Solkattan skrev 2014-04-09 08:46:00 följande:
Nu har min kompis (jobbar som sjuksköterska inom vården) fått svar ifrån socialstyrelsen... men jag fattar nada..??!
Nån som kan förklara...???Tack för din fråga till oss på Socialstyrelsen. Nedan finns svaretpå din fråga. Kontakta oss gärna igen om något är oklart. ÄMNE Kan leg sjuksköterska sätta dropp på person privat (inte på sinarbetsplats)? Ordninationen kommer från läkare utomlands.... Svar (2014-03-27 12:39) Hej XXXXX, Här kommer ett svar som kanske kan vara lite vägledning till dinfråga. Har du ytterligare frågor så är det Läkemedelsverket som duska vända dig till, även gällande frågan vart man kan hänvisapatienten om du inte kan hjälpa till. Nedan följer en redogörelse för relevant lagstiftning. Däremot kanvi inte ta ställning till hur ni ska göra i detta enskilda fall. Detär den som ansvarar för verksamheten, vårdgivaren respektiveverksamhetschefen inom hälso- och sjukvård, som har ansvarar för atten verksamheten är av god kvalitet och att de beslut som fattas ochtillämpas i verksamheten har stöd i gällande fö
rfattningar.Frågan är då om det är möjligt att administrera ett läkemedel tillen person som är i Sverige men vars läkare, som har ordineratläkemedlet, inte är verksam i Sverige men dock inom
EU.Vi utgår i denna del från att Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS2009:13) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk spritär tillämpliga. Dessa föreskrifter ska tillämpas vid förordnandeoch utlämnande från förskrivare och vid utlämnande frånöppenvårdsapotek av bl.a. läkemedel som omfattas av 2 kap. 1 § lagen(2009:366) om handel med läkemedel (1 kap. 1 §).Av föreskrifterna framgår bl.a. att recept får expedieras frånöppenvårdsapotek om receptet utfärdats skriftligen av en behörigförskrivare inom EES (5 kap. 3 §). När det gäller recept somutfärdats i ett annat land inom EES anges det i bestämmelserna vidarebl.a. vad apotekspersonal särskilt ska iaktta när läkemedel lämnasut (5 kap. 27 ? 29 §§). I sammanhanget kan noteras att EU-ländernaingår i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).Avseende administrering av läkemedel vill vi hänvisa tillSocialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) omläkemedelshantering i hälso- och sjukvården. Av föreskrifternaframgår bl.a. att de ska tillämpas på läkemedelshantering inomsådan verksamhet som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)(1 kap. 1 §). Av föreskrifterna och de allmänna råden framgår bl.a.vad som avses med administrering av läkemedel, vem som skaiordningställa läkemedel och vem som ansvarar för administreringen avdetta till patienten. Det framgår vidare under vilka förutsättningarannan personal får iordningställa eller administrera läkemedel (set.ex. 1 kap. 3 § samt 4 kap. 1- 3 §§).I sammanhanget är det av vikt att påpeka vad som gäller om hälso-och sjukvårdspersonals skyldigheter enligt patientsäkerhetslagen(2010:659). I lagen anges bl.a. att hälso- och sjukvårdspersonal skautföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövaderfarenhet och att patienter ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso-och sjukvård som uppfyller dessa krav. Av bestämmelserna framgårvidare att det är den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen somsjälv bär ansvaret för hur han eller hon fullgör sinaarbetsuppgifter. Det kan här avslutningsvis noteras att den somtillhör hälso- och sjukvårdspersonalen får delegera en arbetsuppgifttill någon annan endast när det är förenligt med kravet på en godoch säker vård. Den som delegerar en arbetsuppgift till någon annanansvarar för att denne har förutsättningar att fullgöra uppgiften (6kap. 1-3 §§).Med vänlig hälsningUpplysningstjänstenSocialstyrelsen106 30 StockholmTelefon: 075-247 30 00
Jag tolkar svaret på samma sätt som Angel. Kan tillägha att den första ssk som jag frågade (privat) drog sig ur efter att ha konsulterat sitt fackförbund som starkt avrådde henne att sätta droppet då hon genom att göra det kunde riskera sin legitimation. Jag fattade det som att problemet var att det uppfattades som oetisk och oproffesdionellt att utföra kvalificerade arbetsuppgifter på sin fritid, men jag vet inte.... Som tur var tyckte vän nr2 inte att det fanns några riskdr med droppsättningen varför hon inte oroas av att riskera sin legitimation. Om din vän vill ha ett tyfligare svar än det socialstyrelsen gav kanske hennes fack kan förklara hur de resonerar och vad de grundar resonemanget på.