Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Hej!
Jag är ny här och efterlyser lite hjälp. Hittade hit via Fertilitetsguiden. Jag och min sambo blev gravida på egen hand första gången i mars 2014 med hjälp av Pergotime, efter att ha försökt ett tag. Fick missfall i vecka 8. Gjorde därefter en IVF (8 ägg, 5 befruktade, 1 blatocyst återförd), som misslyckades. Nästa IVF (8 ägg, 5 befruktade, 2 3-dagars återförda) lyckades, men jag fick missfall igen i vecka 11 (tog då Lutinus och Barnalbyl). Nu har vi precis misslyckats med vår tredje IVF (7 ägg, 5 befruktade, 1 blatocyst återförd). Jag har autoimmun hypotyreos, astma och APC-resistens (heterocygot) min sambo har också haft en atuoimmun sjukdom. Han kommer hem med förkylning på förkylning och jag blir ALDRIG sjuk. Sist jag var förkyld var precis i samband med min första graviditet. Så, jag misstänker immunologiska problem. Det gör tydligen min läkare också, för sista IVF:en fick jag en låg dos Prednisolon (10 mg/dag från ET). Men, jag vill veta, inte gissa. Och eftersom jag inte har åldern på min sida (blir 44 i februari) så vill jag göra en immunologisk utredning snarast möjligt, innan nästa IVF.
Jag har förstått att det finns lite olika alternativ för själva utredningen. Grekland, England, USA? Finns det på närmare håll? Vad är för/nackdelarna med de olika alternativen?
Är det bara jag som utreds, eller tar de prover även på min sambo? (Har läst Dr Alan Beers bok och förstått att det kan bli problem om man är för "genetiskt lika")
Finns det några prover jag kan ta i Sverige innan och i så fall vilka, eller är det bättre att ta allt på plats? Vad tar de för prover?
Jag har förstått att det är relativt vanligt att man blir ordinerad någon typ av dropp, som man inte kan ta själv och att det kan vara klurigt att hitta någon som kan ge det. Några tips kring hur jag går till väga om det blir aktuellt? Jag bor i Göteborg.
Generellt när det gäller mediciner/recept - får man recept och hämtar ut medicinerna på plats eller kan man få recept utomlands men hämta ut det i Sverige?
Sen är det själva IVF:en. Kan man fortfarande göra den i Sverige? Eller finns det fördelar med att göra den utomlands också? En uppenbar fördel som jag ser det är att de inte är lika restriktiva med att bara sätta tillbaka ett ägg. Jag fick tjata mig till två på dag 3, men de sade blankt nej till två blatocyster.
Hur ser det ut med kostnaderna? För min del så känner jag lite att det får kosta vad det kostar, bara det blir bra, men det är ju mycket pengar, så det vore bra att veta på ett ungefär vad alltihop kan beräknas landa på.
Det kommer säkert fler frågor, jag har bara börjat nysta i detta (fick min mens i fredags, en dag innan TD) och det känns som en djungel... Men, jag vore supertacksam om det finns någon härinne som vill hjälpa mig och kan svara på lite frågor och komma med tips och råd!
Stort tack på förhand!
// Emelie