• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MariaKojola

Hej alla och god fortsättning! Jag hoppas och tror att 2017 blir ett riktigt bebisår för oss alla! 

Jag har lite frågor som jag tänkte höra med er om. Dels gäller det dr D och att få tag i honom. Har försökt sedan mitten av dec och mailat runt 4-5 mail men inget svar. Då det börjar näran sig ivf start och jag behöver mitt schema för mediciner snart så blir jag lite stressad (han vet om när jag ska köra), men vad jag läste här ovan är det tydligen vanligt att han är svårfångad så får väl vänta. Eller skulle ni ringa honom om ni var i mitt ställe?

Min nästa grej och som är mer akut är intralipd! Jag bor i finland och det är slut på hela partiet här (vi har ett annat apotekssystem där det är endast en aktör inom apoteksverksamhet i hela finland, ni har ju många olika i sverige). De hittar ingen info om när eller OM det kommer att komma mer, och jag behöver få tag i intralipid snarast. Har ringt runt till så många apotek att jag börjar bli uppgiven och även mailat falun som jag förstått använder intralipid men inget svar. Har någon av er intralipid att sälja??

• UndrandeSökare

Hej MariaKojola ! Kliniken i Falun har julstängt nu. Det står så på deras hemsida. De är åter 9 januari 2017, det är nog därför du inte får något svar från dem om du mailat dem senaste tiden.

Dr D har också julstängt, jag tror han är åter 9 januari.

Tyvärr är han dålig på att meddela sina patienter såna saker. Men testa att maila honom igen efter den 9 januari och hoppas du får svar då. Jag förstår om du känner dig stressad. Hoppas det ordnar sig !

• PeeWee44

Nu är vi på gång igen! Synarela i 16dagar, imorgon börjar jag med Progynon, tisdag ska jag börja med neupogen. Insättning blir den 26/1. Hoppas att neupogen är det jag behöver för att få ner mitt immunförsvar.

Trevlig helg och kram.

• Radar7

Neupogen tror jag absolut kan funka för dig PeeWee44. Lycka till!

Om det är någon som har Utrogestan och Filicine (som inte gått ut i datum), så får ni gärna skicka PM till mig. Då köper jag gärna dem.

• Radar7

Förresten; funkar Lutinus lika bra som Utrogest? Synd bara att det är vaginal-tablett och inte kan sväljas som även Utrogest kan.

• UndrandeSökare

Hej radar - Filicine är folsyra och finns i Sverige också. 500mikrograms tabletter kan du köpa receptfritt och vill du ha starkare heter de Folacin 1mg eller 5mg. Folacin är receptbelagt, men om du har en svensk gyn som skriver ut Lutinus så fråga hen om recept på Folacin också så får du det på högkostnadskortet

Annars om du löser ut Folacin 5mg på Eu-recept kostar en burk med 100tabletter 68kr, så det är ingen dyr medicin.

Utrogestan och Lutinus är båda progesteron. Enda skillnaden är att Lutinus bara tas vaginalt. Utrogestan kan tas oralt eller vaginalt. Dock har flera klagat över att de blir yra i huvudet om de tar Utrogestan oralt. Vissa tycker att det är kladdigt med Lutinus, så mitt tips är att använda trosskydd.

Hoppas det går bra med behandlingen !

• lill111
    PeeWee44 skrev 2017-01-06 12:42:36 följande:

Nu är vi på gång igen! Synarela i 16dagar, imorgon börjar jag med Progynon, tisdag ska jag börja med neupogen. Insättning blir den 26/1. Hoppas att neupogen är det jag behöver för att få ner mitt immunförsvar.

Trevlig helg och kram.

Varmt lycka till nu!!! Kraam
  • MariaKojola

Lite rådfrågning. Jag närmar mig ivf-start (börjar menopur runt 25/1) och då dr D haft jullov har jag inte hört ngt från honom på länge. Mitt problem är mitt TNF som ligger på 44, och han ville jag skulle ta humira. Hade inte råd att ta ut dem nu (svindyra här) så har bara kört intralipiddropp under 2 månader som "prepp". Han ville att jag skulle skicka blod till chicago o kolla tnf-värdet innan ivf:en, men då jag inte hört ngt från honom börjar jag behöva ta ett eget beslut. Hur skulle ni göra, strunta i att skicka blod och köra ändå eller avvakta? Grejen är ju att eftersom jag inte tagit humira lär mitt tnf knappast gått ner (eller? Kan jag påverka på annat sätt??) och då är det ju mest en ställning till hurvida det är värt ett försök med mitt höga värde eller ej. Blir lite småknäpp över det här, vill mest bara köra och tänka att det KAN ju lyckad ändå. Men ja, vad hade ni gjort?

• UndrandeSökare

Hej MariaKojola ! Om du vill påverka ditt tnf, så har läst att flera här i tråden som haft högt tnf har försökt behandla/sänka det genom att dricka ett glas tomatjuice varje dag. Det finns olika märken på tomatjuice. Du hittar mer info på www.fertilitetsguiden.com Jag hoppas Dr D svarar dig om du mailar honom nu på måndag 9/1. Om du vill skicka blod till Chicago så står det på Fertilitetsguiden också hur du gör. Kan du ta dig till Sverige och lösa ut Humira och IL här så kanske det kan vara en lösning?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!