• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Marta87 skrev 2019-08-08 12:48:01 följande:

Ja vi börjar där, men om de säger nej. Har du tips på ngn klinik i Danmark?

Om Kvinnokliniken säger nej till Spermatest med Morfologi så skulle jag råda er att tex kontakta Avaclinic i Riga och göra Sperm dna fragmentationstest där. De har inga väntetider, de är med i EU och använder Eiro och att flyga dit tar 1 timme från Arlanda.
  • UndrandeSökare

Skulle stå de använder Euro som valuta i Riga. Googla på Avaclinic Riga så hittar du deras hemsida inkl prislistan. Texten på hemsidan finns även att läsa på svenska.

• UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-08 13:33:49 följande:

bort se från att jag inte hittade ditt inlägg jag som är förvirrad, var ju det jag svarade på =)däremot fick jag inte upp ngt faktablad när jag googlade. du har ingen länk?

Kan inte länka på mobilen. Googla på Upprepade missfall Landstinget Östergötland så hittar du faktabladet. Dokumentnamn Upprepade missfall-utredning och behandling.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-08 14:26:26 följande:

är det liknande som det du rekommenderade i Aten?

om de inte verkligen kollar att spermierna är bra så undrar man ju detsamma när de säger att de kollar ägg kvalitén på mig. de säger att jag har bra ägg och bra äggreserv.

Ja, det är samma. Sperm dna testet kan tas både på Avaclinic i Riga, och hos IvfSerum i Aten, och även vissa andra kliniker ute i Europa. Dock ej i Sverige.

När det gäller ägg så går man efter 2 saker. Kvinnans ålder och hennes AMH-värde. Ju högre ålder dessto sämre, och ju lägre amh-värde dessto sämre.

AMH är ett blodprov som måste tas på CD 3 (det är 3e dagen av mensen). Det säger hur många ägg man har kvar, Men säger tyvärr inget om kvaliteten.

Jag tog Werlabs Fertilitetspaket på min 3e mensdag för att få veta amh. Amhvärdet minskar med kvinnans ökande ålder. Men även unga kvinnor kan ha dåligt AMH-värde och ju lägre värde dessto färre ägg kvar. Är det få ägg kvar brukar det bli dålig kvalitet på dem dvs större risk för missfall.

Enda sättet att få veta kvaliteten på en kvinnas ägg (om hon har fertilitetsproblem) är att ta ut äggen, befrukta med bra sperma som klarat godkänt på Sperm dna fragmentationstestet, och sen odla embryona till dag 5 och göra PGS på på dem (kromosomtest på embryona). Detta görs inte i Sverige men utomlands.

Men rent krasst kan man säga att har man Amhvärde under 1.0 så har man få ägg kvar och sämre chanser.

Man kan ta Werlabs fertilitetspaket genom www.werlabs.se
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-08 14:26:26 följande:

är det liknande som det du rekommenderade i Aten?

om de inte verkligen kollar att spermierna är bra så undrar man ju detsamma när de säger att de kollar ägg kvalitén på mig. de säger att jag har bra ägg och bra äggreserv.

Vill du kolla din äggreserv:

Ta Werlabs Fertilitetspaket.

www.werlabs.se Sök efter Fertilitetspaket (där ingår bland annat AMH) Kostar drygt tusen kronor har jag för mig.

Måste tas på CD3. Det är 3e dagen av mensen. Använder du rabattkoden "fredagspodden" blir det billigare.

Under Provtagningsorter ser du på vilka adresser Werlabs finns. Man klickar i de prover man vill ta, betalar via hemsidan och tidigast nästa vardag går man och tar provet. Sen får man ett sms när provsvaren är färdiga. Man loggar in på hemsidan och läser provsvaren direkt på skärmen. Jättesmidigt !
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-08 13:33:49 följande:

bort se från att jag inte hittade ditt inlägg jag som är förvirrad, var ju det jag svarade på =)däremot fick jag inte upp ngt faktablad när jag googlade. du har ingen länk?

Kopierat från faktabladet om Missfallsutredning":

" Orsaker till missfall kan vara genetiska, anatomiska, endokrina, immunologiska. . Hos Ca 40-80% hittar man ingen orsak till upprepade missfall. Man misstänker att hälften av kvinnorna med oförklarliga upprepade missfall har avvikande immunologiska reakrioner under graviditet. "
  • UndrandeSökare

Anonymochorolig18 och Marta87

Så här står det längre ner i samma dokument ang Missfallsutredning;

" Att ge ASA (Trombyl) eller lågmolykelärt heparin (Fragmin, innohep)till kvinnor utan Trombofoli (det betyder konstaterad Koagulationssjukdom) saknar Medicinsk Evidens".

" Behandlingsförsök med metoder som är Kontroversiella eller inte övertygande visats ha kliniskt värde, Skall INTE erbjudas, Exempel är Lutefasstöd (progesteron Lutinus, Crineobe) vid spontan graviditet samt immunoterapi"

• UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-08-08 15:38:27 följande:

Går det lika bra att göra det hos ivfserum? Ingår morfologi i sperm DNA framantationtest? Tack för ALLT engagemang Umdrandesökande.

Ja, du kan göra testet hos Avaclinic eller hos ivfSerum. Mannen måste vara där på plats och göra testet. Kan ej skickas. Obs ! Viktigt ! Mannen får INTE ha haft sex eller utlösning på 5 dagar INNAN testet !

Hos Avaclinic i Riga får man provsvaret via mail efter ett dygn. Hos ivfSerum får man provsvaret efter 4 timmar.
  • UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-08-07 20:36:29 följande:

Tack återigen Undrandesökande för all din info. Det är inte kostnaden för behandling hos Dr D som gör att jag tvekar, utan den otrygga känslan av att inte ha en behandlande läkare på plats i Sverige, samt att utsätta sig själv och sin kropp för icke evidensbaserad behandling som eventuellt kan innebära risker. Dessutom täcker inte försäkringen behandlingen, så om något går fel har man inget skydd. Jag känner dessutom att jag vet för lite om Dr D och hans klinik. Vart har han utbildat sig? Har han själv forskat inom immunologi och graviditet? Jag har sökt information, men det är ju svårt när hemsidan bara finns på grekiska.

OBS, jag är ändå här i tråden. Jag vill hitta svar och en lösning på mina upprepade missfall, men jag vill göra det utan att bli förhastad och känslomässig, och tappa det kritiska förhållningssättet.  

Ni som har behandlats av Dr D, har ni aldrig varit oroliga för medicinernas eventuella biverkningar, hur de fungerar tillsammans? Är Dr D bra på att förklara hur vad de olika medicinerna gör? Kan han garantera att det inte är skadligt på något sätt? 

Ang Life clinixs hemsida så har kliniken haft en engelsk hemsida i mänga år, fram till nyligen. Men efter att kliniken nu bytt fysiska lokaler 2018/2019 så togs den gamla hemsidan bort, och ersattes med info på grekiska. På den engelska hemsidan fanns info om Dr Ds tidigare arbetsplatser i London och USA.

Intralipid är en svensk uppfinning (produkt), det är en näringslösning som man ger till förtidigt födda barn och undernärda gamla vanligtvis.

I Sverige används det inte i fertilitetssyfte men utomlands används det för detta då man sett att det balanserar immunförsvaret. Det består av bland annat soja. Så om man inte är allergisk mot något av ingredisenserna, och tar droppet hos en sjuksköterska som är van att sätta dropp så ska det inte vara några problem.

All immubehandling som bedrivs idag härstammar utsprungligen från Dr Alan E Beers behandling. Han började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem på 1990-talet i USA. Han skrev även en bok om det som kom ut 2006 och nu i år 2019 har kommit ut i ny utgåva. Finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 300kr. Köp den och läs, nästan alla härinne köper och läser den boken. Förklarar mycket bra hur och varför immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem och hur man kan behandla det. Boken är skriven utifrån patientperspektiv alltså inte svårt att förstå.

Du kan googla på Dr Alan E Beer så hittar du mer info om honom.
  • UndrandeSökare

Marta87-Om du vill läsa mer om Dr Ds behandling. Köp då boken "is your body babyfriendly av Dr Alan E Beer och läs den. Dr Ds behandling bygger på Dr Beers behandlingsmetioder. Finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr.

Du kan också läsa på www.fertilitetsguiden.com Den sidan är skriven av en fd medlem i Atentråden, och där finns massor med info samlad om immunbehandling.

Du kan också köpa och läsa boken (biografi) "Längtansresan" skriven av Emelie (kallar sig Pipperoni här itråden) där berättar hon hela sin historia inkl immunutredning och äggdonation i Aten. Finns att köpa nu på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!