• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cice

Hej på er !!!{#emotions_dlg.flower}

Jag hade problem när jag fick den första Ildropp. Mina byster sväller mycket och jag  hade  väldigt hög  feber . 

Dr. D har ringt mig varannan dag. På lördagen  ringde han två gånger.

Dr.d kommer att  ringa  mig idag ca kl.15.00, om någon hade en enkel fråga, skriva att jag kan fråga honom .. 

Dr.d har gjort en skriftlig behandlingsplan för mig .. Enligt den dr.D Fragmin 5000ie  är samma  effekt som clexane 4000.. Men jag kan fråga honom igen om ni vill. 

Jag ser ut som Pamela Andersson, oh ja, hahaha .{#emotions_dlg.djavulsk}Tungan ute.

Jag är glad att tänka att i morgon jag kanske kan åka hem ...

Min vän i Grekland, kommer att skicka en del saker för mig på måndag, och jag vill veta om någon är i behov av

något, som ILDropp, clexane, Pred. skicka  ett meddelande till mig.

kramar från en kvinna lycklig, eftersom mina byster tillbaka till normal storlek, oh yesssss

• Angla

Det dtämmer att Fragmin 5000 är samma som Clexane.

Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

Angla: hehe, du det ska vääääldigt mycket till att få mig sur :) men du misade kanske alla smileys :)) skriver på en IPad så jag har inte alla FLs fina smileysar..... 40 mg clexane = 5000 ie Fragmin Min läkare här henma skriver ut allt åt mig, även IL. Eftersom jag tyvärr inte bor i Sthlm där gången redan är krattad :) så fixade jag allt med blodprover & dropp på ett tidigt stadium så jag slapp den stressen. Jag var dessutom hos Dr D redan i julas så då fick jag alla remisser som jag behövde. IL kostar ca 150 kr/st men går på högkostnad, ofta beställningsvara 1 dygn på apoteket, tänk på att det finns olika storlekar. Na är inte nödvändigt men kanske bra. Glöm inte att ta kalcium när ni tar höga doser Pred! Ja, har också hört av assistenten men det räcker ju uppenbarligen inte... Cice, hälsa gärna att folk är lite frustrerade...! Ljusgläntan: jag hade svarat pga immunologiska orsaker utredda vid rosalind franklin university i Chicago, det är rätt bra tyngd i det, alla läkare känner till det ;) och Sverige använder sig ofta av det. Alla som funderar: det finns många fler kliniker som arbetar med reproduktionsimmulogi, kolla upp alternativ, Dr D r inte den ende!

• Hjärtefröjd

Hm, jag fick inget NaCl vid mitt förra IL och kommer inte att få det i morgon heller. Klarar jag mig utan, eller vad fyller det för funktion?

• Angla

Japp, Zin jag missade åt vilket håll bågarna gick är så ENORMT trött idag pga hemskt natt med dystra tankar. Jajajaja, jag vet att ja gär löjligt känslig just nu. Undrar om mina Fragmin 10 000 förstört

Enl SSK i Grekland så skall NaCl efter vara bra för effekten. Enl Dr D så skall de blandas och göra det mildare för kärlen.

Jag kommer behöva hitta en ny läkare som skriver remiss för blodprov (om jag inte är gravid) då min läkare på VC "tröttnat" pga batsning av sina kollegor. TIPS???

Kommer också behöva förnyat recept på bla pred. Tips?

Angla - mamma till slut
  • Pechi

Hjärtefröjd: jag har inte heller fått NaCI vid mina IL-dropp och jag frågade Dr D om det hade ngn inverkan på resultatet.
    Han sa att man kan göra det både med och utan NaCI men att det inte hade ngn större effekt.  Anledningen till att han skriver det är för att det är enligt internationella protokoll men om man inte har tillgång till det så är det ingen fara.

• Hjärtefröjd
    Pechi skrev 2012-07-05 13:55:51 följande:
    Hjärtefröjd: jag har inte heller fått NaCI vid mina IL-dropp och jag frågade Dr D om det hade ngn inverkan på resultatet.
    Han sa att man kan göra det både med och utan NaCI men att det inte hade ngn större effekt.  Anledningen till att han skriver det är för att det är enligt internationella protokoll men om man inte har tillgång till det så är det ingen fara.
    Okej, skönt att höra! Jag får mitt tredje IL i morgon. När tror ni jag kan beräkna behöva nästa?

De tre första har jag fått men två veckors mellanrum, vilket känns väldigt tätt.
  • Pechi

Hjärtefröjd: Jag ska oxå få mitt 3:e IL dropp i morgon och precis som du så har det gått 2 veckor mellan, vilket jag oxå tycker känns tajt. Jag mailade Dr D och frågade hur ofta han tyckter att jag ska ta IL, men tyvärr inte fått ngt svar.
    Däremot så tycker han att mina värden är på rätt väg, de sjunker det som ska sjunka. Dock är mitt immunförsvar alldeles för starkt.....

• Hjärtefröjd
    Pechi skrev 2012-07-05 14:07:25 följande:
    Hjärtefröjd: Jag ska oxå få mitt 3:e IL dropp i morgon och precis som du så har det gått 2 veckor mellan, vilket jag oxå tycker känns tajt. Jag mailade Dr D och frågade hur ofta han tyckter att jag ska ta IL, men tyvärr inte fått ngt svar.
    Däremot så tycker han att mina värden är på rätt väg, de sjunker det som ska sjunka. Dock är mitt immunförsvar alldeles för starkt.....
    Jag har också mejlat och frågat, men inte fått nått svar än... 

Då jag går på semester nästa vecka, så kommer jag som tidigast att kunna få nästa IL den 30 juli. Hoppas det inte är alldeles för sent.
  • Ljusgläntan
    Cice skrev 2012-07-05 12:07:05 följande:
    Hej på er !!! Jag hade problem när jag fick den första Ildropp. Mina byster sväller mycket och jag  hade  väldigt hög  feber .    Dr. D har ringt mig varannan dag. På lördagen  ringde han två gånger. Dr.d kommer att  ringa  mig idag ca kl.15.00, om någon hade en enkel fråga, skriva att jag kan fråga honom ..       Dr.d har gjort en skriftlig behandlingsplan för mig .. Enligt den dr.D Fragmin 5000ie  är samma  effekt som clexane 4000.. Men jag kan fråga honom igen om ni vill.    Jag ser ut som Pamela Andersson, oh ja, hahaha .. Jag är glad att tänka att i morgon jag kanske kan åka hem ... Min vän i Grekland, kommer att skicka en del saker för mig på måndag, och jag vill veta om någon är i behov av något, som ILDropp, clexane, Pred. skicka  ett meddelande till mig. kramar från en kvinna lycklig, eftersom mina byster tillbaka till normal storlek, oh yesssss

Hoppas svullnaden går ner, vad bra att han kollar upp dig så mycket. Jag har inboxat dig...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!