård. Den som delegerar en arbetsuppgift till någon annanansvarar för att denne har förutsättningar att fullgöra uppgiften (6kap. 1-3 §§).Med vänlig hälsningUpplysningstjänstenSocialstyrelsen106 30 StockholmTelefon: 075-247 30 00

Jag tolkar svaret på samma sätt som Angel. Kan tillägha att den första ssk som jag frågade (privat) drog sig ur efter att ha konsulterat sitt fackförbund som starkt avrådde henne att sätta droppet då hon genom att göra det kunde riskera sin legitimation. Jag fattade det som att problemet var att det uppfattades som oetisk och oproffesdionellt att utföra kvalificerade arbetsuppgifter på sin fritid, men jag vet inte.... Som tur var tyckte vän nr2 inte att det fanns några riskdr med droppsättningen varför hon inte oroas av att riskera sin legitimation. Om din vän vill ha ett tyfligare svar än det socialstyrelsen gav kanske hennes fack kan förklara hur de resonerar och vad de grundar resonemanget på.
  • Zwillinge86
    AaFT skrev 2014-04-09 11:59:43 följande:
    *puffar*

Jag googlade hysteroscopi privat, då jag tänkte/hoppades på att det skulle gå att "beställa" ingreppet på eget initiativ. Lyckades inte klura ut om det är möjligt, men en av de första träffarna var Aleris och de hade visst två ställen som gjorde Hysto privat. Du kan ju testa att ringa den. Lycka till!
  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-04-09 13:43:52 följande:
    Jag läser en del bloggar och såg detta idag, det var en som skrev om sina funderingar kring nya ivf försök till falun och fick detta svar via mail:

"Därför kan jag tänka mig att diskutera två alternativ med er. Det första är att man gör frysåterföring och att då ge något vi kallar för Intralipid-infussion vid embryo transfer, vilket kan påverka inplantationen på ett bättre sätt. Det andra är att ni gör en färsk behandling där man kan få ytterligare embryon till frys."

Så falun är numera helt öppna med andra ord, fan att dom inte bara kan erbjuda själva droppet som behandling utan ivf och återföringar..

Kan vi be Falun om hjälp med "evidens" till FK-ansökningarna kanske? Kag menar de är en svensk klinik och de måste ju ha läst något som de bedömer som evidensbaserat för att börja använda behandlingen....
  • Zwillinge86

Lill: jag har också läst om relationen mellan progesteron- och östrogenbrist. Under mina ivf:er har östrogenet legat bra, men det har ju med medicinerna att göra. Nu har D bett mig att testa östrogen, FSH och prolaktin 1gr/månad i samband med cykelns första FBC. Dock inte progesteron. Får väl se vad han har för tankar kring dessa hormoner. Själv har jag nu haft blödningar och spottings i en vecka trots tillskott av progesteron. Vid mitt senaste missfall hade jag till en början rosa spottings på Crinone-applikatorn som sedan övergick till mörka spottings och färska blödningar, så för mig var det inte ett gott tecken. Men spottings/blödningar ska ju vara vanligt i tidiga graviditeter så det du upplever kan säkert vara normalt. Håller tummarna!

• Zwillinge86
    Cathy skrev 2014-04-09 15:37:54 följande:
    Zwillinge; intressant att Dr D bett dig testa östrogen, FSH och prolaktin - tar du pravidel? Han vill förmodligen se kopplingen hormonerna emellan, när prolaktin sänks så sänks FSH och östrogen höjs

Jag tar fortfarande pravidel, D ville följa mig några månader innan han tog beslut om hur vi ska göra med prolaktinet. Prolaktinet och östrogenet låg inom referensvärdet denna första cykel men FSH var betydligt högre än tidigare. Har aldrig haft högre än 11, men nu låg det på 15 :(
  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-04-10 10:50:58 följande:
    Hej!Jag har fått en teletid till Dr D nu, men om man typ inte känner för att åka sen, typ om samtalet inte känns bra eller så har man väll inte förbundit sig till något va? Alltså man kan väll i sånnafall bara betala för telesamtalet? Nån som vet? Känns ju ändå som att man först vill ha telesamtalet och sen helt bestämma sig..?

Det är du själv som bokar in besök i Aten så om du inte är nöjd eller känner dig osäker efter telefonkonsultationen så är det ju valet ditt att inte boka någon tid. Har du inte hört av dig på ett tag så får du troligtvis en faktura för konsultationen via mail.
  • Zwillinge86

Blingbling: kom just på en sak. Står det inte i nya lagtexten att vården ska vara vetenskapligt bevisad eller BEPRÖVAD ur ett internationellt perspektiv? Om det även står beprövad så finns det väl inte så mycket att tjafsa om för metoden och utredningen är ju absolut inarbetad och välbeprövad även om det saknar studier som FK godkänner... Jag vet inte, en tanke bara eftersom det ändå är skillnad på evidensbaserad och beprövad.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!