• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Har tänkt på det här med upprepade missfall, är det först efter tre missfall som man får den "diagnosen"?

Läste på fertilitetsguiden att man givetvis ska söka vård/förklaringar tidigare då även två missfall är ovanligt och ett tecken på att något inte fungerar son det ska. Håller helt med om detta men undrar, vart vänder man sig för att få en utredning innan man haft tre missfall? Är enda möjligheten att söka sig utomlands eller finns det kliniker i Sverige som inte kräver tre bekräftade missfall innan utredning blir aktuellt?

• Zwillinge86
    Hjärtefröjd skrev 2014-04-27 21:16:08 följande:
    Vi fick hjälp med en MF-utredning utan ett enda dokumenterat missfall, dock tre odokumenterade.

Jag har två dokumenterade missfall, men har inte lyckats få någon att tycka att det är något konstigt. Men jag tänkte göra ett nytt försök och hävda att jag nyligen haft ett tidigt missfall också, har dock inga förhoppningar om att varken gyn.mott eller rmc kommer att erbjuda ytterligare utredningar :( I vilket landsting gjorde du utredningen utan dokumenterade missfall?
  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-04-29 10:44:33 följande:
    Ny fråga: Jag ska försöka få med mig il dropp hem, men även recept på det hoppas jag.. Men dom ställen i sthlm som sätter droppet sen åt en, har dom koksalten eller vad det nu är det ska spädas med? eller måste jag tänka på att få tag i det?

Jag köpte både IL och NaCl på apotek i Aten. Hade en hel sportbag med medicin och dropp med tillbehör som jag checkade in och det var inga problem på något sätt. Har även EU-recept på båda så att jag ska kunna köpa på svenskt apotek. .
  • Zwillinge86

Precis som D förutspådde blev denna cykel kort. Fick mens idag på cd13 :(

Känns så tråkigt att jag haft mitt livs sämsta cykler sen jag började behandlingen. Spottings, mellanblödningar, korta cykler, långa cykler och utebliven ÄL; känns som alla mina barnlösa år komprimerade till mindre än ett halvår.

Någon som haft liknande upplevelser?

Vet ju att det mest avvikande av mina immuntester var de kring hormoner och just denna månad var ju FSH superlågt och E2 skyhögt, så jag förstår ju att min hormonella obalans är orsaken. Men är livrädd att detta bara är konsekvenser av att jag skulle vara påväg in i klimakteriet!?

D har frågat mycket om stress, och visst hösten och vintern var ju väldigt tuff rent kännslomässigt och jag har ju varit sjukskriven sedan januari pga utmattning, men nu är jag ju tillbaks i arbete så jag är ju inte direkt mer stressad nu. Kan psykisk stress ha en fördröjd påverkan på cykeln månne?

• Zwillinge86
    lillebob skrev 2014-04-29 16:59:26 följande:
    Var hos en ny gynekolog idag, han tyckte inte alls att jag var konstig med mina immunproblem, MF mm och skulle göra allt för att hjälpa mig till ett resultat, erbjöd sig fylla i alla formulär som Dr D behöver för kommande IVF, behövde jag medicin så skriver han ut recept, tror att han tycker att detta var spännande, han kände till Dr D och var mycket intresserad av infertilitet. Jag blev tårögd, var inte alls förberedd på att få hjälp....(man är så van att få kalla handen).

Gud var kul, det är du så värd och alla sådana gynekologer är guld värda!

Får man fråga vart han jobbar (klinik och stad)?
  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2014-04-29 21:57:03 följande:
    Jag ska försöka få med mig så mycket som möjligt med, men il verkar dr d inte ha så mycket av när jag läst om er andra, men jag hoppas eu recept ska funka för mig här hemma med :) fick du recepten på plats? Nu åker jag snart!! Ingen annan?? Va fan i vanliga fall tycker jag mig läsa om att ni stött på svenskar där men ja det får bli jag och taxichaffören som får umgås haha :)

Fick recept (bad om det) vid uppföljnings samtalet. Jag köpte IL på apotek i Aten, gick bra men tog en dag för dem att få hem. Stefanos (taxichauffören) tyckte att det var synd att jag var där själv och bara skulle vara på hotellet så påvägen hem från kliniken åkte han upp på ett berg så att jag fick se utsikten över Aten och ta lite turistbilder ;) mycket rart måste jag säga!
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2014-04-30 13:03:54 följande:
    Hej, hej igen - måste bara fråga har den merst värdelösa cykel någonsin, är det vanligt efter IVF??

Började blöda i samband med vad jag trodde var ÄL, men testerna visade bara på en stegring, blev inte lika starkt sträck - första gången det händer? Har alltid fått ustlag på ÄL-tester.

Anar att jag inte hade någon ÄL?

Nu har två gynekologer sagt till mig att mina spottings beror på att jag har få och dåliga ägg kvar, därav att jag har mellanblödningar tänker ju även på dig Zwillinger som lider av samma sak...har du med fått det svaret??

Nu till mina funderingar: är det någon ide att påbörja DHEA och Melatonin? Visst hade du prövat Zwillinger??

Varför gör inte någon Gyn något åt mellanblödningar utan säger bara att så är det i din ålder du får bara finna dig i detta??

Är otroligt trött, äter ju inte kortison nu - kan ÄL utebli om man äter kortison innan ÄL?

Oj, många frågor hoppas ni orkar svara!

Härligt att Aylak är tillbaka...

Jag funderar på att ta kontakt med någon hormonexpert, visst fanns det någon i STHLM kanske GBG rent av??

Usch, när ska man ge upp -

kram alla fina!

Ja som vi konstaterat tidigare så är ju våra problem likartade i mångt och mycket. Jag har haft mina två sämsta cykler nu, utebliven ÄL och mens redan på cd13 denna månad :( Har också haft värre mellanblödningar, men jag har inte fått några svar av svenska gynekologer. De har faktiskt inte ens skyllt på min (förmodade) låga äggreserv, men det kan säkert vara för att jag fortfarande är förhållandevis ung så de "vanliga" gynekologerna kommer väl inte ens tanken på att koppla ihop blödningarna med stundande klimakterium. Men det stör mig att man enbart nöjer sig att konstatera att jag besväras av konstiga blödningar.

Dr D menar ju att min hormonella obalans är mitt största problem och det som antaglugen skapar en underfunktion i äggstockarna. Dock vet inte han heller varför mina hormoner är extra galna just nu, men vi är båda överens om att mina värdelösa cykler beror på just hormonerna. Nu testar ju jag E2, FSH och prolaktin regelbundet just för att få nån form av koll på läget, men det finns förstås betydligt fler hormonprover som skulle kunna vara intressanta. Det är väl några i tråden som varit hos Hybinette på Hormonelle för mer omgattande hormonutredning. Fast det är ju väldigt dyrt :(

Jag tar pred från cd8 enligt ordination från D så jag räknar med att det inte ska påverka ägglossningen negativt.

Önskar dig ett stort lycka till, och att vi båda slipper våra blödningar snart!
  • Zwillinge86

Lill: mina cykler har varit bra efter ivf-behandlingar. Inga spottings. Jag gjorde ju i november en egen behandling på den medicin jag hade kvar och då blev cykeln extra lång, precis som den varit vid tidigare ivf:er, dock fick jag ingen ordentlig ägglossning den cykeln. Men cykeln efter blev jag ju spontant gravid, så för min del har ivf:erna inte sabbat efterkommande cykler. Märkte heller inga biverkningar när jag tog dhea eller melatonin.

• Zwillinge86

Jag körde korta protokollet med menopur. Föjlde behandlingsplanen från sista ivf:en fast med lite lägre dos då medicinen inte skulle räcka annars. Använde oralgutran-sprutor för att hämma äggglossningen, men hade tyvärr ingen ovitrell. Tänkte att eventuellt mogna ägg släpper väl ändå, men det gjorde de nog inte. Körde med ÄL-test hela cykeln men fick aldrig nåt utslag. Fick mens cd43 och sen ägglossning cykeln efter, i vilken jag blev gravid. Hade någon månad innan börjat ta 2.5mg pravidel mot förhöjt prolaktin (pendlat mellan 400-800) och månaden jag blev gravid var första gången det låg under referensvärdet på 320, så jag är helt övertygad om att även det spelade in för min möjlighet att bli gravid.

Hade jag haft medicin kvar hade jag nog självmedicinerat ytterligare en cykel, men då försökt få tag på en behandlingsplan för lågstimulering eftersom det ska vara bättre för oss med lågt amh. Jag efterlyste medicin här i tråden för att få ihop det jag behövde. Hur du än gör hoppas jag att det löser sig för dig. Själv hoppas jag att det "bara" är stress som orsakar mina förvärrade besvär.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!