Solkattan skrev 2014-04-09 08:46:00 följande:
Nu har min kompis (jobbar som sjuksköterska inom vården) fått svar ifrån socialstyrelsen... men jag fattar nada..??!
Nån som kan förklara...???Tack för din fråga till oss på Socialstyrelsen. Nedan finns svaretpå din fråga. Kontakta oss gärna igen om något är oklart. ÄMNE Kan leg sjuksköterska sätta dropp på person privat (inte på sinarbetsplats)? Ordninationen kommer från läkare utomlands.... Svar (2014-03-27 12:39) Hej XXXXX, Här kommer ett svar som kanske kan vara lite vägledning till dinfråga. Har du ytterligare frågor så är det Läkemedelsverket som duska vända dig till, även gällande frågan vart man kan hänvisapatienten om du inte kan hjälpa till. Nedan följer en redogörelse för relevant lagstiftning. Däremot kanvi inte ta ställning till hur ni ska göra i detta enskilda fall. Detär den som ansvarar för verksamheten, vårdgivaren respektiveverksamhetschefen inom hälso- och sjukvård, som har ansvarar för atten verksamheten är av god kvalitet och att de beslut som fattas ochtillämpas i verksamheten har stöd i gällande fö
rfattningar.Frågan är då om det är möjligt att administrera ett läkemedel tillen person som är i Sverige men vars läkare, som har ordineratläkemedlet, inte är verksam i Sverige men dock inom