• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-03 10:00:51 följande:
    Dr D skrev förresten att jag skulle ta Babyaspirin efter måltid. Men visst kan han inte mena varje måltid? Jag tar 125 mg barnalbyl varje morgon, men än så känns inte riktigt okej.. Och en sak till, hur gör ni som blivit gravida med träningen? Vanligtvis tränar jag 5-6 gånger i veckan, men nu vet jag inte om jag vågar träna alls, trots att min läkare och en kollega som är personlig tränare med inriktning mot gravida säger att jag kan fortsätta som vanligt, eftersom min kropp är van vid just det.  

Lully: hipp hipp hurra!!! Fantastiska nyheter, ger mig och säkert oss andra en fin målbild efter alla år du har slitit, tänk vad många vi är på väg till Aten eller har varit🎂 Hjärtfröjd: jag har blivit förbjuden att träna innan av mina tidigare läkare pga upprepade missfall. Däremot har vår gemensamma läkare sagt ok till träning så länge det känns bra, vilket var jätteskönt. Jag har skippat riktigt hård träning ( hög hög puls och stötar) och kör simning och spinning och lätt jogging.
  • Poussin

Hjärte - ökningen är viktigare än värdet i sig, tror inte jag låg mycket högre än du vid samma tidpunkt. Håller tummarna. :)

• Cice
    Hej  på Er alla{#emotions_dlg.flower}

Jag har ringt och kolla med sjukhus.  Det är ingen problem  med att skicka blommor dit.  Men man brukar stanna på sjukhus ca 2-3 dagar .  Jag ( vi ) skickar  blommor till Lully's hem , då kan hon har de lite längre...

Jag skickar blommor imorgon förmidagen.

Kram   

• Hjärtefröjd

Nu har jag även fått värden från min blodstatus:

Hemoglobin (HB) 139 g/L (ref 117-153 g/L)
    Thrombocytes 269 x10(9)/L (ref 165-387x10(9)/L)
    Leukocytes 14,1 x10(9)/L (ref 3,5-8,8 x10(9)/L) - har tyvärr ökat från 10,7 x10(9)/L
    Erythrocytes 4,4 x0(12)/L (ref 3,9-5,3 x0(12)/L)
    Mean corpuscular hemoglobin (Erc(B)-MCH) 32 pg (ref 27-33 pg)
    Mean corpuscular volume (Erc(B)-MCV) 91 fL (ref 82-98 fL)
    Mean corpuscular hemoglobin concentration (Erc(B)-MCHC) 346 g/L (ref 317-357 g/L)
    Erythrocyte volume fraction (EVF) 0,4 (ref 0,35-0,46)
    Neutrophil granulocyte 11,6 x10(9)/L (ref 1,6-7,5 x10(9)/L) - över referensvärdet
    Eosinofil granulocyte <0,1 x10(9)/L (ref 0,0-0,5 x10(9)/L)
    Basophil granulocyte <0,1 x10(9)/L (ref 0,0-0,1 x10(9)/L)
    Lymfocytes 1,9  x10(9)/L (ref 1,0-4,0  x10(9)/L) - har minskat från 3,9 x10(9)/L
    Monocytes 0,5 x10(9)/L (ref 0,1-1,0  x10(9)/L)  
    Reticulocytes 45 x10(9)/L (ref 30-110 x10(9)/L)

HCG 108 (vecka 4+1)

Tror ni det blir IL snart igen för mig, trots att jag fick det redan förra vecka? 

• criss00

Cice: Vad bra att du ringde o kollade. Bra också att veta att det inte var ngt problem för sjukhuset.
    Jättebra initiativ med blommorna!

• Hjärtefröjd
    TWH skrev 2012-07-03 11:16:35 följande:
    Lully: hipp hipp hurra!!! Fantastiska nyheter, ger mig och säkert oss andra en fin målbild efter alla år du har slitit, tänk vad många vi är på väg till Aten eller har varit🎂 Hjärtfröjd: jag har blivit förbjuden att träna innan av mina tidigare läkare pga upprepade missfall. Däremot har vår gemensamma läkare sagt ok till träning så länge det känns bra, vilket var jätteskönt. Jag har skippat riktigt hård träning ( hög hög puls och stötar) och kör simning och spinning och lätt jogging.
    Jag går mest på spinning, så kanske fortsätter jag med det lite lugnare framöver.
  • Hjärtefröjd

Förresten, hur ofta kommer Dr D vilja kolla HCG såhär början? "Min sköterska" går på semester på fredag, så efter det blir det nog svårt att fixa regelbundet.

• Cathy
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-03 11:14:37 följande:
    Nu fick jag svar på HCg som låg på 108 idag i vecka 4+1. Känns lågt, så det är väl bara att hålla tummarna för att det ökar framöver...
    Håller tummarna hårt vännen! Hjärta
  • Hjärtefröjd
    Cathy skrev 2012-07-03 12:54:09 följande:
    Håller tummarna hårt vännen! Hjärta
    Tack!

Det var 20 år sedan sist, men nu verkar jag plötsligt ha drabbats av urinvägsinfektion igen. Så jag gissar på att det kan ha viss inverkan på mina höjda leukocytvärden...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!