• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly
    criss00 skrev 2012-07-05 08:16:00 följande:
    Jam: Vad ledsen jag blir av att läsa detta och hur vår doktor har svarat dig. För det betyder ju att det är samma för oss alla. Jag fick dessutom inte IL av honom när jag var i Aten och om det behövs behöver jag ju ha det på ett recept. Jag tog också för givet att vi skulle få en remiss på FBC när det behövs.
    Helt enkelt ett jättemärkligt beteende när han åtagit oss som patienter från ett annat land. Då får han visa förståelse för vår svenska situation och anpassa sin behandling med recept/remisser. Annars ska han inte ta emot oss som patienter över huvud taget. Vi kan ju inte bra få en konstaterad immunlogiskt problem men sedan knapphändig (i mån om tid) hjälp att åtgärda detta. Tycker han att det är för mkt administration så får han väl ha en annan prislista för patienter från Sverige.

Bra att du du stod på dig med ditt svar tillbaka! Heja du! Det var ett bra svar.

Hur löste Zin situationen för dig?
    Usch, jag blir också ledsen av detta! Har också mailat honom och förklarat att jag verkligen behöver ett recept på Fragmin/Clexane (har nu bara tre sprutor kvar), men får inga svar överhuvudtaget. Han verkar inte riktigt förstå att många av oss måste avbryta pågående behandlingar om vi inte får "pappershjälp" också och då kan ju allt vara förgäves. 
  • Ljusgläntan
    HollyGolightly skrev 2012-07-05 10:02:46 följande:
    Usch, jag blir också ledsen av detta! Har också mailat honom och förklarat att jag verkligen behöver ett recept på Fragmin/Clexane (har nu bara tre sprutor kvar), men får inga svar överhuvudtaget. Han verkar inte riktigt förstå att många av oss måste avbryta pågående behandlingar om vi inte får "pappershjälp" också och då kan ju allt vara förgäves. 

Usch man blir så orolig att starta sin behandling hos honom när man hör att ni inte får någon feedback från honom.. Så synd de har blivit så.
  • Hjärtefröjd
    Ljusgläntan skrev 2012-07-05 10:08:49 följande:
    Om en svensk läkare frågar er varför man behöver IL drop i denna behandling... Vad svarar ni då?
    Jag berättade precis som det är, om våra misslyckade IVF:er och om den immunologiska utredningen i Athen. "Min sjuksköterska" tyckte det lät vettigt och hjälpte mig utan problem med IL, trots att hon nog egentligen inte har befogenhet att göra sånt.
  • HollyGolightly

Hörni, jag tänkte försöka hitta en läkare som kan hjälpa mig här på hemmaplan (även om hoppet är litet), men undrar två saker:

Vad ska man ha för dos på Fragminsprutorna för att det ska motsvara Clexanet?

Och visst är det så att IL inte går att köpa på apoteket även om man har recept? Men funkar det då så att om man kan få en remiss från en svensk läkare som kan skriva ut att man behöver få IL-dropp med jämna mellanrum så kan man i princip gå var som helst (närmaste vårdcentral) och få det där, även om man inte har med sig någon droppåse?

Min plan är att försöka hitta någon som kan skriva ut Fragminrecept och IL-remiss i så fall (nej, jag tror inte heller att jag kommer att lyckas, men med tanke på Dr Ds kaos känns det värt ett försök.)

• Hjärtefröjd
    HollyGolightly skrev 2012-07-05 10:44:33 följande:
    Hörni, jag tänkte försöka hitta en läkare som kan hjälpa mig här på hemmaplan (även om hoppet är litet), men undrar två saker:

Och visst är det så att IL inte går att köpa på apoteket även om man har recept? Men funkar det då så att om man kan få en remiss från en svensk läkare som kan skriva ut att man behöver få IL-dropp med jämna mellanrum så kan man i princip gå var som helst (närmaste vårdcentral) och få det där, även om man inte har med sig någon droppåse?

Min plan är att försöka hitta någon som kan skriva ut Fragminrecept och IL-remiss i så fall (nej, jag tror inte heller att jag kommer att lyckas, men med tanke på Dr Ds kaos känns det värt ett försök.)

Jag tar 5000 ie Fragmin, det är tydligen lite mindre än 4000 Clexane, men jag tror det bör funka. Annars kan du ju försöka få Fragmin 7500 ie.
  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-05 10:49:11 följande:
    Jag tar 5000 ie Fragmin, det är tydligen lite mindre än 4000 Clexane, men jag tror det bör funka. Annars kan du ju försöka få Fragmin 7500 ie.
    Tack! Antecknar! =)
  • Angla
    HollyGolightly skrev 2012-07-05 10:44:33 följande:

IL går att få på recept. Finns som Frescenius samt som synonympreparat. Jag har ev synomnympreparatet över. Bara at tbe en läkare skriva recept så hämtar du via högkostnadsskyddet ut det på apoteket.
    Angla - mamma till slut
  • TWH

Hej alla: dr D har en assistent, vi har fått svar från henne några ggr, hon är overseas patient coordinator, och heter Mina👍

• Angla

Du måste också få recept på infusionlösning NaCl

Angla - mamma till slut
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!