Cathy skrev 2013-11-12 11:14:38 följande:
april; jag uppskattar naturligtvis ditt beslut och ber redan nu om ursäkt om du känner att jag trampar dig på tårna men jag jag bara måste säga, efter att själv gjort 7 ivfer sedan lyckats utan ivf, att ivf behöver inte vara lösningen på ert problem! Du är ung, blir gravid själv så jag tvivlar på att det är fel på dina ägg! Snarare immunförsvaret som är emot dig...och genom ivf löser sig inte immunförsvarproblematiken, tvärtom med alla ivf hormoner kan du komma in i ett ännu värre spår där dina hormoner kommer helt i obalans.
Jag förstår ditt resonemang om att man kanske kunde se något på äggen vid en ivf. Men tyvärr tror jag inte att kliniken kommer att kunna ge dig de svaren du letar efter, bara om det vill göra PGD (genetisk screening) på dina ägg och jag tvivlar att en klinik i sverige vill det om ni har bekräftade kromosomfel. Eftersom du blivit gravid på egen hand drar jag den slutsatsen att flera av dina embryon har utvecklats till blastocyster och fäst (bra nog ännu då) men sedan har det hänt något. Och tänk på att blastocyst stadiet är det sista ivf stadiet - vilket innebär att det är allt en klinik kan se men inget därefter.
Jag vill minnas att inget av de embryon som inte velat stanna kvar hos dig har undersökts? Annars kunde du ha svar på om de alla haft kromosomfel och om ja, då kanske ivf kunde vara bra för dig. Har du och din man gjort kromosomtesterna?
Jag skulle rekommendera dig att överväga beslutet ännu. Har du pratat med Dr D?
Inboxa mig gärna om du vill resonera vidare. Stor kram
Ursäkta om jag hoppar in här April för det är ju min fråga med om vi ska gå vidare på IVF, vilket min svenska gyn hävdar att vi ska, för då har man mer koll osv...Kan välja det bästa embryot osv...
Men dr d ville att vi skulle försöka några månader till....men jag vet inte, sååå svårt jag vill ju bli gravid nuuuu
Det tog 10 månader mellan graviditet 4-5 så det är lång tid och jag fyller dessutom 39 i december...
men är orolig som du säger Cathy att ivf preparaten triggar immunsystemet till det negativa???
Jag är oerhört tacksam för ditt inlägg ochj koka tankar Cathy och jag hoppas att du inte tar illa upp April, vi sitter ju i samma båt - 5 mf/ma har jag haft nu under drygt två år....
IVFs vara eller icke vara, det är frågan - min svenska gyn tycker vi ska köra nu i december - tacksam för mer input....
Är ju orolig att mina ägg ska ta slut eftersom jag är 39 år...
Önskan är ju stor att få två barn till, men skulle bli utom mig av lcyka om vi fick ett till....
Men om jag ska göra hystroskopi så måste jag väl ändå vänta eller?? Hoppas på att få tid nästa vecka!!