• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • elab01

Håller tummar för alla som ruvar och för er som är gravida. Hoppas hoppas att det är er tur nu!!

Jag lär mig mkt av att läsa i tråden. Vill såklart också bidra med kunskaper och hoppas kunna göra det framöver. Just nu står allt stilla. Jag har skickat två mail till dr d, ett där jag önskade bli hans patient. Fick svar från någon Mina att jag skulle svara på frågor i ett formulär och skicka tillbaka. Det gjorde jag för två v sedan men inget svar, har skickat två påminnelse mail.... Som jag märker här i tråden är dr d stressad och hinner inte ta hand om sina patienter, tycker inte att han ska ta fler om han inte anställer någon som kan hjälpa till. Önskar att jag fick ett svar dock om han tar emot mig eller ej, drygt och bara vänta o inte veta. Då är det bättre och få ett svar även om det är negativt så jag kan titta på andra vägar. kram till er alla som kämpar.

• Poussin

Holly  - Mitt HCG var 12 åtta dagar efter återföringen, så inte särskilt högt heller. Har du fått datum när du ska testa HCG igen? Håller tummarna för att det ökar som det ska!

Snart Lycklig - Grattis till småttingarna du fick tillbaka. Ser fram emot att höra mer.

Jam - Inte ok att han svarar så, jag fick ett liknande svar för kanske 2 månader sen och blev väldigt irriterad. Om han vill fortsätta ta sig an patienter så måste han verkligen anställa någon, det är inte seriöst annars. Som ni skriver så är det tur att vi kan hjälpa varandra. {#emotions_dlg.flower}

elab - Hoppas han svarar snart, jobbigt att inte ens få en första kontakt.

• Jam08

Tack för ert stöd.. Jag tycker det är en tydlig indikation på stress. Han har inte koll på det han ska. Undrar också varför han tar sig an nya hela tiden, han kan ju utan problem säga ok, men välkommen om ett par mån. Är som sagt evigt tacksam för att ni finns och stöttar upp. Kram på er❤

• Ljusgläntan

Jag håller med er också, det är väl bättre att han ger bra service och inte utarbetar sig och införa ett kösystem istället.
    Dr D kanske tycker svenska patienter börjar vara för på eller nåt nu när han är stressad ;(

• Zinfandel

Som tiderna är i Grekland så kan jag förstå att man inte tackar nej till nya patienter. Men då får man istället ta in mer personal. Han behöver ju tex inte sitta och svara på alla mail om recept, hotell, fakturor och om man svettas eller ej, det kan fler göra. Det är bättre han koncentrerar sig på att bedöma provsvar, mediciner, telekonsultationer och möten med kunden. En assistent som gallrar bland mail & telesamtal vore väl smart! Om jag blir gravid och ska betala för konsultation under graviditeten så kommer jag att vara mycket tydlig med vad jag i så fall förväntar mig, annars kan jag lika gärna tyda provsvaren själv om hans svar ändå dröjer.

• Angla

På vilka RD har ni testat plus på blodprov? Har det varit två dagars eller hur många dagars?

Angla - mamma till slut
  • Angla
    Zinfandel skrev 2012-07-05 07:28:03 följande:
    Angla: har vi ett plus på gång...?! GladGlad
    Nä, bara jag som mår så jäkla skit psykiskt av denna väntan. Vaknar ledsen och tänker detta kommer inte att gå. Känner nada. Eller ja RD 2-3 massor och RD 4 mindre sedan RD 5 typ inget. Trött har jag ju varit så länge nu. Så jag är sugen på ett blodprov imrogon på RD 7 ... jag vet tiiidigt och kan lika gärna var falskt negativt då men jag orkar inte mer. det känns så defenitivt att tom misslyckas efter Aten resa.
    Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

De flesta tar nog HCG enligt Dr D på RD7 med 2-dagars men ja, väldigt tidigt. Tänk bara på att ÄL-sprutan kan ge utslag i 10 dagar efter. Förstår att det är påfrestande, det är jobbigt. Jag är tvärtom, jag kommer inte att ta blodprovet så tidigt Flört

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!