• pipperoni

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

lill111 skrev 2017-11-20 09:19:39 följande:

Hej alla! Grattis till alla plus! Snabb fråga här....vad menar dr d med crp? Han vill ha, progesteron, estradiol, Fbc tsh....dessa vet jag ju, men vad är CRP??

Tacksam för hjälp!!

CRP går även att ta som enstaka prov på blodkollen.se.
  • pipperoni
    LadyMaria skrev 2017-11-22 20:02:02 följande:

Har någon här tappat håret av Neupogen? Är väldigt orolig..

Jag har tagit Neupogen i flera omgångar och har inte märkt av att jag tappat hår pga det. Jag har tappat väldigt mycket hår i vissa perioder, men har nu kommit fram till att det alltid hänger ihop med när jag trappar ner kortisonet. Måste trappa ner väldigt mycket långsammare än Dr D ordinerar, särskilt det sista.
  • pipperoni
    LadyMaria skrev 2017-12-01 16:18:44 följande:

Asså jag blir tokig på apoteket, det största apoteket tar inte ens emot mitt EU-recept fast det är skrivet på laserskrivare. Det andra apoteket tog mitt EU-recpet igår på intralipider och skulle kolla upp det o sen ringa mig, men ringer inte o nu när jag ringer har det varken kollats upp och jag får inget svar vart jag gå. Hur gör ni andra? Någon som bor i Göteborgområdet som vet nått apotek som kan hjälpa...

Jag har gått till Lloyds på Masthuggstorget, har funkat väldigt bra.
  • pipperoni
    finee skrev 2017-12-11 10:06:52 följande:

Jag har nu blivit remitterad från min IVF-klinik till vanliga MVC. Var på inskrivning nu förra veckan. Idag meddelade de attmin TSH var jättelågt. De har inte tagit T3 o T4 dock. Eller de tog det idag, men tar väl nån dag att få provsvar. Visst är det så att kortisonet ger en typ falsk sänkning av TSH? Har inga symptom på lågt TSH. Har ni andra som blivit gravida och stått på kortison haft samma? Vad har ni gjort då? Är det farligt? Har mailay Dr D, men räknar knappt med något svar, i alla fall inget snabbt svar. Tacksam som bara den för input från er!!!

Vill ogärna stå på kortison hela graviditeten. Vet att flera av er har börjat trappa ned tidigare än vad Dr D angett... Tips på när man kan börja? V13 lite smått?

Ja, kortisonet trycker ?falskt? ner tsh:t för mig. Jag måste hålla koll även på T4 och T3 när jag tar kortison. Tyvärr brukar T3 krascha under mina försök... något med östrogenet som triggar detta. Äter jag inte kortison sticker även tsh:t iväg och ökar, men äter jag kortison fortsätter tsh:t att vara lågt. Jag brukar öka min Levaxindos något innan försök. Men det är svårt det där. De flesta läkare, inklusive Dr D tittar enbart på tsh.
  • pipperoni
    Zwillinge86 skrev 2017-12-12 19:00:44 följande:

Också en fråga om kortison; hur är det jag trappar ut nu igen? Tar idag 15+10mg och vill trappa ut så snabbt det går utan att det är farligt.

Jag har ätit kortison till och från under två års tid och har ibland inte hunnit trappa ner mellan försöken. I början kunde jag trappa ner enligt Dr Ds schema utan problem. Men nu har jag insett att bär jag trappat ner för snabbt tappar jag enorma mängder hår och får ont i axlarna. Det försvinner direkt igen när jag höjer kortisonet. Så jag trappar ner väldigt långsamt, särskilt de sista 5 milligrammen. Har läst att brist på eget kortisol kan kvarstå i upp till ett är efter avslutad kortisonbehandling, tyvärr. Se mer här: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx
  • pipperoni
    finee skrev 2017-12-16 08:53:32 följande:

Tack för svar! Har du problem med sköldkörteln sen innan? Det har inte jag, mitt TSH omedicinerad i september när Dr D tog provet låg på 1,5. MVC tog även t3 o t4 nu, får se vad det visar. Det låg normalt sist när jag tog det på werlabs i mitten av november, trots att tsh var för lågt. Dr D svarade i alla fall på mitt mail. Han skrev som vanligt mkt kort, endas: Your low tsh is not a problem. Skulle önska ibland att man fick lite fylligare svar...

Japp, jag har problem sedan innan. Har du inte det tror jag som Dr D skriver inte att du behöver oroa dig. Det är kortisonet som gör det.
  • pipperoni
    Zwillinge86 skrev 2017-12-16 14:39:21 följande:

Tack för input! Om man inte märker av några symtom, tror du då att man kan anta att kroppen klarat nedtrappningen? Jag har minskat dosen ganska snabbt, mest för att jag vid flera tillfällen sommar ifrån kvällsintaget, men jag mår som vanligt.

Det beror nog lite på hur länge du har ätit kortison. Ju kortare tid, desto snabbare kan du nog trappa ner. Symptomen har inte kommit direkt för mig, utan kommit smygande. Den här sidan är bra tycker jag och där finns riktlinjer för nedtrappning beroende på dos du har ätit.

www.internetmedicin.se/page.aspx
  • pipperoni
    Hera B skrev 2017-12-17 23:23:55 följande:

Hej! Vad menas med gravidklass c?

Efter en ivf behandling m immunsupport dr D och därefter 9 månaders vila har jag hunnit läsa en del på nätet om tnf a och nk celler. Har stött på några artiklar som är för reproduktion immunologi men som hävdar bestämt att det inte går att ge en diagnos via blodprov i armen... har dock inte hittat några argument för att det är möjligt. Det kanske någon annan vet något om?

Min känsla är att om jag skulle ha gjort något annolunda tidigare i min process så skulle jag ha tittat mer på dr gorgy i London, innan jag valde klinik. Som jag förstår det gör han biopsi istället för att ta blod i armen, han verkar också säkerställa att kundens tnf a verkligen har gått ner via nya prover innan han släpper iväg en på behandling. Tror också att han tillhanda håller mensblodtest! Vet dock inte så mycket mer om honom.

Nu har jag iaf valt att gå vidare m dr D en gång till. I början av hösten när vi bestämde min plan var hans förslag att jag skulle göra ytterligare ett Chicago test strax innan behandling , efter att jag gått på plaqeunil 1 mån för han var inte säker på att det skulle ge önskad effekt. Mina värden har försämrats sedan förra försöket. Tfn a på 41.5 i höstas. Har frågat honom 3 gr nu när jag ska göra testet för det är dags! Men han ignorerar just den frågan i mina mail... andra saker har han svarat på! Nu gled jag in på ett sidospår men är frustrerad på honom för tillfället!

Jag har frågat Dr D om att ta om mitt TNF också, men han verkar tycka att det är onödigt att ta om provet och att det är bättre att lägga pengarna på att försöka få ner det med t.ex Humira. Frågade också om vi skulle ta om det efter Humiran, men även det tyckte han var onödigt. Så jag tror inte att det handlar om att han inte har kunskap när han inte svara, utan oftare om att han inte tycker att det är viktigt.
  • pipperoni
    mumskastrull skrev 2017-12-18 23:09:07 följande:

Vad ligger ditt värde på? Min fundering är ju på att sluta med Levaxinet nu när värdet är så lågt. Tar endast 25 microg om dagen.

Tycker det känns som om det är TSH som gör symtomen. Dr D svarade att han tror att det beror på immunförsvaret, men det känns som om att han alltid kopplar alla symtom/avvikelser till immunförsvaret.. vet inte om jag riktigt tror på det.

Jag fick en plan av honom idag, han skrev två olika planet för uttrappning av kortisonet.. kanske får jag välja? jag skulle i alla fall sänka till 15 mg i v 23. Men jag funderar starkt på att sänka tidigare om det går bra. Tycker inte att det känns bra att ligga på så höga doser. Min IVF läkare här i Sverige vill helst att jag ska sluta med dem helt.

Hur tänker Falun ang graviditet och prednisolon? Planen skrev han också att jag skulle fortsätta med 160 mg baby aspirin till v 36. Hittills har jag tagit 75 mg trombyl och inte 160mg..känns inte riktigt som om han har helt koll på mig som patient. Han har kanske för mycket att göra..

Jag har medicinerat med Levaxin för hypotyreos i åtta år. Har för det mesta legat på så pressat tsh att det varit omätbart (dvs runt 0,05) och har aldrig haft några symptom på övermedicinering. Mitt T4 har legat mellan 17-21 och då har jag mått bra. Sjunker T4 (och T3) för mycket får jag symptom på undermedicinering (oavsett vad tsh ligger på) - extrem trötthet, håravfall, allmänt dimmig. Känner inte igen darrningar och handsvett som övermedicineringssymptom (därmed inte sagt att det inte kan vara det) och tycker inte att 0,5 låter för lågt. Det är inom referens och jag skulle bli mer orolig om det fick över 1,0. När jag tagit kortison har jag då jag trappat ner för snabbt fått hjärtklappning, yrsel och håravfall. Mår tyvärr alltid mycket bättre med kortison.

När det gäller Trombyl så har jag vänner som har fått en dos på 160mg/dag av svenska mödravården. Tydligen nya riktlinjer om man anses vara ?riskgrupp?, ex ålder, ÄD eller koagulationssjukdom.
  • pipperoni
    lill111 skrev 2018-01-04 10:25:19 följande:

Är det någon här som gjort äd hos dr d? Hur vanligt är det att endast få två bladtocyster av 12 ägg?

Vill gärna veta ert resultat om ni gjort äd hos honom och om det är vanligt att få två bladtos?

Vi fick 4 blastos hos Dr D. Mariaki gjorde hos Serum och fick bara 2 blastos, så det händer nog. Särskilt som båda klinikerna är noga med att inte överstimulera sina donatorer, så jag tror sällan att de får ut så många ägg som jag läser att en del kliniker i andra länder kan få (uppåt 20).
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!